Iranian Agriculture News Agency

بهره مندی یک هزار و ۱۴۰ خانوار از پروژه باغات پایاب سد آزاد

دشتهای خشکی که به منطقه ای بکر تبدیل می شوند

یکی از پروژه‌های مهمی که قرار است در استان کردستان اجرا شود، اجرای طرح توسعه باغات پایاب سد آزاد است؛ بسیج سازندگی کردستان قرار است ۲۱۰۰ هکتار زمین خشک را برای کاشت نهال آماده کند و سرانجام یک هزار و ۱۴۰ خانوار روستایی از مزایای آن بهره‌مند شوند.

بهره مندی یک هزار و ۱۴۰ خانوار از پروژه باغات پایاب سد آزاد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کردستان، بسیج سازندگی استان کردستان همواره اعلام آمادگی کرده است با  تمام امکانات و توان خود در مسیر پیشرفت استان گام بردارد. یکی از پروژه های مهمی که این نهاد در حال اجرای ان می باشد طرح توسعه باغات پایاب سد آزاد است، این پروژه در دو فاز 1و2 و در سطح 4300 هکتار به منظور توسعه باغات است، طراحی و تعیین نقاط چاله با استفاده از توان مهندسین خبره  و 27 نفر افراد اموزش دیده انجام و همچنین عملیات چاله کنی با استفاده از ماشین آلات مکانیکی در حال اجرا است.

این پروژه یک هزار و ۱۴۰ خانوار را در روستاهای طاله‌وران، شویشه، خانقاه حسن جادار، تیژتیژ و قاسم آباد بهره‌مند می‌کند.

آب مورد نیاز شبکه فرعی آبیاری تحت فشار اراضی پایاب سامانه انتقال سد آزاد از محل سامانه خط انتقال این سد به سد قوچم و در هفت نقطه آبگیر تامین و مقرر است بر اساس برنامه مصوب اولیه در سطح ۴۳۰۰ هکتار از اراضی شیب دار روستاهای بخش کلاترزان در محور سنندج - مریوان تا روستای حسن آباد محور سنندج - دیواندره شبکه آبیاری قطره ای اجرا شود.

 استاندار کردستان: تولید سالانه 50 هزار تن محصولات باغی در پروژه باغات سد آزاد

بهمن مرادنیا استاندار کردستان نیز عنوان کرد: احداث چهار هزار و ۳۰۰ هکتار باغ در پایاب سد آزاد با مشارکت سپاه بیت‌المقدس، جهاد کشاورزی و بسیج سازندگی انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه در مرحله اول، ۲ هزار و ۱۰۰ هکتار این طرح اجرا می‌شود، اضافه کرد: هم اکنون بخشی از این طرح انجام شده و در صورت بهره‌برداری کامل آن، یک هزار و ۱۴۰ خانوار در بخش کلاترزان سنندج از درآمد پایدار برخوردار خواهند شد.

استاندار کردستان به کمک دولت برای اجرای شبکه‌های یک، ۲، سه و چهار پایاب سد آزاد اشاره کرد و افزود: در صورت بهره‌برداری از این چهار هزار و ۳۰۰ هکتار، سالانه 50 هزار تن محصولات باغی از جمله بادام، انگور، سیب و به تولید می‌شود.

مرادنیا با بیان اینکه دولت برای تامین آب این اراضی هزینه زیادی کرده و مردم باید در این زمینه همکاری لازم را داشته باشند، گفت: تاکنون برای این پروژه، ۱۸ هزار کیلومتر لوله‌گذاری اجرا شده است، پس مردم از این فرصت استفاده کنند.

پروژه مهار آب‌های مرزیپتانسیلی برای ایجاد اشتغال در کردستان

بهرام نصراللهی زاده رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کردستان گفت: بهره‌برداری از پروژه مهار آب‌های مرزی غرب کشور باعث افزایش تولیدات دامی و ایجاد اشتغال، تثبیت جمعیت ساکن در این مناطق می گردد و تاثیر ملموسی در زندگی مردم به ویژه اقشار ضعیف جامعه دارد.

 وی اظهار کرد: ۳ پروژه مهم در هدف گذاری سد آزاد دنبال می‌شود که شامل، تامین آب شرب سنندج با ۵۷ میلیون مترمکعب برای این شهر، مسیر سامانه ۴۳۰۰ هکتاری که ۳۴ میلیون متر مکعب برای این هکتار مذکور است، آب شرب و صنعت شهرستان های قروه و دهگلان و هزار هکتار اراضی پایاب سد قوچان که ۳۱ میلیون مترمکعب برای دهگلان در نظر گرفته شده است.

وی افزود: با اجرای روند صحیح این پروژه که از پروژه‌های مهم اقتصاد مقاومتی در چند سال اخیر و در قالب پروژه های جهش تولید در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری برای سال جاری است، موجب می شود تا ایجاد اشتغال و درآمد سرانه مردم منطقه افزایش یابد.

نصراللهی زاده با اشاره به اهمیت این پروژه و اقدامات انجام شده در راستای آن تصریح کرد: تاکنون اعدادی که بایستی سد آزاد و سامانه انتقال را تامین کند ۱۵۵۹ میلیارد تومان می باشد  که در حوزه وزارت نیرو هزینه شده است و سامانه انتقال سد قوچان در دهه فجر آماده بهره‌برداری است. در بخش کشاورزی نیز ۱۲۰ میلیارد تومان هزینه شده است.

وی با بیان اینکه بهره برداری از این طرح تاثیر زیادی بر وضعیت اقتصادی قشر ضعیف جامعه از لحاظ ایجاد درآمد دارد، عنوان کرد: با بهره برداری از این پروژه در سال‌های آینده قیمت اراضی این منطقه افزایش می‌یابد و موجب مشتری مداری می گردد، هر چند که کشاورزان به هیچ وجه اجازه فروش ندارند، چرا که جزء منابع دولتی است و باید از ایجاد بورس زمین و باغ جلوگیری شود و این طرح با هدف کمک به اقشار آسیب پذیر است.

نصرالله زاده با اشاره به حرکت جهادی و قرارگاهی، بسیج سازندگی و محرومیت زدایی سپاه کردستان در اجرای این طرح تاکید کرد: در ابتدای این طرح در فاز اول در  ۲۱۰۰ هکتار برای کاشت نهال، بایستی ۸۴۰ هزار چاله کنده می شد که هزینه یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان توسط بسیج سازندگی و محرومیت زدایی سپاه استان پرداخت شد. این پروژه در مجموع ۴۳۰۰ هکتار است که در حال حاضر بر روی ۲۱۰۰ هکتار آن  فعالیت انجام شده است.

تا پایان سال ۱۴۰۰مجتمع باغی سامانه سد آزاد در سطح ۴۳۰۰ هکتار به طور کامل به بهره برداری خواهد رسید

محمد فرید سپری رئیس سازمان جهاد کشاورزی هم اظهار کرد: عملیات اجرایی این پروژه در سال 1399 شروع شده و با توجه به پیشرفت مناسب پروژه تا پایان سال ۱۴۰۰ تکمیل و خاتمه خواهد یافت.

وی با بیان اینکه مطالعات خاکشناسی تفصیلی و مطالعات مرحله دوم ( تفصیلی – اجرایی) توسعه باغات انجام شده است گفت؛ الگوی کشت پیشنهادی برای این اراضی سیب، گلابی، به، انگور و گردو است.

سپری تاکید کرد:  پیش بینی می شود سالانه ۵۰ هزار تن محصولات کشاورزی در این اراضی تولید شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان تصریح کرد: هدف از اجرای این پروژه،  توسعه سرمایه گذاری، اشتغالزایی، کاهش فاصله درآمدی سرانه استان با میانگین کشوری و کاهش تهدیدات سیاسی، امنیتی و اجتماعی ناشی از بیکاری است.

وی ادامه داد: جلوگیری از مهاجرت روستاییان به مرکز استان و سایر استانها و افزایش سطح باغات آبی استان از دیگر اهداف اساسی این طرح است.  

سپری با اشاره به محدوده اجرای طرح خاطر نشان کرد: روستا های، خانقاه حسن جادار، شویشه، طاله وران، پیچون، قاسم آباد، تیژتیژ، ماموخ علیا، ماموخ سفلی، چرندو، چتان، گزان سفلی،حسین آباد، تودار صمدی، قلقله، گاودره و دویسه در محدوده این پروژه بوده و اهالی این روستاها از این طرح برخوردار خواهند شد.

وی تصریح کرد: استفاده بهینه از شبکه های آبیاری موجود برای توسعه فعالیت های سودآورتر و توسعه کشت و تولید محصولات صادرات محور از مهمترین دست آوردهای این طرح خواهد بود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان رفع محرومیت و فقرزدایی در منطقه و ایجاد انگیزه برای کاهش مهاجرت روستاییان به شهرها را از اهداف طرح های توسعه ای بخش کشاورزی دانست.

وی تاکید کرد: ارتقاء نقش و جایگاه استان در توسعه ملی و تحکیم پیوندهای آن با اقتصاد کشور و توسعه باغات استان با رعایت اصول توسعه پایدار هماهنگ با سایر بخشهای اقتصادی به ویژه صنایع فرآوری وابسته به این زیربخش محور برنامه های ما در بخش کشاورزی استان است.

کشاورزانی که اراضی ملی را تخریب کرده اند قبل از غرص نهال مجوزهای مربوطه را دریافت کنند

سعدی نقشبندی مدیرکل منابع طبیعی استان کردستان نیز گفت: این شش روستا خدا را شکر کنند بحث موضوعیت رفع تداخلات پلاک ها انجام شده یعنی کاملا مشخص شده که در چه جاهایی حق با دولت و در چه جاهایی حق با کشاورزان است.

وی افزود: همچنین نقشه نهایی ترسیم شده و در محل جا نمایی شده است.

نقشبندی تآکید کرد: دومین موضوعی که وجود دارد این است که عرصه هایی که در حال حاضر متعلق به مردم نیست و مردم در سنوات گذشته به هر نحوی آن ها را تخریب کردند اگر این طرح نبود بنده همه آن ها را به مرجع قضایی ارجاع می دادم چون این جزو حقوق بیت المال است و باید برگردانده شود.

مدیرکل منابع طبیعی استان کردستان عنوان کرد: بنابراین مردم برای این هم یک شکر دیگر باید بکنند که این طرح انجام شده و وزیر جهاد کشاورزی گفته است که در جاهایی که بحث مهار رودخانه های مرزی و سامانه های انتقال آب وجود دارد لازم نیست پرونده ها به مراجع قضایی فرستاده شوند، البته مشروط به اینکه تعاونی تشکیل شود و از طریق تعاونی واگذار گردد.

وی افزود: واقعیت امر این است که در تمام عرصه های منابع طبیعی که زیر این خط انتقال قرار گرفته اند می توان در قالب تعاونی های تولید و طرح توسعه باغات از سوی جهاد کشاورزی واگذار شود.

 نقشبندی بیان کرد: برای واگذاری به افراد واجد شرایط باید سازمان تعاون روستایی تعیین تکلیف کند و ما برای واگذاری مشکلی نداریم البته باید قبل از غرص نهال مجوزهای مربوطه را دریافت کنند.

وی تأکید کرد: از نظر ما فعالیت در این پروژه محدودیتی وجود ندارد ولی باید تعاون روستایی عرصه های مدنظر را معرفی و تعاونی های مدنظر را تشکیل دهد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید