Iranian Agriculture News Agency

ایانا گزارش می‌دهد:

جایگاه دامپروری هوشمند در افزایش بهره وری

با رشد جمعیت نیازهای مصرفی در چند دهه آینده رشد چشمگیری خواهد داشت با توجه به این مسئله، نیازهای غذایی نیز به همان نسبت افزایش می‌یابد نیاز به استفاده از تکنولوژی‌ های نوین در جهت ارزیابی فعالیت و الگوهای رفتاری دام ها در مدیریت کارآمد و ارتقاء بازده اقتصادی مجموعه بیش از پیش احساس می‌شود.

جایگاه دامپروری هوشمند در افزایش بهره وری

به گزارش خبرنگار ایانا در استان چهارمحال و بختیاری، یکی از اموراتی که از زمان های دور مورد توجه بشر اولیه بوده و در هموار کردن مسیر پیشرفت مدنی تأثیر داشته است حرفه  دامپروری است.

دامپروری یکی از مهم ترین فعالیت های  کشاورزی است با ارزش ترین فراورده ها و تولیدات کشاورزی، تولیدات دام زنده هستند این تولیدات در صنایع مختلف خوراک و پوشاک به کار گرفته می شود و اهمیت آن ها موضوعی انکار ناشدنی است.

با توجه یه نفوذ تکنولوژی در حوزه های مختلف صنایع، صنعت دامداری نیز از آن بی بهره نبوده است  ورود تکنولوژی به این صنعت کمک کرده که تا حد امکان میزان تولیدات دام ها افزایش یابد و بهینه شود.

نماینده سازمان جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری در بخش توسعه فن‌آوری و بازاریابی محصولات کشاورزی در گفتگو با خبرنگار ایانا در شهرکرد اظهار داشت:در دنیای امروز با پیشرفت صنعت دامپروری و افزایش تقاضا به محصولات آن در بازار مصرف، بهره‌گیری از فناوری‌های نوین برای مدیریتِ از راه دورِ دامپروری‌ها بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

یاسر رحیمیان افزود: دامپروری هوشمند با هدف مدیریت دقیق نهاده‌ها، با بهره‌گیری از فناوری اطلاعات به شناسایی تمام فاکتورهای موثر بر عملکرد دامپروری می‌پردازد.

وی گفت: در این روش، با تجزیه و تحلیل اطلاعاتِ به‌دست‌آمده، می‌توان به سوی تولید بهینه‌ی محصولات سالیانه و کاهش هزینه‌های اقتصادی گام برداشت.

رحیمیان اضافه کرد: در بخش دامپروری و نگهداری از دام ، سنسورهای توسعه داده شده اینترنت اشیاء می توانند امکان نظارت کامل بر محیط دامپروری دام از نظر دما، رطوبت، گاز های خطرناک و همچنین کنترل سیستم تهویه، سیستم گرمایشی، سیستم غذا دهی مدرن و مکانیزه، سیستم نور دهی و غیره را فراهم آورند.

وی با اشاره به اینکه پرورش دام هدف اصلی نظارت بر دام و طیور در دامپروری هوشمند است تصریح کرد: با استفاده از تجهیزاتی که بر روی بدن دام نصب می‌شود، موقعیت آن و شرایط فیزیکی دام ردیابی و ثبت شده و در مدیریت دامپروری استفاده شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید