Iranian Agriculture News Agency

امیری زاده:

بسیج، مکمل ظرفیت های بخش کشاورزی خوزستان

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان ضمن اشاره به ظرفیت‌ و پتانسیل‌های خوزستان در بخش کشاورزی و مقام اول این استان در تولید محصولات اساسی گفت: بسیج مکمل تمام پتانسیل های خوزستان و ظرفیتی تمام نشدنی است.

بسیج، مکمل ظرفیت های بخش کشاورزی خوزستان

به گزارش خبرنگار ایانا در خوزستان، خدارحم امیری زاده رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در جلسه هماهنگی فعالیت‌های مشترک بسیج و سازمان جهاد کشاورزی که با حضور فرمانده مرکز مقاومت بسیج وزارت جهاد کشاورزی و هیات همراه، مدیران کل و معاونان و مدیران ستادی برگزار شد ضمن تسلیت ایام فاطمیه و شهادت بانوی بزرگ اسلام حضرت صدیقه کبری (س) اظهار کرد: استان خوزستان پهناورترین جلگه پنجمین استان به لحاظ جمعیت، و اولین استان از نظر تامین انرژی و کشاورزی کشور محسوب می‌شود.

وی با بیان این مطلب که خوزستان قلب کشاورزی و نقطه ثقل کشاورزی کشور است افزود: بیش از یک میلیون هکتار از مجموع 8 میلیون هکتار اراضی آبی کشور و حدود 600 هزار هکتار شبکه مدرن در استان خوزستان وجود دارد.

امیری زاده در ادامه ضمن اشاره به تولید 17 میلیون تن تولید انواع محصولات کشاورزی در استان که 14 درصد کل تولیدات کشور را شامل می‌شود تصریح کرد: در حال گندم 12.5 میلیون نفر، شکر 31 میلیون نفر و برنج 13 میلیون نفر از جمعیت کل کشور در استان خوزستان تامین می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: استان خوزستان علاوه بر کسب مقام نخست تولید 12 محصول کشاورزی در کشور،  7 سال پیاپی نیز در مقام نخست و بر قله رفیع تولید گندم کشور ایستاده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر  2.2 میلیون هکتار اراضی مستعد کشاورزی در استان وجود دارد و تنها از 50 درصد این ظرفیت استفاده می‌شود بیان داشت: اگر به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های خوزستان به عنوان قطب کشاورزی کشور توجه بیشتری شود این استان می‌تواند نجاتبخش کشاورزی کشور باشد.

امیری زاده ضمن اشاره به ظرفیت‌ و پتانسیل‌های خوزستان در بخش کشاورزی از جمله وجود سدهای مخزنی، شرایط اقلیمی مناسب، رودخانه های دایمی، وجود تالاب‌های بزرگ و همچنین مقام اول این استان در تولید محصولات اساسی گفت: از خوزستان می‌توان به عنوان انبار غله کشور یاد کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با بیان این مطلب که خوزستان با وجود تمام این ثروت‌ها و ظرفیت‌ها یکی از محرومترین استان‌ها نیز هست خاطرنشان کرد: در این برهه از زمان، در شرایط سخت کنونی و با توجه به تحریم های ظالمانه و شیوع ویروس کرونا در کشور همکاران ما در بخش کشاورزی استان سربازان نبرد اقتصادی کشور محسوب می‌شوند.

وی در ادامه به فرمایش گهربار امام راحل و رهبر فرزانه انقلاب که می‌فرمایند"کشاورزی محور استقلال است" اشاره و بیان کرد: در حال حاضر امنیت غذایی مهمترین مسئله موجد در جامعه محسوب می‌شود.

امیری زاده با بیان این مطلب که بخش کشاورزی بزرگترین عرصه اقتصادی کشور است یادآور شد: خوزستان استانی است که کشاورزی و عملیات کاشت، داشت و برداشت در تمام 12 ماه سال در آن ساری و جاری است.

وی به فرمان تاریخی امام راحل مبنی بر تشکیل بسیج و جهاد سازندگی اشاره و بیان کرد: این دو نهاد درختان طیبه ای هستند که به فرمان بنیانگذار انقلاب سالها در این خاک ریشه دوانده اند.

امیری زاده در ادامه گفت: تفکر بسیجی و فرهنگ جهادی در 41 سالی که از پیروزی انقلاب می‌گذرد و در تمام ناملایمات همواره پشتوانه این انقلاب بوده اند.

امیری زاده تصریح کرد: بسیج مکمل تمام پتانسیل های خوزستان بوده و ظرفیتی تمام نشدنی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان بیان داشت: در شرایط کنونی که نبرد اقتصادی بیسابقه و ظالمانه‌ای را تجربه می‌کنیم، نیازی به برداشتن اسلحه و جنگ رودررو نیست بلکه در این نبرد به روحیه و تفکر بیسجی و فرهنگ جهادی نیاز داریم.

وی با بیان این مطلب که به امید خدا از این پیچ سخت و تاریخی نیز عبور خواهیم کرد گفت: در حال حاضر بخش کشاورزی مطمئن ترین عرصه برای سرمایه گذاری محسوب شده و در این زمینه پتانسیل های بسیار خوبی در استان وجود دارد.

این مقام مسئول عنوان کرد: در همین شرایط سخت و وجود بحران های اقتصادی، در راستای عمل به منویات مقام معظم رهبری توانستیم در همه پروژه ها بالاتر از سطح مصوب ابلاغی را علیرغم همه کمبودها در استان اجرا کرده و شاهد پیشرفت خوبی در این زمینه باشیم.

وی بیان داشت: امسال در زمینه کشت چغندرقند 6 هزار هکتار، کلزا 25 هزار هکتار و در کشت های تابستانه 107 درصد رشد را در استان شاهد بودیم، همچنین کشت گندم آبی 390 هزار هکتار و گندم دیم 168 هکتار بیشتر از سطح مصوب در استان کشت شده است که نشان می‌دهد تمام این شرایط سخت بحران و تحریم نتوانسته اثری بر اراده ما و جهش تولید داشته باشد.

امیری زاده ضمن اشاره به کشت های قراردادی گفت: کشت های قراردادی راه نجات کشاورزی است و ما باید کشاورزی را به سمت کشت های قراردادی سوق داده چرا که شاه کلید کشاورزی قراردادی کردن کشت ها است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان همچنین بر توسعه نظام‌های بهره برداری، توسعه صنایع تبدیلی، تکمیلی و فرآوری به عنوان حلقه های مفقوده بخش کشاورزی تاکید کرد.

امیری زاده در خاتمه گفت: امروز نقش مدیریت در تولید نقشی بی بدیل است، ما مدیران بزرگترین بخش اقتصادی کشور هستیم که امیدوارم با تلاشی جهادی و مدیریت صحیح بتوانیم شاهد تحقق بیش از پیش جهش تولید باشیم.

     

     

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید