Iranian Agriculture News Agency

7300هکتار از اراضی ملی و مرتعی استان سمنان به بیت المال بازگردانده شد

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: با تلاش و پیگیری مستمر اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان هفت هزار و 300 هکتار استان سمنان به به بیت المال بازگردانده شد.

7300هکتار از اراضی ملی و مرتعی استان سمنان به بیت المال بازگردانده شد

به گزارش خبرنگار ایانا، جعفر مرادی حقیقی اظهار کرد: هفت هزار هکتار این اراضی از مراتع شهرستان دامغان بوده که سند مالکیت آن به نام موقوفه صادرشده بود، به عرصه های ملی و طبیعی استان بازگردانده شد.

وی گفت: اراضی مذکور بخشی از مراتع شهرستان دامغان واقع در اطراف روستای مهماندوست بوده که در گذشته فردی با ادعای وقفیت آن و استفاده از برخی خلاء های قانونی موفق به اخذ سند مالکیت مرتع به نام موقوفه شده بود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان خاطرنشان کرد: مطابق فتوای مقام معظم رهبری و مراجع معظم تقلید، جنگلها و مراتع به عنوان انفال و ثروتهای عمومی در اختیار دولت قرار دارند و از این رو قابلیت وقف را نداشته و موقوفه تلقی نمی شوند و چنانچه در گذشته این گونه اراضی به عنوان وقف به ثبت رسیده باشد، باید به منابع ملی اعاده شده و همچنین قوانین موضوعه که تمامی عرصه های جنگلی و مرتعی جزء انفال و در اختیار حکومت می باشد این مهم پیگیری و تحقق یافت . 

مرادی حقیقی افزود: در این راستا با تشکیل پرونده قضایی در دادگستری شهرستان دامغان و پیگیری ها و دفاع مؤثر کارشناسان حقوقی این اداره کل ومنابع طبیعی وآبخیزداری شهرستان دامغان واظهارنظر کارشناسان رسمی دادگستری و با صدور رأی قطعی از دادگاه تجدیدنظر استان، سند مالکیت هفت هزار هکتار مراتعی که به عنوان موقوفه تصرف شده بود باطل و اراضی مذکورجزء اراضی منابع ملی وطبیعی به بیت المال بازگردانده شد.

وی افزود: این پرونده به لحاظ وسعت و ارزش اقتصادی اراضی مربوط به آن، مهمترین پرونده  قضایی مطروحه در رابطه با اراضی ملی و منابع طبیعی در سطح استان سمنان است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان همچنین اضافه کرد: با تلاش و پیگیری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان و پشتیبانی و حمایت شورای حفاظت ازاراضی ملی و منابع طبیعی،سربازان گمنام امام زمان(عج الله)دراداره کل اطلاعات استان سمنان ، بازرسی کل استان سمنان و با صدور رأی قطعی از مراجع قضایی سیصد هکتار از اراضی ملی و منابع طبیعی به بیت المال بازگردانده شد .

جعفر مرادی حقیقی افزود: این اراضی در مناطق نزدیک به محدوده قانونی و اطراف شهرهای شهمیرزاد، مهدیشهر و درجزین قراردارد و به همین دلیل از ارزش اقتصادی بسیاربالایی برخوردار است.

وی افزود: اراضی یادشده با پیگیری کارشناسان این اداره کل و نیز حمایت و پشتیبانی شورای حفاظت ازاراضی ملی و همکاری و اقدامات به موقع ادارات کل اطلاعات و بازرسی استان سمنان و دفاع مؤثر کارشناسان حقوقی در مراجع قضایی با صدور آراء قطعی در سه فقره پرونده قضایی جداگانه به بیت المال بازگردانده شد .

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان ضمن تقدیر و تشکر از دست اندر کاران شورای حفاظت از اراضی ملی و منابع طبیعی استان، مجموعۀ دادگستری استان سمنان و مراجع نظارتی خاطر نشان کرد: این اداره کل تمام تلاش و همت خود را برای حفظ حقوق بیت المال و حفظ و حراست از اراضی ملی و منابع طبیعی استان و جلوگیری از سوء استفاده زمین خواران و افراد سودجو به کار خواهد گرفت و در این راه دست یاری به سوی مردم و دوستداران طبیعت دراز می‌کند.

مرادی حقیقی افزود: مردم در حفاظت از اراضی ملی و منابع طبیعی نقش به‌سزایی ایفاء می‌کنند و گزارشهای مردمی در برخورد قانونی با تخریب و تصرف اراضی ملی و منابع طبیعی می تواند بسیار راهگشا و مؤثر باشد .

وی همچنین از مردم درخواست کرد تا در صورت مشاهدۀ هرگونه تخریب و تصرف غیرقانونی اراضی ملی و یا آتش سوزی در جنگلها و مراتع مراتب را به شماره تلفنهای  1504 یا 139 گزارش نمایند تا خادمان طبیعت در اسرع وقت اقدام قانونی لازم را انجام دهند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید