Iranian Agriculture News Agency

رئیس انجمن صنفی پرورش دهندگان قارچ خوراکی مطرح کرد:

تولید سالانه 200 هزار تن قارچ خوراکی در کشور

ازسرگیری صادرات قارچ به کشورهای همسایه

رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان بستر رویش قارچ خوراکی(کمپوست) گفت: در سال حدود ۲۰۰ هزار تن قارچ خوراکی در کشور تولید می‌شود که برای تولید این مقدار ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تن کمپوست در کشور تولید می‌‌کنیم.

تولید سالانه 200 هزار تن قارچ خوراکی در کشور

به گزارش خبرنگار ایانا، مهدی رجبی رئیس انجمن صنفی پرورش دهندگان قارچ خوراکی و رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان بستر رویش قارچ خوراکی(کمپوست)، در نشست خبری امروز که در این انجمن برگزار شد، ضمن معرفی انجمن تولیدکنندگان بستر رویش قارچ خوراکی(کمپوست) اظهار کرد: از حدود ۵ سال پیش و با تغییر سیاست وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر جداسازی تولید کمپوست و تولید قارچ، پروانه تولید کمپوست از پروانه تولید قارچ مجزا شده و امکان وجود دو کارخانه در یک مکان وجود نداشته است و به همین دلیل انجمن بستر رویشی قارچ از ابتدای سال جاری ثبت شد.

وی افزود: هدف از تشکیل این انجمن کمک به تولید کنندگان بستر رویشی و استفاده از این تشکل برای نظارت بهتر در رتبه‌بندی کیفی و کمی کمپوست است.

رجبی با اشاره به این که ۷۵ واحد تولید کمپوست در کشور وجود دارد که ۶۰ واحد با ظرفیت کامل پروانه خود در حال کار هستند، تصریح کرد: در مجموع ظرفیت پروانه‌ها ۹۰۰ هزار تن است که تولید کنندگان به میزان ۸۰۰ هزار تن تولید می‌کنند.

تولید ۲۰۰ هزار تن قارچ و ۸۰۰ هزار تن کمپوست در کشور

وی با بیان اینکه در سال حدود ۲۰۰ هزار تن قارچ خوراکی در کشور تولید می‌شود که برای تولید این مقدار ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تن کمپوست در کشور تولید می‌کنیم، اذعان کرد: از آن جایی که برای رسیدن به استانداردهای جهانی باید حدود ۳۰۰ هزار تن قارچ تولید کنیم، نیازمند تولید حدود ۵۰۰ هزار تن کمپوست بیش از تولید فعلی کشور هستیم.

رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان بستر رویش قارچ خوراکی(کمپوست) در رابطه با صادرات کمپوست خاطرنشان کرد: صادرات کمپوست به کشور عراق و به صورت موردی به قطر و ارمنستان انجام می‌شود که میزان صادرات آن کمتر از ۳ درصد از کل تولید بستر رویشی است.

وی با اشاره به این که یکی از معضلات در تولید کمپوست، اخذ مالیات از این بخش است، عنوان کرد: در حالی که کاشت، داشت و برداشت محصولات کشاورزی معاف از مالیات بوده و کمپوست هم مرحله کاشت را شامل می‌شود اما به صورت سلیقه‌ای سازمان مالیاتی کشور در برخی از استان‌ها از این بخش تولیدی مالیات دریافت می‌کند که پرونده‌ای را در دیوان عدالت اداری به جریان انداخته‌ایم و برخی از تولیدکنندگان توانستند بر علیه دارایی حکم بگیرند.

رجبی تصریح کرد: در حال حاضر بالغ بر ۴۰۰ هزار تن کاه و کلش دورریز گندم و ۳۰۰ هزار تن کود مرغ گوشتی در واحدهای تولید کمپوست استفاده می‌شود که در هیچ یک از ارکان کشاورزی کشور قابل استفاده نیست.

وی افزود: سال گذشته کود مرغی را ۴۰۰ تومان خریداری می‌کردیم که با افزایش قیمت مرغ در سال جدید، قیمت آن به کیلویی ۱۵۰۰ تومان رسیده است.

رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان بستر رویش قارچ خوراکی(کمپوست) در رابطه با اشتغالزایی تولید کمپوست در کشور اذعان کرد: در واحدهای بستر رویشی ۸ هزار نفر اشتغال مستقیم و حدود ۷۰ هزار نفر اشتغال غیرمستقیم دارند و ۱۷۲۰ میلیارد تومان هم گردش مالی این صنف است.

وی با بیان این که کشورهایی که در دنیا رتبه‌دار تولید قارچ هستند به همان میزان هم در تولید بستر رویشی دارای رتبه هستند، گفت: چین، امریکا و لهستان رتبه‌های اول تا سوم تولید قارچ و کمپوست را در دنیا دارند و ایران رتبه هفتم تولید قارچ و کمپوست را دارد و سرانه مصرف قارچ در کشور هم حدود 2.5 کیلوگرم در سال است.

قارچ سمی در واحدهای تولیدی نداریم

رئیس انجمن صنفی پرورش دهندگان قارچ خوراکی با تکذیب شایعات وجود قارچ سمی در واحدهای تولیدی قارچ خوراکی، اذعان کرد: در سال ۹۷ به شایعات مربوط به وجود قارچ سمی در واحدهای تولید قارچ دکمه‌ای که به تازگی دوباره مطرح شده است، ورود کردیم و توانستیم این صنعت را از نابودی نجات دهیم.

وی افزود: ساختار قارچ سمی به گونه‌ای است که امکان پرورش آن تحت هیچ شرایطی در واحدهای تولیدی  وجود ندارد و سمی شدن قارچ خوراکی هم صفر است.

رجبی ادامه داد: قارچ سمی به صورت خودرو و در فواصل خاص رشد می‌کند و معمولاً در کوهستان‌ها و مناطق جنگلی وجود دارد.

وی توصیه کرد: برای اطمینان از سالم و بهداشتی بودن قارچ، به صورت دسته بندی از فروشگاه‌ها و یا به صورت فله از میوه فروشی‌ها و مراکز دارای شناسنامه خریداری شود.

رئیس انجمن صنفی پرورش دهندگان قارچ خوراکی با اشاره به این که از ابتدای شیوع ویروس کرونا نزدیک به ۳۰ درصد سرانه مصرف قارچ افزایش یافته است، عنوان کرد: از آن‌جایی که قارچ یکی از محصولات غذایی سالم، دارای سلنیوم، فیبر، پتاسیم و ویتامین‌های مختلف بوده و تاثیر زیادی بر تقویت سیستم ایمنی بدن دارد، میزان مصرف آن در این ایام افزایش یافته است.

رجبی در پاسخ به سوال خبرنگار ایانا، مبنی بر مقاصد صادراتی قارچ ایران از پیش از شیوع کرونا تا امروز، خاطرنشان کرد: پیش از شیوع کرونا به چند کشور عراق، امارات، کویت، عمان و به صورت محدود به آسیای میانه و کشورهای CIS صادرات داشتیم که به خاطر کرونا و مقررات گوناگون کشورهای مختلف، مبادلات به صفر رسید؛ اخیراً به دلیل این که تاثیرات کرونا کاهش یافته، صادرات به عراق و امارات انجام می‌شود و پیشنهادهایی هم از چند کشور دیگر داشتیم و امیدواریم صادرات به کشورهای که در گذشته انجام می‌شد از سر گرفته شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید