Iranian Agriculture News Agency

جهش تولید بخش کشاورزی آذربایجان شرقی در سال 99

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: آذربایجان شرقی در سال ۹۹ در اکثر زیربخشهای کشاورزی با جهش تولید مواجه بود.

جهش تولید بخش کشاورزی آذربایجان شرقی در سال 99

 به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، اکبر فتحی در گفتگو با خبرنگاران با بیان اینکه هر تشکیلاتی برنامه خاص خود را دارد و برنامه سازمان جهاد کشاورزی نیز از اسناد بالادستی منشأ می گیرد گفت:  سیاست های اقتصادمقاومتی به عنوان یک سند مهم بالادستی در راستای سیاستهای کلی و امور اجرایی سازمان مورد توجه قرار می‌گیرد و محور برنامه ریزی بخش کشاورزی سند تدبیر و توسعه می‌باشد.

وی به وظایف جهادکشاورزی اشاره نمودهو افزود: این سازمان دو وظیفه مهم حمایتی و هدایتی را بر عهده دارد و اصلی ترین وظیفه  جهاد، وظیفه هدایتی است، چرا که ساختار وظیفه هدایتی، ترویج و آموزش است و در این راستا آموزش بهره برداران کشاورزی و افزایش ضریب نفوذ بخش کشاورزی از مهمترین برنامه‌های سازمان بشمار می رود.

 فتحی با بیان اینکه این سازمان وظیفه مهم آموزش چهره به چهره را در رئوس برنامه های خود دارد ادامه داد: در ایام کرونا نیز مجبوراً از ظرفیت رسانه ها و فضای مجازی در جهت تحقق ترویج استفاده می‌کنیم.

وی با بیان اینکه در بحث وظیفه حمایتی نیز، سیاست های حمایتی از جمله اجرای پروژه ها و کمک به ایجاد و بهینه سازی زیرساخت های کشاورزی، همچون شبکه‌های آبیاری و اجرای سیستم های نوین آبیاری و اصلاح الگوی کشت را با استفاده از محل منابع دولتی را در برنامه‌های خود داریم افزود: در بحث شبکه های آبیاری در کل ۴۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان به شبکه های آبیاری مدرن مجهز شده اند که ۲۰ هزار هکتار از این مقدار از سال ۹۴ به بعد اتفاق افتاده است و در بحث سیستم‌های نوین آبیاری نیز تا سال ۹۱ مقدار ۴۷ هزار هکتار مجهز به این سیستم بودند که اکنون این رقم به ۶۱ هزار هکتار رسیده است و از سال ۹۴ به بعد به لطف الهی به طور متوسط ۵ هزار هکتار به سیستم‌های نوین آبیاری استان اضافه شده است.

وی ادامه داد: در بحث اصلاح الگوی کشت نیز در جهت بهینه سازی مصرف آب با مسائل ترویجی، با ایجاد زیرساخت‌های لازم، از سطح کشت محصولات آب بر، همانند پیاز در حوزه آبریز دریاچه ارومیه کاسته و تولید محصولاتی همچون کلزا را جایگزین آن نموده ایم و در محصولات باغی، ارقام جدید پسته و سنجد را جایگزین محصولات دیگر آب بر کرده ایم.

 فتحی در ادامه به خودکفایی در تولید محصول استراتژیک گندم اشاره نموده و افزود: تولید گندم در استان ‌مابین ۸۰۰ هزار تن تا یک میلیون تن در سال، نسبت به شرایط جوی متغیر می باشد و اگر حوادث غیرمترقبه ای اتفاق نیافتد ظرفیت تولید تا یک میلیون تن را داریم و اگر بارندگی خوبی داشته باشیم می‌توانیم دو برابر نیاز استان را تولید کنیم.

وی با بیان اینکه در بحث تولید دانه‌های روغنی نیز سیاست ‌های سازمان رسیدن به خودکفایی است گفت: به کشت کلزا تاکید فراوان داریم چرا که علاوه بر اینکه این محصول به آب کمتری نیاز دارد می‌توانیم کنجاله کلزا را جایگزین کنجاله سویا کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در خصوص نهاده های دامی نیز گفت: متاسفانه ۸۰ درصد از نیاز برخی از اقلام نهاده‌های دامی از خارج از کشور تامین می گردد و این موضوع باعث ایجاد مشکلات بزرگی برای واحدهای مرغداری گشته بود که با ایجاد سامانه بازارگاه توانسته ایم به صورت خودکار نیاز مرغداران را تامین نماییم و شفاف سازی های لازم را انجام دهیم.

وی با بیان اینکه  در جهت حل بنیادین این مشکل در تلاش هستیم با کشت فراسرزمینی،  محصولات لازم را در خارج از مرزها تولید و وارد کشور نماییم افزود: در نظر داریم تا در کشورهای همجوار و آسیای میانه به این بحث جامعه عمل بپوشانیم.

 فتحی در ادامه به توسعه گلخانه‌ها اشاره نموده و ادامه داد: استان‌ ما کارنامه درخشانی را در این حوزه دارد و توانسته ایم از سال ۹۴ به بعد سطح زیر کشت گلخانه ها را از ۵۹ هکتار به ۳۰۰ هکتار افزایش دهیم و در این خصوص پروژه هایی با مقیاس بزرگ در شهر های جلفا،  هریس، شبستر و کلیبر انجام یافته و یا در دست انجام هستند.

وی در ادامه به حوزه تولیدات دامی پرداخت و با بیان اینکه از نظر تولید گوشت قرمز و تخم مرغ، مازاد بر نیاز استان در آذربایجان شرقی تولید می گردد ادامه داد: در بحث تولید گوشت مرغ نیز اخیراً توانسته ایم به خودکفایی برسیم و در مورد شیلات نیز تا سال ۹۳،کلا ۴۵۰۰ تن تولید استانی داشتیم که اکنون این رقم به ۵۲۰۰ تن در سال رسیده است.

 فتحی در مورد موضوع صادرات محصولات کشاورزی  نیز اظهارداشت:  در سال ۹۸ در قیاس با سال ۹۷ با صادرات ۴۷۰ میلیون دلار، به میزان ۴۲ درصد نسبت به ارزش ریالی شاهد افزایش و صادرات محصولات کشاورزی استان بودیم و امسال نیز در 9 ماهه اول سال جهش تولید، نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۶ درصد افزایش صادرات تحقق یافته است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان در پایان با جمع‌ بندی عملکرد این سازمان در راستای تحقق شعار سال مقام معظم رهبری اظهار داشت: در کل می توان گفت با نگاهی به عملکرد سازمان جهاد کشاورزی توانسته‌ایم در تولید گوشت قرمز، گوشت سفید ، گندم، حبوبات، محصولات باغی همچون انگور و سیب شاهد افزایش تولید و تحقق شعار سال در این استان باشیم.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید