Iranian Agriculture News Agency

فرماندار شهرستان سامان خبر داد:

رشد بالای گردش مالی بادام در چهارمحال و بختیاری

فرماندار شهرستان سامان گفت: گردش مالی محصول بادام شهرستان در سالجاری حدود پنج هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود که نسبت به سال‌های گذشته از رشد بالایی برخوردار شده است.

رشد بالای گردش مالی بادام در چهارمحال و بختیاری

به گزارش خبرنگار ایانا در استان چهارمحال و بختیاری، فرماندار شهرستان سامان اظهار داشت:۱۰ هزار هکتار از باغات شهرستان سامان به کشت بادام اختصاص دارد که امسال دلیل اینکه با مشکل سرمازدگی بروز نکرد، محصول تولیدی این باغات رشد ۱۰۰ درصدی داشته است.

وی با بیان اینکه ۲۷ رقم بادام در شهرستان سامان تولید می‌شود، تصریح کرد: این شهرستان در برخی ارقام نظیر بادام مامایی از نظر کمیت و کیفیت در کشور بِرند است و محصول صادراتی این شهرستان به شمار می‌رود.

اکبریان با اشاره به صادرات ۹۵ درصدی بادام مامایی این شهرستان تا پیش از شیوع ویروس کرونا، اظهار داشت: این صادرات اگر چه رقم قابل توجهی است اما به سبب نبود صنایع تبدیلی و تکمیلی به صورت خام‌فروشی است و ارزش افزوده چندانی را نصیب کشاورز نمی‌کند.

فرماندار سامان خاطر نشان کرد: در حالی که طی سالهای گذشته ۲۴ هزار تن مغز بادام در این شهرستان تولید می‌شد، اما این میزان در سالجاری ۱۰۰ درصد رشد داشته است.

وی، راه‌اندازی صنایع تبدیلی و تکمیلی در قالب شهرک تخصصی بادام را از ضرورت‌های این شهرستان برشمرد و گفت: شهرک بادام در حال انجام مراحل زیرساختی است و با بهره‌برداری از آن علاوه‌بر رونق اشتغال ارزآوری خوبی نیز نصیب تولید کننده می‌شود.

 چهارمحال و بختیاری با تولید ۲۴ هزار تن در سال معادل ۲۰ درصد بادام با کیفیت کشور، در ۱۲ سال اخیر به طور متوالی بیشترین تولید بادام آبی کشور را به خود اختصاص داده است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید