Iranian Agriculture News Agency

"خدارحمی" در نشست خبری دهه فجر مطرح کرد:

اعطای ۵۸۰۰ میلیارد تومان تسهیلات طرح اشتغال روستایی

بیش از ۲۶ هزار «کشاورزکارت» توسط کشاورزان دریافت شد

مدیرعامل بانک کشاورزی ایران از صدور «کشاورزکارت» برای ۲۶ هزار و ۴۰۶ کشاورز خبر داد.

اعطای ۵۸۰۰ میلیارد تومان تسهیلات طرح اشتغال روستایی

به گزارش خبرنگار ایانا، روح‌الله خدارحمی مدیرعامل بانک کشاورزی، در نشست خبری امروز که به مناسبت گرامیداشت دهه فجر برگزار شد، اظهار کرد: حجم منابع تجیهز شده توسط شعبه‌های این بانک در سراسر کشور طی ۱۰ ماهه اول سالجاری از ۱۵۴۰ هزار میلیارد ریال عبور کرده که در مقایسه با سال گذشته ۳۵.۵ درصد رشد کرده است.

وی افزود: از محل این منابع نیز تا پایان دی ماه سالجاری معادل ۵۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده که نسبت به پایان سال گذشته ۲۹.۷ درصد رشد داشته است.

خدارحمی با اشاره به این که یکی از حمایت‌های بانک کشاورزی از بخش کشاورزی، توسعه گلخانه‌ها است، اذعان کرد:  در ۱۰ ماهه سال جاری هزارمیلیارد تومان تسهیلات به بخش گلخانه پرداخت و با احتساب تسهیلات گذشته، حدود ۲ هزار هکتار به سطح گلخانه‌های کشور افزوده شده است.

وی با اشاره به این که در طرح‌ انتقال آب خلیج فارس به فلات مرکزی کشور معادل ۱۷۳ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است، ادامه داد: مشارکت نامه سد گرین نهاوند با همکاری بانک تجارت و صادرات در حال اجراست و در سال آینده به اتمام خواهد رسید.

مدیرعامل بانک کشاورزی ایران خاطرنشان کرد: در زمینه مکانیزاسیون کشاورزی در سه سال گذشته ۸۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات با نرخ ۱۵ درصد برای خرید تراکتور، کمباین و ادوات و تجهیزات کشاورزی و دامپروری در اختیار کشاورزان قرار گرفته است.

وی با اشاره به این که ۴۷۸ طرح برای تکمیل و توسعه زنجیره مرغ و تخم مرغ اجرا شده است، عنوان کرد: مرکز تولید مرغ تخم گذار در گرگان با ظرفیت سه میلیون قطعه تخم مرغ و در سنندج با دو میلیون قطعه در حال انجام است.

خدارحمی افزود: همچنین سه واحد بزرگ فرآوری شیر و لبنیات در اصفهان و حوالی تهران ایجاد شده است که به زودی به بهره داری خواهند رسید.

وی با بیان این که در زمینه افزایش تولید و ضریب خوداتکایی شکر دو کارخانه بزرگ چغندرقند در حال ساخت است، گفت: یک کارخانه چغندرقند بزرگ در مهاباد در حال ساخت است که انتظار داریم در شهریور سال آینده به نتیجه برسد.

خدارحمی ادامه داد: در اجرای طرح اشتغال روستایی معادل ۵۸۰۰ میلیارد تومان برای توسعه کسب‌وکارها در مناطق روستایی و عشایری، تسهیلات پرداخت و معادل ۱۰۴ هزار فرصت شغلی ایجاد شده است.

وی با اشاره به اعطای «کشاورزکارت» به کشاورزان به منظور خرید تسهیلاتی نهاده‌های کشاورزی خاطرنشان کرد: تاکنون معادل ۲۶ هزار و ۴۰۶ کشاورز  تسهیلات «کشاورزکارت» را دریافت کرده‌اند و متوسط اعتبار این کارت ۱۵ میلیون تومان بوده است.

مدیرعامل بانک کشاورزی ادامه داد: تصمیم بر این بود که در مرحله اول طرح کشاورز کارت، برخی از نهاده‌ها با تسهیلات خاص به تولیدکنندگان محصولات استراتژیک مانند گندم پرداخت شود که پس از آن، پرداخت تسهیلات از طریق این کارت شامل سایر محصولات غیراستراتژیک مانند پنبه و چغندرقند نیز شده است.

خدارحمی افزود:‌ در ابتدا فقط کودهای فسفات و پتاسه از طریق کشاورزکارت در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌گرفت اما اخیرا کود اوره و علف‌کش‌ها نیز به آن اضافه شده است.

وی در رابطه با مشارکت بانک کشاورزی در ساخت واکسن کرونا بیان کرد: معادل ۱۵۰ میلیارد تومان تسهیلات در اختیار موسسه رازی قرار گرفته است و به زودی این واکسن برای تزریق نهایی می‌شود.

مدیرعامل بانک کشاورزی با اشاره به این که سامانه بازارگاه یکی از روش‌های نوین است که می‌تواند در توزیع نهاده دامی به بخش کشاورزی کمک کند، عنوان کرد: سامانه بازارگاه با همکاری جهاد کشاورزی و بانک کشاورزی طراحی شده و طیف وسیعی از افرادی که در زنجیره تولید نقش بازی می‌کنند را شامل می‌شود.

خدارحمی با بیان این که در سامانه بازارگاه از واردکننده، تولیدکننده، سیاستگذاران و همچنین ناظران حضور دارند و نتایج مثبتی داشته است، خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین این نتایج ایجاد شفاف‌سازی و جلوگیری از انحراف نهاده‌هایی بوده که با ارز ترجیحی وارد کشور شده است.

وی با اشاره به این که این سامانه بدون ایراد و اشکال نیست، اظهار کرد: بارها پیش آ‌مده به دلیل کمبود عرضه، زمان‌بندی تحویل نهاده‌های بازارگاه به تولیدکنندگان با مشکل مواجه شده است.

مدیرعامل بانک کشاورزی ادامه داد: با همه ایرادهایی که سامانه بازارگاه دارد، توانسته به یکی از سامانه‌های پرکاربرد با نتایج مثبت در کشور تبدیل شود و مشکلات آ‌ن نسبت به گذشته کاهش داشته و سعی ما بر این است که این مشکلات به حداقل برسد.

وی از جبران خسارات ناشی از ضعف سامانه بازارگاه برای تولیدکنندگان خبر داد و گفت: در سامانه بازارگاه یک خط اعتباری تعریف شده است تا از طریق پرداخت نقدینگی، زیان ناشی از ضعف‌های این سامانه به تولیدکنندگان پرداخت شود.

به گفته خدارحمی، میزان اعتبار این خط 500 میلیارد تومان است که در بازه دو تا سه ماهه در اختیار تولیدکنندگان برای تامین نقدینگی پرداخت می‌شود.

مدیرعامل بانک کشاورزی در رابطه با میزان تسهیلات معوقه کشاورزان گفت: در 10 ماهه سال جاری سهم مطالبات غیرتجاری که سررسید آن گذشته است، در بخش ریالی 8.4 درصد و مجموع تسهیلات معوقه ریالی و ارزی 10.3 درصد بوده است.

خدارحمی این میزان معوقه را نرخ بالایی دانست و ‌دلیل آن را شرایط نامساعد تولیدکنندگان بخش کشاورزی ناشی از شیوع ویروس کرونا، سیل، زلزله و ... برشمرد.

وی با تاکید بر اینکه ما شرایط کشاورزان را درک می‌کنیم، تصریح کرد:‌ برای تولیدکنندگان امهال پرداخت تسهیلات را در نظر گرفته‌ایم و در عین حال سعی داریم که درصد تسهیلات معوقه را از طریق راهکارهای دیگر کاهش و به 7 درصد برسانیم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید