Iranian Agriculture News Agency

700 هکتار از اراضی پایاب سد آزاد تا فروردین سال آینده نهال‌کاری می‌شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: تا پایان سال و فصل کشت که نهایتا تا 25 فروردین ماه سال آینده است 700 هکتار از اراضی پایاب سد آزاد نهال کاری می‌شود.

700 هکتار از اراضی پایاب سد آزاد تا فروردین سال آینده نهال‌کاری می‌شود

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کردستان، محمدفرید سپری ظهر امروز در جلسه کارگروه اشتغال استان کردستان اظهار کرد: در حال حاضر 320 هکتار از اراضی مورد نیاز برای ایجاد باغ برای چاله‌کنی ایجاد شده و 130 هکتار از این میزان چاله‌کنی شده است.

وی افزود: با تبدیل 4 هزار و 300 هکتار از اراضی دیم استان به باغ حدود 4 هزار و 300 شغل ایجاد شده که 2 هزار شغل آن به صورت مستقیم ایجاد می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان ادامه داد: در بحث تامین آب در حال حاضر مشکلی وجود ندارد و در فروردین ماه آب در پای نهال‌های کاشته شده در باغات ایجاد شده در پایاب سد آزاد سنندج که 4 هزار و 300 هکتار است، فراهم می‌شود.

سپری یادآور شد: تنها مشکل اجرای این طرح هزینه‌های آب بها است که حداقل تا 4 سال نمی‌توان انتظار داشت که بهره برداران بدون داشتن درآمد حاصله از باغات هزینه آب دریافتی را پرداخت کنند.

وی بیان کرد: بدون شک اگر کشاورزان که امروز راضی شده‌اند زمین‌های کشت دیم خود را به باغ تبدیل کنند، بدانند باید بابت دریافت آب بهایی را نیز پرداخت کنند ممکن است پشیمان شده و دیگر راضی به باغداری نشوند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان در بخش دیگری از سخنان خود به بحث پرورش شیلات و آبزیان اشاره کرد و گفت: متاسفانه از این ظرفیت در پشت سدهای استان بهره لازم را نمی‌بریم.

سپری اظهار کرد: در تمامی سدهای استان‌های همجوار طرح پرورش ماهی و شیلات اجرا شده اما این ظرفیت بر روی کردستانی‌ها بسته شده و تخصیصی در این حوزه نداریم.

وی افزود: حتی در برخی از سدها می‌توانیم پرورش ماهی در قفس را اجرا کنیم که تنها در 3 سد استان این طرح اجرا شده و متاسفانه در دیگر سدها مجوز و پروانه بهره‌برداری برای اجرای این طرح‌ها صادر نمی‌شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید