Iranian Agriculture News Agency

نماینده ویژه وزیر جهاد کشاورزی در گفتگو با ایانا مطرح کرد:

نمایشگاه کابل، بستری مناسب برای ورود به بازارهای بین المللی کشاورزی

نماینده ویژه وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: با توجه به محدودیت‌های کشورمان در ورود به بازارهای بین‌المللی و وجود مرز مشترک کشور افغانستان؛ برگزاری نمایشگاه کشاورزی می‌تواند بستر مناسب برای سرمایه‌گذاری را فراهم کند.

نمایشگاه کابل، بستری مناسب برای ورود به بازارهای بین المللی کشاورزی

هاشم ولی‌پور نماینده ویژه وزیر جهاد کشاورزی در پیگیری امور کشور افغانستان در گفتگو با خبرنگار ایانا با اشاره به برگزاری نمایشگاه کشاورزی در افغانستان، اظهار کرد: این نمایشگاه در زیر بخش‌های مختلف کشاورزی از جمله گلخانه، مکانیزاسیون، دام و طیور، شیلات و آبزی‌پروری، صنایع داروسازی، دفع آفات و سموم، شرکت‌های دانش بنیان وابسته به بخش کشاورزی، زراعت و سایر حوزه‌های بخش کشاورزی برگزار خواهد شد.

نماینده ویژه وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: این نمایشگاه از 21 تا 24 بهمن ماه سال جاری در کابل دایر خواهد بود.

وی با اشاره به 3 محور برگزاری این نمایشگاه، یادآور شد: حضور در نمایشگاه، ارتباط و انعقاد قرارداد با تجار مختلف افغان و برگزاری جلسات با مسئولین مرتبط و دولت افغانستان از جمله محورهای برگزاری این نمایشگاه است.

ولی‌پور  با تاکید بر بازارهای اقتصادی کشور افغانستان برای ایران، در توسعه روابط تجاری برای شرکت‌کنندگان، گفت: برگزاری همایش سرمایه گذاری، میزهای سرمایه گذاری با حضور تجار و سرمایه گذاران بزرگ و جلسات تخصصی با مسئولین مرتبط در کشور همسایه در دستور کار برگزاری نمایشگاه قرار دارد.

وی از جمله مزایای شرکت در این نمایشگاه را عدم وجود تعرفه در کشور افغانستان عنوان کرده و یادآور شد: با توجه به تحریم‌ها، مبادلات پولی بین دو کشور به سهولت قابل انجام است و این نماشیشگاه می تواند فرصت خوبی برای تعامل با تجار افغانستانی باشد.

نماینده ویژه وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر در نظر گرفتن تسهیلات برای حضور در این نمایشگاه، گفت: 50 درصد هزینه غرفه تا سقف ۳۰۰ میلیون ریال از طرف سازمان توسعه تجارت ایران به عنوان کمک بلاعوض به مشارکت کنندگان پرداخت می‌شود و از هزینه دریافتی به عنوان یارانه کسر خواهد شد.

وی ادامه داد: برای واحدهایی که در شهرک‌های صنعتی مستقر هستند و بنگاه‌هایی که زیر ۱۵۰ نفر نیروی کاری دارند ۷۰درصد هزینه سفر تا سقف ۲۰۰ میلیون ریال کمک بلاعوض در نظر گرفته شده است؛ همچنین برای شرکت‌های دانش بنیان تقریبا تمام هزینه‌ها به صورت یارانه‌ای پرداخت می‌شود.

وی ادامه داد: شرکت‌های دانش بنیان فقط ۱۲۰ میلیون ریال به مجری نمایشگاه پرداخت می‌کنند و الباقی هزینه‌ها از محل صندوق نوآوری و شکوفایی پرداخت خواهد شد.

به گفته نماینده ویژه وزیر جهاد کشاورزی در پیگیری امور کشور افغانستان، همچنین به متقاضیان شرکت در نمایشگاه 80 میلیون تومان تسهیلات قرض الحسنه با بازپرداخت 2 ساله و کم‌بهره پرداخت می‌شود.

وی پیش‌بینی کرد: در این نمایشگاه حدود ۱۳۰ تا ۱۴۰ تشکل و مجموعه وابسته به بخش کشاورزی حضور یابند؛ البته ظرفیت پذیرش بیشتر از این تعداد نیز وجود دارد.

ولی‌پور تصریح کرد: با توجه به محدودیت‌های کشورمان در ورود به بازارهای بین‌المللی و وجود مرز مشترک به کشور افغانستان این مهم می‌تواند بستر مناسب سرمایه‌گذاری را فراهم کند؛ زیرا برنامه توسعه در این کشور آغاز شده و پتانسیل بسیار قوی برای توسعه صادرات وجود دارد.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید