Iranian Agriculture News Agency

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان مطرح کرد:

فرصت تولید آبزیان در منابع آبی استان اصفهان

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: منابع آبی که در مناطق مستعد استان وجود دارد همواره بستر مناسبی برای تولید آبزیان، کسب درآمد و اشتغالزایی برای بهره‌برداران خود بوده است.

فرصت تولید آبزیان در منابع آبی استان اصفهان

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اصفهان، محمدرضا عباسی، مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان اظهار کرد: منابع آبی که در مناطق مستعد استان وجود دارد همواره بستر مناسبی برای تولید آبزیان، کسب درآمد و اشتغالزایی برای بهره‌برداران خود بوده است بطوری که اجرای طرح رهاسازی ماهیان و پرورش ماهی در قفس باعث بهینه‌سازی آب برای مصارف کشاورزی زیر دست شده است.

وی ادامه داد: بدین منظور در طول سال 1398 در حدود 900 تن انواع آبزیان از منابع آبی استان که فاکتورهای مناسب آبزی پروری را دارا بوده‌اند صید و روانه بازار مصرف گردیده است. امید است در سال جاری نیز شاهد تولید بیشتر و مناسبی در این منابع باشیم.

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان افزود: البته رسیدن به این هدف نیازمند  رعایت اصول و روش‌های پرورش ماهیان و عمل به دستورالعمل‌های مربوطه است که ارتقاء بهره‌وری از این منابع نیاز به تعامل و همکاری بیشتر بین بخش خصوصی و دولتی را می‌طلبد.

وی افزود: در تعریف منابع آبی می‌توان به دریاچه‌های پشت سد، بندهای کشاورزی در مسیر روان آب‌ها، بصورت طبیعی یا مصنوعی و رودخانه‌ها و... اشاره کرد که این مکان‌ها مستعد و مناسب برای پرورش انواع گونه‌های ماهیان متناسب با شرایط محیطی و اکولوژی خواهند بود و از این طریق می‌توان به رشد و تولید ماهیان کمک کرد.

عباسی تصریح کرد: از گونه‌های آبزیانی که در منابع آبی استان اصفهان قابلیت رشد و پرورش در پشت سدها و مخازن آبی دارند، ماهیان گرمابی که شامل انواع کپور ماهیان و ماهیان سردابی (به خصوص ماهی  قزل آلا) می‌باشند، این دو نوع ماهیان با شرایط موجود منابع آبی استان سازگاری نشان داده و شرایط زیستی آن هم فراهم شده است.

وی گفت: در حال حاضر در شهرستان سمیرم با دو دریاچه، پرورش ماهی در قفس شروع شده و طرح آزمایشی آن با گونه ماهی قزل آلا درحال انجام است.

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان تاکید کرد: در بخش ماهیان گرمابی نیز در دریاچه‌های پشت سد در شهرستان‌های چادگان، گلپایگان، خوانسار و تیران وکرون و... بصورت رهاسازی شاهد تولید در این منابع آبی هستیم.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید