Iranian Agriculture News Agency

مدیر اجرایی طرح جهش تولید در ستاد اجرایی فرمان امام خبر داد:

اجرای طرح جهش تولید در 660 هزار هکتار اراضی دیم کشور

مدیر اجرایی طرح جهش تولید در ستاد اجرایی فرمان امام گفت: برنامه عملیاتی پایلوت‌های جهش تولید در 660 هزار هکتار اراضی در ۶ استان کشور اجرا می‌شود.

اجرای طرح جهش تولید در 660 هزار هکتار اراضی دیم کشور

به گزارش خبرنگار ایانا در  استان کردستان، مقداد همتی مدیر اجرایی طرح جهش تولید در ستاد اجرایی فرمان امام صبح امروز در بازدید رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام از طرح جهش تولید شامل مزارع گندم، جو، نخود انتظاری و ماشک شهرستان کامیاران اظهار کرد: برنامه داریم مثل بیمه شخص ثالث کل سطوح کشت دیم را بیمه کنیم تا کشاورزان در صورت بروز هر نوع حوادثی دچار مشکل نشوند.

وی تصریح کرد: پوشش بیمه‌ای 450 هزار هکتار اراضی دیم در این راستا برنامه‌ریزی شده و ستاد اجرایی سهم خود را در اختیار صندوق بیمه کشاورزی قرار داده است و کشاورزان نیز در حال اتمام سهمشان هستند.

مدیر اجرایی طرح جهش تولید در ستاد اجرایی فرمان امام با بیان اینکه در حال حاضر 100 هزار هکتار نسبت به برنامه تعریف شده عقب هستیم، گفت: تحقق 100 درصدی برنامه بسته به تعامل بین کشاورزها و سازمان جهاد کشاورزی است که باید هرچه سریعتر فراخوان‌های لازم انجام و کارها صورت بگیرد.

همتی اذعان کرد: روی بحث بیمه محصولات دیمی زیاد کار نمی‌شد توجیه کشاورزان به اهمیت ورود به این مهم نیاز به آموزش دارد که این کار باید توسط سازمان جهاد کشاورزی در استان‌ها انجام بگیرد.

وی با بیان اینکه کردستان با 190 هزار هکتار کشت دیم بیشترین سهم را از برنامه ما به خود اختصاص داده است، عنوان کرد: یک سوم کل سقف بیمه اراضی دیم در استان کردستان باید انجام شود.

مدیر اجرایی طرح جهش تولید در ستاد اجرایی فرمان امام افزود: افزایش کشت دیم و ارتقای بهره‌وری دو سیاستی است که در قالب این طرح دنبال می‌شود که در زمینه افزایش کشت دیم از زمان شروع طی یکی دوماه تقریبا 25 هزار هکتار به کشت دیم در کشور افزوده شده است.

وی خاطرنشان کرد: برنامه عملیاتی پایلوت‌های جهش تولید در 660 هزار هکتار اراضی در ۶ استان کشور اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه در زمینه ارتقای بهره‌وری برنامه ما در این  660 هزار هکتار 330 هزار تن افزایش است، گفت: با توجه به اینکه طرح دیر شروع شد به کشت امسال نرسیدیم ولی در صورت تحقق برنامه و افزایش این 330 هزار تن حدود 100 میلیون دلار جلوگیری از خروج ارز است.

وی خاطرنشان کرد: این طرح در 144 هزار هکتار از اراضی آذربایجان شرقی، 189 هزار هکتار از اراضی دیم کردستان، 173 هزار هکتار از اراضی دیم کرمانشاه، 124 هزار هکتار از اراضی دیم همدان، 20 هزار هکتار از اراضی گلستان و 10 هزار هکتار از اراضی دیم خوزستان اجرا می‌شود.

وی تصریح کرد: افزایش تولید در هر هکتار در استان‌ها که بارش باران حدود 400 تا 500 میلی‌متر است و در حال حاضر حدودا بین 2 تا 3 تن برداشت دارند به 2.5 و 3.5 تن افزایش خواهد رسید.

مدیر اجرایی طرح جهش تولید در ستاد اجرایی فرمان امام با بیان اینکه حدود 500 تن در هر هکتار افزایش بهره‌وری با اجرای این طرح خواهیم داشت، گفت: این کار با برنامه‌های مختلف در کوددهی، داشت و غیره و استفاده از روش‌های جدید انجام خواهد شد.

همتی با اشاره به اینکه ارتقای ماشین‌آلات کشاورزی در بخش برداشت از برنامه‌های در دست اجرا است، گفت: این کار 30 تا 40 درصد افزایش بهره‌وری خواهد داشت.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید