Iranian Agriculture News Agency

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری بین سازمان‌های شیلات ایران و منطقه آزاد چابهار

به منظور هم‌افزایی و انجام فعالیت‌های مشترک شیلاتی در چابهار، با توجه به توانمندی‌ها و ظرفیت‌های موجود برای تحقق سیاست‌ها و برنامه‌های شیلاتی در حوزه‌های مختلف، تفاهم‌نامه همکاری بین سازمان منطقه آزاد تجاری- صنعتی چابهار و سازمان شیلات ایران در سازمان شیلات منعقد شد.

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری بین سازمان‌های شیلات ایران و منطقه آزاد چابهار

به گزارش ایانا و به نقل از سازمان شیلات ایران، در این مراسم، نبی‌الله خون میرزایی معاون وزیر و رییس سازمان شیلات ایران ضمن اظهار خرسندی از به ثمر رسیدن مذاکرات و ایجاد این تفاهم نامه اظهارداشت: امیدواریم ظرفیت‌های موجود به خوبی مطابق با جزئیات جامه عمل بپوشد.

وی گفت:  بسیار خوش بین هستم سازمان منطقه آزاد چابهار می تواند بسیاری از موانع و گره های امورشیلاتی در منطقه را برطرف کند و به روند اجرای کارها شتاب بدهد و وجود اختیارات قانونی و اراده قوی در سازمان منطقه منطقه آزاد چابهار و سازمان شیلات می تواند این ظرفیت را بیشتر کند.

خون میرزایی افزود: شیلات در سیستان و بلوچستان، دو سایت بزرگ بریس و دشت تنگ را در دستورکار توسعه پرورش میگو دارد که با توجه به استقبال پرورش دهندگان مشکلی دراین زمینه وجود ندارد. اما این منطقه در زمینه پرورش آبزیان دریایی با عقب ماندگی مواجه است که انتظار داریم در این زمینه هم به سازمان شیلات و هم به توسعه منطقه در پرورش ماهی در دریا کمک و همکاری کنید.

وی افزود:در حوزه پرورش ماهی در قفس های دریایی درکشور به طور کلی یک عقب ماندگی بسیار شدید داریم به ویژه در استان سیستان و بلوچستان و نوار ساحلی جنوب این عقب ماندگی چشمگیرتر است.

رییس سازمان شیلات در ادامه اظهارداشت: در این منطقه حداقل 8 پهنه مطالعه شده وجوددارد که حدود45 هزار تن ظرفیت تولید دارد اما با این وجود ما نتوانستیم در دریا کار چشمگیری که بتواند قابل ترویج در سایر مناطق باشد انجام دهیم. 

وی در پایان اشاره کرد: انتظار می رود با استفاده از ظرفیت های منطقه و مشارکت هایی که به هر شکلی می‌تواند با سرمایه‌گذاران در این زمینه صورت بگیرد تلاش شود کار بسیار مطمئن و تولید پایدار و اشتغال در منطقه عملیاتی شود.

در ادامه این مراسم، کردی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار در این جلسه اظهارداشت: با توجه به گزارش ارائه شده در ارتباط با ظرفیت‌های شیلاتی، روشن است که  این شرایط و ظرفیت، فرصت بسیار خوبی است که در کشور فراهم است و ما می‌توانیم سهم مهمی در استفاده از آنها داشته باشیم.

وی افزود: نسبت ها و اعداد و ارقامی که در خصوص تولید آبزیان و سهم سواحل مکران از جمع کل حوزه شیلات کشور وجود دارد و اتفاقات خوبی که در رشد مصرف و صادرات آبزیان رخ داده است نشان دهنده آن است که مسیر شیلات و اقتصاد مبتنی بر فعالیت‌های شیلاتی، رشد اقتصادی ارزشمندی برای ما در سواحل مکران به ارمغان می‌آورد.

کردی بیان داشت: اکنون بیش از نیمی از خانواده‌ها در سواحل مکران مشغول کار در دریا و به طور عمده در حوزه شیلات هستند، بنابراین هر اتفاقی در حوزه شیلات، حتما اتفاق بزرگتری در سفره مردم در سطح عمومی منطقه را دربرخواهد داشت. 

وی ضمن ابراز خرسندی از این که مجموعه مباحث و مذاکرات قبلی منجر به این تفاهم نامه شده است، گفت: با حضور مهندس گلشنی بعنوان یک فرد موثر شیلاتی در شرکت سرمایه گذاری به عنوان مدیرعامل که بنیان آن هم شیلات بوده است وزن و اهمیت شیلات را بیشتر دیدیدم.

عملیاتی شدن پایانه صادراتی، بورس آبزیان، تنظیم بازارازطریق پشتیبانی‌ها، از دیگر موضوعات مورد اشاره وی بود.

کردی تصریح کرد: با امضای این تفاهم نامه و تقویت همکاری‌ها، می‌توانیم اثر خوبی در اقتصاد محلی و به تبع آن اقتصاد کشور داشته باشیم. 

وی گفت: ما می‌توانیم در اقتصاد محلی سواحل مکران هم فرصت‌های خوب شیلاتی و اثربخشی براقتصاد ملی را با توجه به امکان و پتانسیل هایی که منطقه دارد و با توجه به سرمایه گذاری های زیرساختی که شیلات داشته و با ظرفیت سازی که در نتیجه تعامل با بخش خصوصی و کار مشترک وجود دارددنبال کنیم.

کردی افزود: سازمان منطقه آزاد چابهار با این رویکرد در کنار شیلات خواهد بود تا با هم افزایی و کار مشترکی که انجام می شود بتوانیم در قدم اول زندگی مردم آنجا را متاثر کنیم و آثارش را در اقتصاد ملی هم شاهد باشیم. 

وی خاطرنشان کرد: این اقدام و حرکت می تواند فصل جدیدی در برنامه های تخصصی حوزه شیلات در چابهار باشد تا با امکانات و فرصت های قانونی و مقرراتی بتوانیم یک پایلوت و طرح جدیدی را حاصل کنیم.

لازم به ذکر است؛ این تفاهم‌نامه شامل همکاری در حوزه‌های مختلف از جمله: توسعه فعالیت‌های صید وصیادی؛ احداث، تجهیز، مدیریت و نگهداری زیرساخت های بنادرصیادی؛ بازاریابی، فروش و صادرات محصولات شیلاتی؛ توسعه آبزی پروری؛ آموزش، تحقیقات و پژوهش‌های کاربردی شیلاتی می‌‌شود.  

همچنین؛ این تفاهم نامه در هفت ماده و یک تبصره تنظیم شده و به امضای روسای دو سازمان  رسیده است و از تاریخ انعقاد لازم الاجرا خواهد بود.   

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید