Iranian Agriculture News Agency

"برنو" در گفتگو با ایانا:

فعالیت ۱۳۳ سردخانه به ظرفیت 408 هزار تن در استان آذربایجان شرقی

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی از فعالیت ۱۳۳ سردخانه به ظرفیت 408 هزار و 250 تن در استان خبر داد.

فعالیت ۱۳۳ سردخانه به ظرفیت 408 هزار تن در استان آذربایجان شرقی

 ایاز برنو در جلسه شورای معاونین و مدیران مستقل سازمان در گفتگو با خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی با بیان این‌که سردخانه‌ها یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌های توسعه پایدار در اقتصاد کشاورزی و نخستین حلقه زنجیره صنایع تبدیلی محسوب می‌شوند، گفت: بدون وجود این بخش، توسعه کشاورزی و ایجاد امنیت غذایی غیر ممکن خواهد بود.

وی با اشاره به افزایش تعداد سردخانه‌های استان طی سالجاری، گفت: تا امسال، تعداد ۱۲۰ سردخانه در بخش کشاورزی استان فعالیت می‌کرد، اما طی ماه‌های گذشته، سردخانه‌های جدیدی به این ظرفیت اضافه شده‌اند، چرا که در این راستا برای ۲۰۰ سردخانه جدید مجوز احداث صادر شده است که اگر این اقدام مهم به مرحله اجرایی و بهره برداری برسد، توان سردخانه‌ای استان به یک میلیون تن خواهد رسید.

وی با اشاره به بهره برداری از تعداد ۱۳ سردخانه جدید در طی ماه‌های گذشته، افزود: تعدادی از سردخانه‌های دارای مجوز نیز در مرحله ساخت قرار دارند؛ سرمایه گذاری در بخش کشاورزی و احداث سردخانه‌ها، باعث ایجاد اشتغال و ارتقای سطح اقتصاد کشاورزی در منطقه خواهد بود.

برنو، ظرفیت فعلی سردخانه‌های استان را بیش از ۴۰۸ هزار و 250 تن عنوان کرد و گفت: استان هنوز تا رسیدن به وضعیت مطلوب در حوزه ظرفیت سردخانه‌ای، با توجه به این‌که یکی از مراکز بسته بندی و صادرات کشور، به خصوص در حوزه خشکبار است، فاصله زیادی دارد.

وی متذکر شد: البته اکنون آذربایجان شرقی یکی از قطب‌های مهم ظرفیت سردخانه در کشور نیز محسوب می‌شود و از حیث تعداد سردخانه، در جایگاهی پس از آذربایجان غربی و تهران و در رتبه سوم کشور قرار دارد، اما باید تلاش کرد تا تعداد سردخانه‌ها با توجه به ظرفیت بالای استان، ارتقا یابد.

وی در تشریح وضعیت شهرستان‌های آذربایجان شرقی از نظر بهره مندی از سردخانه، گفت: با توجه به این‌که مراغه، قطب تولید سیب استان است، بیشترین میزان سردخانه را با ۵۹ واحد و ظرفیت تولید ۱۴۱ هزار تن در استان دارا است.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی افزود: شهرستان‌ تبریز با دارا بودن ۱۲ سردخانه و ظرفیت بیش از ۲۶ هزار تن در رتبه دوم آمار سردخانه‌ای استان قرار دارد و شهرستان‌های میانه و شبستر نیز هر کدام با ۱۱واحد سردخانه و ظرفیتی بالغ بر ۴۹ هزار تن و ۳۶.۵ هزار تن جزو مناطق پیشتاز در امر سردخانه‌ای هستند.

وی ادامه داد: شهرستان‌های اسکو، جلفا، کلیبر، ورزقان و هوراند نیز جزو مناطق فاقد سردخانه هستند، که امیدواریم با تلاش‌های سرمایه گذاران، شاهد بهره برداری از واحدهای سردخانه‌ای در این شهرستان‌ها باشیم.

وی با اشاره به اشتغال ۱۰۲۰ فرد در واحدهای سردخانه‌ای استان، افزود: در مراغه ۴۲۵ فرد، در تبریز ۱۰۴ فرد، در شبستر ۱۳۳ و در میانه ۱۱۵ فرد در حال فعالیت و کار هستند؛ نرخ اشتغال سایر مناطق استان نیز بر حسب تعداد سردخانه‌ها، در آماری پایین تر از نرخ اشتغال این شهرستان‌ها است.

بر اساس این گزارش، رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی نیز در خصوص وضعیت سردخانه‌ای استان، گفته که تاکنون در زمینه سردخانه و تولیدکنسانتره میوه در آذربایجان شرقی، سرمایه گذاری خوبی انجام گرفته و بیشتر مشکل این بخش مربوط به عدم پراکنش مناسب صنایع در استان است، که با ورود اتحادیه‌های مربوطه و تمرکز بر ساماندهی صنایع کشاورزی در نهاد جهاد کشاورزی، می‌توان این مشکل را رفع کرد.

به گفته اکبر فتحی، مقرر شده تا پیگیری مشکل سردخانه‌های استان، از طریق سازمان صمت انجام بگیرد.

 

 

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید