Iranian Agriculture News Agency

توصیه های دامپزشکی خراسان شمالی به مرغداران برای پیشگیری از آنفلوانزای فوق حاد طیور

سرپرست اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی با توجه به شیوع آنفلوانزای فوق حاد طیور در برخی نقاط کشور، توصیه های مهمی به مرغداران استان ارائه کرد.

توصیه های دامپزشکی خراسان شمالی به مرغداران برای پیشگیری از آنفلوانزای فوق حاد طیور

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان شمالی، رضا رحیمی سرپرست اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی، گفت: با توجه به این که به علت شرایط فصلی و محیط جغرافیایی، ویروس به کشورمان وارد شده است و توسط پرندگان وحشی، وسایل نقلیه و افراد به راحتی از منطقه ای به مناطق دیگر منتقل می شود، ضروری است احتیاطات لازم به ویژه امنیت زیستی در تمام سطوح به طور جدی رعایت شود.

وی تصریح کرد: گزارش گیری منظم از مزارع پرورش طیور به خصوص تخمگذار و بوقلمون، اعلام سریع هرگونه تلفات غیر عادی یا افت مصرف دان و آب به دامپزشکی، جلوگیری از ورود افراد متفرقه و هر گونه خودرو به داخل مزرعه و ضدعفونی خودروهایی که ورود آن ها اجتناب ناپذیر است، ضرورت دارد.

 رحیمی اضافه کرد: جلوگیری از لانه گزینی پرندگان وحشی در مزرعه یا ورود پرندگان به داخل سالن های پرورش و انبار دان، سالم سازی کود مرغی بر اساس دستورعمل های ابلاغی و خروج آن با مجوز دامپزشکی، از دیگر تاکیدات به مرغداران برای پیشگیری از بروز این بیماری خسارت بار است.

وی هم چنین از رؤسای شبکه های تابعه خواست، ضمن تشدید نظارت ها و تقویت ارتباط با مراکز بهداشت و مسئولان محلی روستاها برای گزارش به موقع موارد تلفات احتمالی، نظارت بر کشتارگاه های طیور و ضدعفونی مناسب قفس ها و کامیون های حمل ورودی و خروجی را مدنظر داشته باشند.

 رحیمی تاکید کرد: با توجه به تدابیر پیشگیرانه و رصد و پایش مستمر دامپزشکی، تاکنون موردی از آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در طیور صنعتی یا بومی و پرندگان آبزی مهاجر مستقر در زیستگاه های این استان مشاهده نشده است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید