Iranian Agriculture News Agency

فتحی:

تحقق تجمیع اراضی با سیاست‌های تشویقی

مدیریت امور اراضی در خط مقدم جلوگیری از کاهش امنیت غذایی جامعه قرار دارد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: مدیریت امور اراضی باید در راستای افزایش عملکرد در واحد سطح و کاهش هزینه های تولید به یکپارچه سازی اراضی کشاورزی بپردازد.

تحقق تجمیع اراضی با سیاست‌های تشویقی

 به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، اکبر فتحی در نشستی با مدیر و کارکنان مدیریت امور اراضی سازمان که به مناسبت 7 بهمن سالروز تشکیل سازمان امور اراضی تشکیل شده بود فرارسیدن ایام الله دهه فجر و سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را تبریک گفت و افزود: باید در چنین ایامی با مرور عملکرد خود و بهبود آن در موفقیت نظام جمهوری اسلامی نقش داشته و به موفقیت ها افتخار کنیم.

وی سالروز تاسیس اداره امور اراضی را به تمامی کارکنان، کارشناسان و جامعه کشاورزی زحمتکش بخش امور اراضی به ویژه مدیریت امور اراضی استان تبریک گفته و از زحمات این حوزه قدردانی کرد و افزود: باید در چنین روزهایی به عملکرد خود در طول یک سال رجوع کرده و نقاط قوت و ضعف را شناسایی و برای تقویت عملکرد اقدامات لازم صورت بگیرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان به هدف اصلی وزارت جهاد کشاورزی تاکید کرد و گفت: ایجاد امنیت غذایی مهمترین دغدغه جهاد کشاورزی بوده و هر یک از حوزه ها و زیربخش ها چه دولتی و چه خصوصی برای تحقق این هدف وظایف تخصصی خود را انجام می دهد.

وی افزود: همکاری و همیاری بخش دام وطیور، تولید نباتات و زراعت، صنایع تبدیلی و مکانیزاسیون و بخشهای خارج از سازمان مثل تعاونی روستایی ، امورعشایر و دامپزشکی درصدد رسیدن به ایجاد امنیت غذایی شکل گرفته و هدف از ایجاد امنیت غذایی، تامین غذای کافی و سالم برای کلیه اقشار جامعه است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان به جمعیت و افزایش آن اشاره کرد و گفت: جمعیت کشور در حال افزایش است و جهاد کشاورزی به عنوان تامین کننده امنیت غذایی با مسایل و چالشهایی در تحقق این هدف مواجه است.

وی افزود: عوامل تولید در بخش کشاورزی شامل آب ، خاک ، سرمایه ، نیروی انسانی و دانش است و مهم ترین مؤلفه در این میان منابع انسانی است و در بخش امور اراضی، تخصص و تعهد مهم ترین ویژگی منابع انسانی خواهد بود و از طرفی با توجه به کاهش میزان آب و خاک مناسب برای کشاورزی، کارشناسان و مدیران بخش امور اراضی باید با دیدگاهی متفاوت و در راستای حفظ اراضی کشاورزی اقدامات خود را پیاده سازی کنند.

فتحی به بحران دریاچه ارومیه اشاره کرد و گفت: در زمانهای دور حفظ اراضی کشاورزی و محدودیت آب و خاک منطقه برای مردم و برخی از کارشناسان ملموس نبود، اما امروز تمام مردم جامعه مخصوصاً مردم استان آذربایجان شرقی کاهش و محدودیت آب و خاک را با توجه به بحران حوزه دریاچه ارومیه کاملاً احساس می کنند و با ضرر و زیان مواجه شده اند.

وی با بیان اینکه در چنین شرایطی که بخشی از منابع توسط عوامل طبیعی مثل خشکسالی و تغییرات جوی در حال نابودی است، متاسفانه بخشی دیگر به دست عوامل انسانی در حال از بین رفتن است افزود: برخی افراد سودجو و فرصت طلب با تغییر کاربری اراضی کشاورزی درصدد خارج کردن اراضی کشاورزی از چرخه تولید کشاورزی هستند و در جهت تامین امنیت غذایی باید با این افراد برخورد قانونی انجام گیرد و مدیریت امور اراضی در خط مقدم مبارزه با کاهش امور اراضی کشاورزی و به تبع آن کاهش امنیت غذایی جامعه قرار دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در ارتباط با مشکلات بخش امور اراضی گفت: در راستای مبارزه با کاهش اراضی کشاورزی و حفظ خاک مناسب برای کشاورزی و تامین امنیت غذایی همکاران این حوزه با افراد سودجو و فرصت طلب مواجه شده و در مقابل خواسته های آنها مقاومت کرده و برای حفظ اراضی تلاش می کنند و جای قدردانی از زحمات دوچندان این بخش در مقایسه با سایر بخش های خدماتی وجود دارد.

وی افزود: مدیریت امور اراضی علاوه بر اینکه از بهره مندی سودجویانه افراد فرصت طلب جلوگیری می کند، باید زمین مناسب برای انجام پروژه های کشاورزی چه در سطح مدرن و چه ابتدایی تامین کند و علاوه براین باید اراضی مورد نیاز بخش های غیر کشاورزی، برای استفاده صنعتی و اقتصادی را تعیین کند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان  به یکپارچه سازی اراضی کشاورزی تاکید کرد و گفت: امور اراضی وظیفه دارد در راستای افزایش عملکرد در واحد سطح  و کاهش هزینه های تولید به یکپارچه سازی اراضی کشاورزی بپردازد.

وی با بیان اینکه تجمیع و یکپارچه سازی اراضی در اولویت باشد افزود: تحقق تجمیع و یکپارچه سازی اراضی با سیاستهای تشویقی محقق می شود.

 فتحی به رفع تداخل بین اراضی دولتی و خصوصی کشاورزی اشاره کرد و گفت: اداره کاداستر که دبیرخانه آن در مدیریت امور اراضی می باشد، با استفاده از عکس ها و نقشه های هوایی و ماهواره ای به رفع اختلاف فی ما بین کشاورز و دولت می پردازد که منجر به صدور سند می شود و اجرای بخش تخصصی آن در اداره امور اراضی صورت می گیرد و یکی از وظایف مهم این حوزه است.

 وی افزود: تهیه نقشه و رفع تداخل در کل استان به خوبی انجام می شود اما در تهیه سند به غیر از شهرستان ملکان بقیه شهرستان ها عملکرد شاخصی انجام نداده اند.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید