Iranian Agriculture News Agency

معاون جهاد کشاورزی فارس:

خسارت 9800 میلیارد ریالی سرما به کشاورزی فارس

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: سرمازدگی در سطح 38 هزار هکتار از باغ ها و مزارع 12 شهرستان این استان، مبلغی معادل 9800 میلیارد ریال خسارت زد.

خسارت 9800 میلیارد ریالی سرما به کشاورزی فارس

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، جعفر صبوری پور با اشاره به اینکه در سنوات اخیر پدیده تغییر اقلیم با افزایش فراوانی، شدت و مدت وقوع مخاطرات اقلیمی همراه بوده است، تصریح کرد: دمای شبانه از نوزدهم تا بیست و سوم دی ماه در شهرستان‌های جنوبی استان فارس هر شب بین ۴ تا ۸ ساعت دمای تا منفی ۱۴ درجه رسید و خسارت زیادی به بخش کشاورزی وارد کرد.

وی با بیان اینکه ۸۲ درصد از خسارت در حوزه باغ ها و مابقی در زراعت بود، ابراز کرد: افت دمای شبانه به ۲۵ هزار هکتار از باغ ها و به صورت عمده باغ مرکبات مبلغی معادل 8080 میلیارد ریال و 13 هزار هکتار از محصولات زراعی شامل گندم، جو و کلزا، 1720 میلیارد ریال خسارت زد.

به گفته صبوری پور، شهرستان های داراب با  ۳۰۸0 میلیارد ریال، فسا 1960 میلیارد ریال و جهرم 1710 میلیارد ریال بیشترین خسارت را داشتند.

پیگیری جبران خسارت سرمازدگی

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با اشاره به اینکه پیش از وقوع سرمازدگی به کشاورزان اطلاع رسانی و در خصوص پیشگیری توصیه های فنی شده است، ابراز کرد: اگرچه تنها اهرم حمایتی دولت از کشاورزان در شرایط عادی بیمه است اما اقداماتی در زمینه کاهش خسارت صورت گرفته است.

وی اظهار کرد: از مسئولین ملی وزارت جهاد کشاورزی دعوت شد تا خسارت سرمازدگی به باغ ها و مزارع شهرستان‌های فسا، داراب، جهرم و قیروکارزین بازدید کنند و بدین ترتیب عمق خسارت به سطوح ملی انعکاس داده شد و امیدواریم که بخشی از خسارت جبران شود.

صبوری پور با اشاره به اینکه کمک بلاعوض، تسهیلات قرض‌الحسنه و تامین هزینه امهال بدهی تسهیلات بانکی باغداران خسارت دیده و تخصیص ۱۰۰ درصد اعتبارات صندوق بیمه از جمله پیشنهادها به منظور کمک به خسارت دیدگان بود، افزود: تاکید شده که صندوق بیمه کشاورزی ارزیابی و پرداخت غرامت را ظرف مدت یک ماه انجام دهد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید