Iranian Agriculture News Agency

2100 هکتار از پایاب سد آزاد تا پایان 1400 به باغات تبدیل می‌شود

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان گفت: بر اساس برنامه تدوین شده تا پایان سال 1400 باید 2 هزار و 100 هکتار از اراضی پایاب سد آزاد با چاله‌کنی و کاشت نهال به باغ تبدیل شود.

2100 هکتار از پایاب سد آزاد تا پایان 1400 به باغات تبدیل می‌شود

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کردستان، خالد جعفری، در جلسه کارگروه اشتغال استان کردستان اظهار کرد: ایجاد سامانه سد آزاد می‌تواند بر روی امنیت و اشتغال پایدار تاثیر بسیاری داشته باشد.

وی افزود: یکی از مشکلات اجرای این سامانه کمیت سهم تخصیصی یافته در بهره‌برداری از سد آزاد است که می‌تواند در افق آینده توسعه یابد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان ادامه داد: امروز حدود 100 هکتار از اراضی که قرار است به باغات تبدیل شود چاله‌کنی نیز شده و باید این کار با جدیت دنبال شود تا هر چه زودتر 4 هزار و 300 هکتار مورد نظر زیر کشت برود.

جعفری یادآور شد: با توجه به اینکه در اجرای سد آزاد و خط انتقال ایستگاه پمپاژ وجود دارد هزینه‌های جاری کمی بالاتر می‌رود و همین مسئله می‌تواند قیمت آب‌بها را افزایش دهد.

وی بیان کرد: یکی دیگر از بحث‌ها هزینه‌های برقی است که در ایستگاه‌های پمپاژ بر این طرح تحمیل می‌شود و باعث بالا رفتن هزینه‌های جاری اجرای طرح باغات در پایاب سد آزاد شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان گفت: باید بر اساس برنامه تدوین شده تا پایان سال 1400 از مجموع 4 هزار و 300 هکتار باغات مورد نظر 2 هزار و 100 هکتار را چاله‌کنی و کاشت نهال انجام شود.

جعفری اظهار کرد: در حال حاضر در تامین آب مورد نیاز برای نهال‌های کاشت شده مشکلی وجود ندارد و تنها باید برآورد هزینه شود تا بتوان از محل اعتبارات موجود هزینه‌ها تامین شده و پروژه اجرایی شود.

وی افزود: امروز 700 هکتار از اراضی چاله‌کنی و نهال‌کاری شده و باید براساس برنامه زمانبندی شده تامین آب آنها برنامه‌ریزی شود تا به کشاورزانی که زمین‌های دیم خود را به دیم تبدیل کرده‌اند، دچار ضرر و زیان نشوند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان ادامه داد: یکی دیگر از بحث‌ها واگذاری زمین‌های مورد نظر است که جزو منابع طبیعی هستند که باید به کشاورزانی که در آن منطقه زمین دارند واگذار شود تا چاله کنی و کاشت نهال باغات به طور کامل اجرا شود.

جعفری در بخش دیگری از سخنان خود به بحث پرورش ماهی و شیلات اشاره کرد و یادآور شد: کردستان در حال حاضر 7 درصد روان آب‌های کشور را دارد که بزرگترین ظرفیت برای اجرای طرح‌های پرورش ماهی است.

وی بیان کرد: ما به دنبال این هستیم که ظرفیت تولید و پرورش ماهی سرد آبی را 7 هزار تن افزایش دهیم که تا امروز موفق نبوده‌ایم و جا دارد در این زمینه تلاش بیشتری صورت گیرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان گفت: مطالعات نشان داده که پرورش ماهی آلودگی برای آب به وجود نمی‌آورد اما لازم است در مجتمع‌های پرورش ماهی از سیستم‌های تصفیه خانه‌ای استفاده شود.

جعفری اظهار کرد: کردستان از استان‌های پیشرو کشور در بحث استفاده از ظرفیت منابع آبی است که توانسته هر چند کم اما تا حدودی در راستای توسعه و اشتغال مورد بهره برداری قرار بگیرد.

وی افزود: بر اساس مطالعات علمی علیرغم اینکه یکی از دلایل آلودگی آب‌ها را ماهی‌ها عنوان می کنند اما مشخص شده افزایش سطح جلبک هایی که ماهی‌ها از آنها تغذیه می‌کنند در دریاچه سدهای استان به ویژه سد قشلاق سنندج بالا برود و کیفیت طعم و بوی آب نیز کاهش یابد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان ادامه داد: امروز نباید نگاه اقتصادی به بحث رهاسازی ماهی در سدهای کردستان داشت بلکه باید با نگاه تصفیه و بالا بردن کیفیت آب شرب در سدها این کار صورت گیرد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید