Iranian Agriculture News Agency

اسکویی خبر داد:

اجرای طرح توسعه گیاهان دارویی در ۲ هزار هکتار اراضی خراسان شمالی

مسوول بهره‌برداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: امسال طرح احیا و توسعه گیاهان دارویی با محوریت گونه‌های باریجه، آنقوزه شیرین و لگجی در این استان اجرا شد.

اجرای طرح توسعه گیاهان دارویی در ۲ هزار هکتار اراضی خراسان شمالی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان شمالی، علیرضا احمدی اسکویی افزود: همچنین در ۹ ماه امسال سه تن باریجه و ۸۰۰ کیلوگرم کتیرا  از هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی کشت شده این گیاهان دارویی برداشت شد.

وی با بیان این که ارزش هر کیلوگرم باریجه برداشت شده پنج میلیون ریال است اظهار داشت: تولید باریجه نسبت به پارسال یک تن و کتیرا ۲۰۰ کیلوگرم کاهش داشته است.

وی مجموع طرح های این اداره کل در بخش توسعه، کشت و احیای گیاهان دارویی را ۳۱ طرح بیان کرد و افزود: این طرح ها بتدریج در ۸۰ هزار هکتار از گستره منابع طبیعی خراسان شمالی به اجرا در می‌آید.

وی  خراسان شمالی را یکی از خاستگاه های اصلی تولید باریجه در کشور دانست و  اظهار داشت: با وجود این که باریجه در همه نقاط استان می روید اما بیشترین رویشگاه های این گیاه در سال جاری در مناطقی مانند خمبی گرمه، کله اسبی جاجرم، قزلقان و گریوان بجنورد، قلعه زو و کلاته مهین شیروان بود.

وی افزود: گیاهان دارویی بویژه باریجه باید اصولی برداشت شود تا رویشگاه‌های گیاه صدمه نبینند و در عین حال برای برداشت اصولی این گیاه طرح تهیه شده و بهره برداران باید براساس این طرح ها نسبت به برداشت گیاه اقدام کنند.

وی افزود: در مجموع بیشتر طرح های گیاهان دارویی استان به باریجه اختصاص دارد زیرا برداشت این گیاه اقتصادی و باریجه ارزش صادراتی، صنعتی، دارویی و علمی دارد و همین عوامل بازار فروش این گونه گیاهی را رونق داده است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید