Iranian Agriculture News Agency

"عبدالحی" در گفتگو با ایانا مطرح کرد:

تولید بیش از 48 هزار تن میگو در سال 99

معاون آبزی‌پروری سازمان شیلات ایران گفت: در تولید میگو با توجه به نهایی شدن برداشت آن حدود 48 هزار و 940 تن برداشت کردیم که نسبت به سال گذشته افزایش تولید داشته‌ایم.

تولید بیش از 48 هزار تن میگو در سال 99

حسین عبدالحی معاون آبزی‌پروری سازمان شیلات ایران در گفتگو با خبرنگار ایانا، در رابطه با تولید آبزیان در 9 ماهه سال جاری، اظهار کرد: سال گذشته، در مجموع میزان تولیدات آبزی‌پروری 526 هزار تن بود که شامل تولیدات ماهیان گرمابی، سردابی، میگو، ماهیان خاویاری و پرورش ماهی در دریا است.

وی با بیان این که به خاطر شیوع بیماری کرونا در کشور در آبزی‌پروری با کاهش تولید مواجه خواهیم شد، تصریح کرد: در تولید میگو با توجه به نهایی شدن برداشت آن حدود 48 هزار و 940 تن برداشت کردیم که نسبت به سال گذشته افزایش تولید داشته‌ایم و امیدواریم در قزل‌آلا و کپور ماهیان هم تولید مناسبی داشته باشیم.

عبدالحی ادامه داد: میزان تولید ماهیان خاویاری در سال 98، حدود 2هزار و 500 تن گوشت و 10.6 تن خاویار پرورشی بود، میزان صادرات خاویار پرورشی از 1.3 تن در سال 98 به 2.5 تن در 9ماهه سال 99 رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: در تولید ماهیان گرمابی حدود 170 هزارتن تولید داشتیم که نسبت به مدت مشابه در ماه 98، 7 درصد رشد داشته است، در ماهیان خاویاری و پرورش میگوی آب شور حدود 6 درصد افزایش تولید داشته‌ایم.

کنترل بیماری لکه سفید و افزایش تولید میگو در کشور

معاون آبزی‌پروری سازمان شیلات ایران، خسارات ناشی از سیلاب در سال99 را بسیار جزیی عنوان کرد و در رابطه با بیماری لکه سفید گفت: سال گذشته در استان گلستان، بیماری لکه سفید خسارت بالایی به واحدهای پرورش میگو وارد کرد اما امسال با هماهنگی با سازمان دامپزشکی و ستاد تشکیل شده در استان گلستان این بیماری را کنترل کردیم و بدون هیچ‌گونه بیماری حدود 400 تن میگو در این استان برداشت شد.

وی افزود: در بوشهر و هرمزگان کانون‌های اندکی از بیماری لکه سفید وجود داشت اما قابل توجه نبود و خسارتی وارد نشد.

عبدالحی با اشاره به سیل سیستان و بلوچستان در سال 98 تصریح کرد: این سیل به سایت گواتر در سیستان و بلوچستان آسیب وارد کرد که توانستیم با بازسازی، حدود 400 هکتار را زیر کشت برده و حدود 920 تن میگو  در این سایت برداشت میگو داشته باشیم.

وی در رابطه با تولید تیلاپیا در کشور گفت: در توافق اولیه با سازمان محیط زیست، 4 استان سمنان، یزد، خراسان جنوبی و تهران برای پرورش این ماهی در نظر گرفته و مقرر شد، از ظرفیت‌های تکثیر و پرورش در استان کرمان هم استفاده کنیم.

معاون آبزی‌پروری سازمان شیلات ایران افزود: با توجه به اینکه تولید این نوع ماهی در کشور انجام می‌شود و سایر آبزیان هم به میزان بالا در داخل کشور وجود دارد، به واردات تیلاپیا نیازی نداریم.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید