Iranian Agriculture News Agency

مدیر شیلات و امور آبزیان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی در گفتگو با ایانا مطرح کرد:

اشتغالزایی در آذربایجان شرقی با توسعه تولید آرتمیا

مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: آذربایجان شرقی می تواند در تولید موجود آبزی آرتمیا نقش بسزائی در ایجاد اشتغال داشته باشد.

اشتغالزایی در آذربایجان شرقی با توسعه تولید آرتمیا

قاسم جعفروند در گفتگو با خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی ضمن بیان این مطلب افزود: آرتمیا موجود کوچکی است که به عنوان غذای زنده در تغذیه آغازین میگو، ماهیان دریایی، ماهیان خاویاری و ماهیان زینتی کاربرد وسیعی دارد و چهار گروه آبزیان در مراحل اول رشد وابسته به این موجود پرانرژی و مقوی هستند.

وی با بیان اینکه آرتمیا در حال حاضر اصلی ترین منبع تغذیه صنعت پرورش میگو و ماهیان خاویاری به همراه ماهیان زینتی در کشور به شمار می رود و در بخش صنعت پرورش میگو تنها منبع تغذیه درمراحل اولیه رشد می باشد گفت: در حال حاضر هر کیلو سیست (تخم) آرتمیا در دنیا ۵۰ تا ۱۰۰ دلار ارزش گذاری شده است، این درحالی است که دریاچه ارومیه و اراضی حاشیه این دریاچه  با اجرای طرحهای پرورشی در استانهای آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی ظرفیت بسیاری بالایی برای تولید و تکثیر آرتمیا را دارند.

مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان اظهار نمود : صنعت آبزی پروری جهان در سال 2020 در حد 2000 تن سیست آرتمیا در آبزی پروری تولید و مصرف کرده که 200 میلیون دلار درآمدزائی داشته است که این درآمد وابسته به تولید و پرورش آرتمیا می باشد در همین راستا آذربایجان شرقی می تواند در تولید این موجود آبزی نقش بسزائی در ایجاد اشتغال داشته باشد .

وی  ادامه داد:  از 35 تن سیست خشک مورد  نیاز ایران در تغذیه  جهت تولید انواع آبزیان به خصوص تولید میگو ، به میزان  85 درصد وارداتی می باشد که در صورت اجرایی شدن طرح های در دست اجرا می توان بخش زیادی از سیست و بیومس آرتمیا مورد نیاز کشور تامین شود.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید