Iranian Agriculture News Agency

فتحی در گفتگو با ایانا خبر داد:

رتبه نخست آذربایجان شرقی در توسعه گلخانه‌ها درکشور

افزایش۱۰۰۰ هکتاری سطح گلخانه های استان طی ۳ سال آینده

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی، گفت: شرایط حاکم بر کشور و استان در حوزه کشاورزی، حاکی از محدودیت های موجود در منابع خاکی و آبی در بخش کشاورزی است.

رتبه نخست آذربایجان شرقی  در توسعه گلخانه‌ها درکشور

اکبر فتحی در گفتگو با خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی ضمن بیان این مطلب افزود: برای این که بتوانیم از منابع آبی و خاکی به صورت بهینه در راستای تامین غذایی جمعیت رو به رشد کشور بهره برداری نمائیم چاره ای جزء افزایش عملکرد محصولات کشاورزی در واحد سطح و حجم نداریم برای تحقق این امر باید تدابیری اندیشیده شود تا محصول تولیده شده در یک مترمربع از زمین های کشاورزی و حجم آب مصرفی چندین برابر افزایش یابد.

وی، ادامه داد: در ادبیات کشاورزی دنیا پارامتر دیگری نیز بکار برده می شود و آن عبارت از این موضوع می باشد که از یک مترمربع آب مصرفی کشاورزی چقدر باید محصول تولید گردد تا هدررفت آب مصرفی کشاورزی به حداقل ممکن کاهش یابد.

 فتحی، اظهار نمود: در حال حاضر کارشناسان کشاورزی بر این مهم متمرکز شده اند تا بتوانند این پارامتر را محقق سازند خوشبختانه از اول دولت یازدهم، دولت محترم تدبیر و امید و متولیان بخش کشاورزی تمام تلاش خود را بر این موضوع معطوف کرده اند که از یک مترمربع آب چقدر محصول کشاورزی تولید گردد تا هم منابع آبی به طور بهینه مورد استفاده قرار گیرد و هم امنیت غذایی کشور تامین شود.  

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان ادامه داد: یکی از روش های مورد تاکید و تایید کارشناسان کشاورزی در اقصی نقاط جهان استفاده مطلوب از ظرفیت گلخانه ها در راستای افزایش عملکرد در واحد سطح و حجم آب است. 

وی، افزود: گلخانه ها به سه دلیل مهم از جمله افزایش عملکرد در واحد سطح و حجم، بهینه نمودن مصرف آب کشاورزی، اقتصادی کردن تولید و کاهش قیمت تمام شده محصول مورد تاکید وزارت جهادکشاورزی است لذا در این راستا سهمیه استانی براساس برش استانی هر استان تعریف و ابلاغ گردیده است.  

 فتحی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این نکته که استان آذربایجان شرقی از مناطق گرمسیری، نیمه گرمسیری و مناطق سردسیری برخوردار است، تصریح کرد: استان آذربایجان شرقی با توجه به موارد ذکر شده یکی از اولویت های وزارت جهادکشاورزی برای توسعه گلخانه ها در سطح کشور می باشد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با بیان این موضوع که از سالهای گذشته یک سری از ظرفیت ها در باب ایجاد و توسعه گلخانه ها تحت عنوان شرکت شهرکهای کشاورزی در اراضی ملی در اختیار شهرکهای کشاورزی قرار داده شده اند، تصریح نمود: در شهرستانهای ملکان، عجبشیر، جلفا، اهر، هوراند، کلیبر و سراب، ایجاد زیرساخت های شرکت شهرکهای کشاورزی تقریباً به پایان رسیده است و به موازات این امر احداث زیرساخت های کشاورزی در شهرستانهای مرند، جلفا و خداآفرین در محل های جدید به صورت متمرکز شروع و فرآیند اجرایی آن ادامه دارد.

 فتحی، گفت: پس از ایجاد زیرساخت ها در شهرکهای کشاورزی جهت بهره برداری لازم در راستای توسعه گلخانه ها امری که مورد نظر وزارت متبوع می باشد، فرآیند واگذاری گلخانه ها به سرمایه گذاران حائز شرایط و مناسب در برخی از موارد روند طبیعی خود را طی کرده و در مرحله کشت می باشند و قسمت دیگری با پیشرفت 40 الی 50 درصدی تا پایان امسال به مرحله بهره برداری خواهد رسید.

وی افزود: تامین تسهیلاتی لازم برای ایجاد شهرکهای کشاورزی از محل بند الف تبصره 18 تعریف شده است که سرمایه گذاران علاوه بر آورده شخصی می توانند با معرفی سازمان جهادکشاورزی استان به بانک های عامل از جمله بانک کشاورزی از این تسهیلات بهره مند شوند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان عنوان کرد: بزرگترین و مدرن ترین مجتمع گلخانه ای خاورمیانه به طور 100 درصدی توسط سرمایه گذار محترم در شهرستان جلفا کارسازی شده و در مرحله بهره برداری قرار دارد تولیدات این مجتمع بالای 90 درصد صادراتی بوده و به کشورهای مختلف منطقه مخصوصاً کشور روسیه صادر می شود.

 فتحی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به لزوم توسعه گلخانه ها در سطح استان، گفت: علاوه بر این شهرکها که به شکل واگذاری اراضی ملی به شرکت شهرکهای کشاورزی انجام شده است، گلخانه هایی نیز به شکل انفرادی در اراضی شخصی در برخی از شهرستانهای استان منجمله شهرستان تبریز، هشترود، کلیبر، مرند، جلفا و هریس به توفیقات خوبی دست یافته است که بیشترین آن با 25 هکتار مربوط به شهرستان هریس می باشد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان در بخش پایانی سخنان خود با بیان این موضوع که سطح کل گلخانه های استان آذربایجان شرقی در اوایل دولت یازدهم حدوداً 56 هکتار بود، افزود: در حال حاضر 300 هکتار مجتمع گلخانه ای در سطح استان در حال بهره برداری می باشد و نزدیک به 200 هکتار در مرحله ساخت قرار دارند که تا پایان سالجاری به مرحله بهره برداری خواهند رسید.

وی به رتبه نخست آذربایجان شرقی  از نظر درصد پیشرفت برنامه توسعه گلخانه ها درکشور طی 9 ماهه اول سالجاری اشاره نموده و افزود: سیاست سازمان جهادکشاورزی استان، افزایش 1000 هکتاری سطح گلخانه های آذربایجان شرقی طی سه سال آینده می باشد.

 

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید