Iranian Agriculture News Agency

مدیریت زمستانه بیماری گموز تنه درختان پسته و مبارزه با پروانه چوبخوار پسته

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی، نحوه مدیریت زمستانه بیماری گموز تنه درختان پسته و مبارزه با پروانه چوبخوار پسته را تشریح کرد.

مدیریت زمستانه بیماری گموز تنه درختان پسته و مبارزه با پروانه چوبخوار پسته

به گزارش خبرنگار ایانا در خراسان رضوی، فاطمه حلاج نیا در این خصوص اظهار داشت: در صورت مشاهده بیماری در ختان خشکیده ناشی از بیماری گموز بلافاصله باید از خاک خارج شوند، در این مرحله لازم است که ریشه‌های موجود در داخل خاک تا حد مقدور از خاک خارج شده و محل گودال ایجاد شده با اکسی کلرور مس به نسبت 5 در هزار و یا محلول  " بردو  "  15 در هزار ضد عفونی شود.

وی ادامه داد: ضمن ممانعت از تماس مستقیم  کودهای حیوانی با تنه و طوقه درخت سعی شود که از رشد علفهای هرز در محدوده توسعه ریشه خوداری شود، باید دور تنه درختان آلوده، باز باقی مانده ودر بهار سال آینده به محض آغاز رشد درختان مجددا محل قبلی بایکی از قارچکشهای مسی ضد عفونی شود.

وی درمورد مبارزه با پروانه چوبخوار پسته نیز بیان کرد: با توجه به اهمیت این آفت در باغهای آلوده استان ، ضروری است که مبارزه با این آفت دربرنامه مدیریت تلفیقی مبارزه با آفات پسته مورد توجه جدی قرار گیرد، از طرفی این آفت در شهرستان‌های محدودی وجود داشته لذا کارشناسان محترم توجه جدی در جابجایی شاخه های آلوده در سطح شهرستان یا استان داشته باشند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی  گفت: این آفت جزو آفات درجه اول است یعنی هم به درختان ضعیف و هم به درختان قوی و شاداب حمله می‌کند، بنابر این عملیات زراعی مانند آبیاری، کوددهی، شخم و غیره به طور مستقیم روی جمعیت آفت تاثیر ندارد ، اما برخی عوامل و شرایط به گونه ای غیر مستقیم روی جمعیت آفت موثرند.

حلاج نیا تاکید کرد: هرس شاخه‌های خشک و نیمه خشک و ضعیف و سوزاندن آنها حد اکثر تا نیمه اسفند ماه در کاهش جمعیت آفت تاثیر دارد و علاوه بر این هرس ، تنک کردن شاخه وایجاد فرم مناسب درختان و همچنین رعایت فواصل منظم درختان در کاهش آلودگی و صدمه کمتر موثر است.

وی با اشاره  به عملیات شخم زمستانه  اضافه کرد: بخش اعظمی ار شفیره ها بر روی زمین و در سطح خاک تشکیل می شوند لذا عملیات شخم و بر هم زدن خاک موجب از بین رفتن شفیره هایی میشود که در سطح خاک تشکیل شده اند،عملیات شخم همچنین باعث تهویه خاک و افزایش قدرت ریشه زایی و شادابی درختان و کاهش صدمه آفت می‌شود.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید