Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان:

افزایش 6 برابری تولیدات کشاورزی استان لرستان پس از انقلاب اسلامی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان تصریح کرد: تولیدات کشاورزی استان لرستان پس از انقلاب اسلامی افزایش 6 برابری داشته است.

افزایش 6 برابری تولیدات کشاورزی استان لرستان پس از انقلاب اسلامی

 به گزارش خبرنگار ایانا در استان لرستان، اسفندیارحسنی مقدم رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه خرم‌آباد با اشاره به آیات، روایات و احادیث متعدد مبنی بر اهمیت کشاورزی عنوان کرد: آنچه از آیات و روایت استنباط می‌شود ادامه حیات و زندگی  انسان به تغذیه وابسته است و در آیه ۱۹ سوره رم از رویش گیاهان به عنوان نماد رستاخیز اشاره شده است *«یُخْرِجُ الْحَیَّ مِنَ الْمَیِّتِ وَیُخْرِجُ الْمَیِّتَ مِنَ الْحَیِّ وَیُحْیِی الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا ۚ وَکَذَٰلِکَ تُخْرَجُونَ»* و تغذیه هر جامعه در گرو کار کشاورزی و دامپروری است، در واقع هر ملتی که بخواهد آزاد و مستقل زندگی کند باید در کشاورزی استقلال و خودکفا باشند.

 وی گفت: مهمترین عواملی که در بخش کشاورزی مؤثر هستند مدیریت منابع آب، بکارگیری ابزارهای مدرن و به روز، اصلاح زمین، کارهای جهادی، نقش مدیریت انسان و پرداخت زکات است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان افزود: منطبق بر اسناد بالادستی و قوانین جمهوری اسلامی وظایفی برای وزارت جهاد متصور شده است، یکی از این وظایف امنیت غذایی است در حال حاضر ۸۵ درصد از نیازهای غذایی در کشور تأمین می‌شود آن هم در شرایطی که کشور در جنگ اقتصادی نابرابر با دشمن است، با وجود تحریم‌ها اما رشد اقتصادی این بخش مثبت است.

حسنی مقدم سلامت غذایی را از دیگر وظایف جهاد کشاورزی عنوان کرد و گفت: حفاظت از منابع پایه شامل  آب، خاک، جنگل، اراضی و مراتع است زیرا  از این منابع بایستی به شکلی استفاده شود که برای نسل‌های آینده حفظ شود، وظیفه دیگر حمایت از کشاورزان، محققان و نخبگان بخش کشاورزی است.

 وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به حجم تولیدات کشاورزی استان قبل از انقلاب بیان کرد: حجم تولیدات در استان کمتر از ۵۰۰ هزار تن بود در حالی که این عدد اکنون به ٣ میلیون تن یعنی شش برابر افزایش پیدا کرده است، در دهه  ۵۰ و ۶۰   و حتی دهه ٧٠ این میزان غذا در سفره‌ها موجود نبود اما به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی و تحت فرماندهی رهبر معظم انقلاب، وزارت اقتدار و امنیت توانسته‌ حجم تولیدات را افزایش بدهد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان افزود: حدود ٢ میلیون و ٩٠٠ هزار تن انواع محصولات کشاورزی از جمله ٢ میلیون و ٢٠٠ هزار تن محصولات زراعی ، ٣٠٠ هزار تن محصولات باغی و ٤٠٠ هزار تن انواع محصولات دامی تولید می‌شود.

حسنی مقدم ارزش ریالی تولیدات بخش کشاورزی استان را بالغ بر ٧ هزار میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: این بخش یکی از مهمترین بخش اقتصادی کشور است زیرا بالغ بر  ٢٠ درصد اشتغال، ١٩  درصد تولید ناخالص ملی و ۳۵ درصد صادرات متعلق به این بخش است، در حالی که سهم اعتبارات بخش کشاورزی از اعتبارات کشور کمتر از ۵ درصد است  و این موضوع یکی از مطالبات ما از دولت و مجلس است.

این مقام مسئول در بخش دیگری از صحبت‌های خود به خدمات جهاد کشاورزی اشاره کرد و افزود: این بخش در تامین و توزیع نهاده‌های گیاهی، دامی و دارویی خدمات ارائه می‌کند، امسال بالغ بر یکصد هزار تن انواع کودهای شیمیایی که سهمیه  لرستان است بین کشاورزان توزیع  خواهدشد، همچنین  ۲۵ هزار تن انواع بذور اصلاح شده شامل ١٧ هزار تن انواع ارقام دیم و ٨ هزار تن اراقام آبی بوده است.

 وی گفت: همچنین بالغ بر یک میلیون اصله نهال برای توسعه باغات دیم در اراضی شیب دار توزیع می‌شود، ظرف سه سال گذشته ٧ هزارهکتار باغ دیم در اقصی نقاط  استان شامل انگور، بادام ، انجیر، زرشک و گل محمدی احداث شده است.

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان ادامه داد: سالیانه ٣٠٠ هزار تن انواع نهاده‌های دامی در استان شامل ١٤٠ هزار تن ذرت،  ٨٠ هزارتن سویا،  ٦٠ هزار تن جو و ٢٠ هزار تن سبوس بین دامداران توزیع می‌شود.

 دکترحسنی مقدم در زمینه  تامین واکسن نیز توضیح داد: ٢٤٠ هزار دوز واکسن تب برفکی، شاربن و تب مالت بین دام‌های سنگین، ١٨ میلیون  دوز واکسن برای دام‌های سبک و ٨٤ میلیون دوز برای صنعت طیور توزیع شده است که بخش اعظم آن با یارانه دولتی تامین شده است.

 وی افزود: در زمینه بهره وری منابع آب به عنوان اصلی ترین پایه بخش کشاورزی از ۱۸۵ هزار هکتار اراضی آبی بالغ بر ۵۷ هزار هکتار آن به سامانه‌های نوین آبیاری مجهز شده که ٣٠ هزار هکتار آن با اعتباری بالغ بر ٢٠٠ میلیارد تومان در دولت تدبیر و امید انجام شده است، همچنین از ۲۵۰۰ کانال آب تاکنون ۶۰۰ کیلومتر آن بتنی شده است و ۳۷ ایستگاه پمپاژ در حال ساخت و تکمیل شده داریم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان به توسعه وکشت محصولات گلخانه‌ ای نیز اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۷۰ هکتار گلخانه در استان وجود دارد و برنامه داریم تا پایان سال ١٤٠٤ به بالای ۱۸۰۰ هکتار برسانیم، توسعه گلخانه‌ها با توجه به میزان اشتغال، بهره‌وری مناسب آب و عملکرد بالا از اهمیت بالایی برخوردار است.

حسنی مقدم در خصوص کشت گیاهان دارویی هم بیان کرد: سطح زیر کشت گیاهان دارویی ٣ هزار هکتار است که ١٤ هزار تن از این میزان برداشت می‌شود، البته برنامه داریم طی ده سال سطح زیر کشت گیاهان دارویی را به ١٨ هزار هکتار افزایش دهیم که با تحقق آن ۴۵ هزار شغل ایجاد می‌شود.

 وی با بیان اینکه ٢١ هزار تراکتور در اختیار کشاورزان قراردارد، افزود: همچنین  ۳۵۰ دستگاه کمباین در استان وجود دارد که ۱۵۰ دستگاه دیگر نیاز داریم، ضریب مکانیزاسیون بخش کشاورزی استان یک و هفت دهم است.

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به خسارت سیل ٩٨ گفت: در سیل فروردین ماه سال ١٣٩٨ به بیش از ٢٢٠٠  نقطه از زیرساخت کشاورزی استان خسارت وارد شد، حجم  خسارت ١٤٠٠ میلیارد تومان برآورد شد، در این رابطه برای ٣١ هزار کشاورز پرونده تشکیل و ١٢٠ میلیارد تومان کمک بلاعوض، ١٦٠ میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت و ١٦٠ میلیارد تومان برای استمهال تسهیلات پرداخت شد.

حسنی مقدم تصریح کرد: همچنین ١١١ میلیارد تومان برای تکمیل زیر ساخت اعتبار تخصیص داده شد که این اعتبار اندک است.

 وی به عملیات آبخیزداری نیز اشاره کرد و افزود: طبق دستور مقام معظم رهبری مبنی بر برداشت از صندوق توسعه ملی ظرف سه سال گذشته عملیات آبخیزداری در ٢٧٠ هزار هکتار با اعتباری معادل ٢٠٠ میلیارد تومان انجام شد که یک کار بزرگ در آبخیزداری بود با این اقدام ١٤٠ میلیون متر مکعب آب به سفره‌های زیر زمینی تزریق شد.

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان در پایان صحبت‌های خود گفت: طی هفت سال گذشته ١٢٠٠ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده که ٤ هزار شغل ایجاد شده است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید