Iranian Agriculture News Agency

سخنگوی سازمان جهادکشاورزی استان هرمزگان:

لزوم فرهنگسازی استفاده از آب چاههای کشاورزی جهت پرورش آبزیان

سخنگوی سازمان جهادکشاورزی استان هرمزگان از تولید یک هزار و 150 تنی انواع ماهیان پرورشی با استفاده از آب چاههای بخش کشاورزی، سدها و آب بندهای بازسازی شده از سال گذشته تاکنون خبر داد.

لزوم فرهنگسازی استفاده از آب چاههای کشاورزی جهت پرورش آبزیان

به گزارش خبرنگار ایانا از استان هرمزگان، علی اصغر خلیلی با اشاره به این که منابع آبی که در زمین‌های کشاورزی استان وجود دارد همواره بستر مناسبی برای تولید آبزیان، کسب درآمد و اشتغالزایی برای بهره‌برداران بخش کشاورزی می باشد، اظهار کرد: در حال حاضر از آب چاههای کشاورزی، سدها و آب بندهای بازسازی شده این استان در مناطقی از شهرستان‌های حاجی آباد، رودان، بندرعباس برای پرورش آبزیان استفاده می‌شود.

وی همچنین به تولید یک هزار و 150 تنی انواع ماهیان پرورشی با استفاده از منابع آبی بخش کشاورزی این استان طی سال گذشته تاکنون اشاره کرد و افزود: آبزیان قابل پرورش در آبهای داخلی در شرایط هرمزگان (آبهای شیرین ولب شور) شامل ماهیان گرمابی(خانواده کپور ماهیان)، ماهیان خاویاری ومیگو(گونه وانامی) است.

سخنگوی سازمان جهادکشاورزی استان هرمزگان در خصوص پرورش آبزیان ماهیان گرمابی در استخرهای ذخیره آب کشاورزی وآب بندها ادامه داد: بدین منظور طی سال گذشته در 266 هکتار از مزارع دومنظوره خرد و آببندهای بازسازی شده 605 تن انواع ماهیان گرمابی تولید شده است.

خلیلی همچنین تصریح کرد: در دی ماه سالجاری در 298 هکتار از مزارع دومنظوره خرد و آببندهای بازسازی شده 520 تن انواع ماهیان گرمابی تولید شده است.

وی با اشاره به تولید ماهیان خاویاری با استفاده از منابع آبی بخش کشاورزی شامل چاهها، سدها و آب بندهای بازسازی شده این استان افزود: طی سال گذشته در 15 استخر احداث شده 15 تن ماهی خاویاری تولید شده است.

سخنگوی سازمان جهادکشاورزی استان هرمزگان ادامه داد: همچنین در دی ماه سالجاری در 16 استخر احداث شده  10 تن ماهی خاویاری تولید شده است.

خلیلی تاکید کرد: در حال حاضرمیگو وانامی در آبهای شور و لب شور داخلی این استان  بصورت پراکنده پرورش داده می شود.

وی خاطرنشان ساخت: امید است تا در سال های آتی با اشاعه فرهنگ استفاده از آب چاههای بخش کشاورزی جهت پرورش آبزیان شاهد تولید بیشتر و مناسبی در این منابع آبی باشیم.

سخنگوی سازمان جهادکشاورزی استان هرمزگان در ادامه رسیدن به این هدف را نیازمند رعایت اصول و روش‌های پرورش ماهیان و عمل به دستورالعمل‌های مربوطه دانست و افزود: ارتقاء بهره‌وری از این منابع آبی نیاز به تعامل و همکاری بیشتر  بین بخش خصوصی و دولتی را می‌طلبد.

خلیلی در پایان اظهار کرد: در تعریف منابع آبی می‌توان به دریاچه‌های پشت سد، بندهای کشاورزی در مسیر روان آب‌ها، بصورت طبیعی یا مصنوعی و رودخانه‌ها و... اشاره کرد که این مکان‌ها مستعد و مناسب برای پرورش انواع گونه‌های ماهیان متناسب با شرایط محیطی و اکولوژی خواهند بود و از این طریق می‌توان به رشد و تولید ماهیان کمک کرد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید