Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهادکشاورزی لرستان:

صدور مجوزهای گلخانه‌ای در لرستان تسهیل می‌شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: شرایط استان برای توسعه کشت گلخانه‌ای فراهم است و صدور مجوزهای اداری برای حضور سرمایه‌گذاران در این بخش تسهیل می‌شود.

صدور مجوزهای گلخانه‌ای در لرستان تسهیل می‌شود

به گزارش خبرنگار ایانا در استان لرستان، اسفندیار حسنی مقدم روز در نشست تخصصی توسعه کشت گلخانه‌ای استان افزود: کشاورزی از مهمترین محورهای توسعه لرستان محسوب می شود و زیرساخت های طبیعی برای گسترش گلخانه در این منطقه وجود دارد.

 وی با اشاره به سابقه فعالیت ۲۵ ساله گلخانه‌ای در لرستان گفت: با وجود سابقه بالای کشت گلخانه ای در استان اما نهضت کشت محصولات این بخش در قیاس با سایر نقاط کشور چندان درخور و شایسته نبوده است.

وی ادامه داد: بر اساس برنامه افق ۱۴۰۰ باید  سه درصد سطح زیر کشت گلخانه ای کشور معادل ١٨٠٠ هکتار در لرستان ایجاد شود در صورتیکه این رقم اکنون ۶۸ هکتار است.

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: باتوجه به شرایط خشک و نیمه خشک کشور، توسعه گلخانه ها یک ضرورت محسوب می شود که زیرساخت های اقلیمی برای این مهم در لرستان وجود دارد.

 حسنی مقدم تصریح کرد: پایین بودن درجه ابرناکی، تابش مناسب خورشید، محدود نبودن منابع خاک و وجود منابع آبی از جمله مزیت های لرستان برای توسعه گلخانه ها است که می توان نسبت به راه اندازی این نوع کشت و کار با کمترین هزینه در نقاط معتدل استان اقدام کرد.

وی اضافه کرد: در کشت گلخانه ای ۹۰ تا ۹۵ درصد مصرف آب کم می شود، حجم تولید محصولات  و اشتغال نیز نسبت به کشاورزی در فضای باز ۱۰ برابر خواهد شد.

وی تاکید کرد: باید برای توسعه کشت محصولات گلخانه ای اقدام جهادی داشت چراکه با روند کند فعلی، لرستان به افق های توسعه در این بخش نخواهد رسید.

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان افزود: در حال حاضر محصولات گلخانه ای این استان با استانداردهای روز دنیا به روسیه و کشورهای حوزه خلج فارس صادر می شود که بسیار رضایتبخش وخوشایند است.

 دکتر حسنی مقدم تاکید کرد: باید برای توسعه کشت گلخانه ای از حضور بخش خصوصی استفاده کرد و جهاد کشاورزی نیز در این راستا نسبت به تامین زمین از منابع ملی بر اساس قانون، آمادگی دارد.

وی گفت: صدور مجوزها در کوتاهترین زمان و با کمترین تشریفات اداری برای سرمایه گذاران بخش خصوصی در دستور کار قرار دارد اما افرادی که قصد سرمایه گذاری در این بخش را دارند باید برای ارتقای دانش فنی و مهارت خود تلاش کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان با تاکید بر تسریع در پرداخت تسهیلات با سود کم برای گلخانه داران گفت: برای اصلاح، بازسازی و به روزرسانی گلخانه های موجود نیازمند کمک های دولتی هستیم.

 به گفته دکتر حسنی مقدم ۶۸ هکتار گلخانه های لرستان شامل ۴۵ هکتار سبزی و سیفی، ۲.۵ هکتار گیاهان دارویی، ۴.۵ هکتار گل های شاخه بریده است و ۱۶ هکتار سایر گیاهان زینتی است.

سالانه ۱۳ هزار تن محصولات گلخانه ای شامل گوجه، خیار، فلفل دلمه ای وآلوئورا در لرستان تولید می شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید