Iranian Agriculture News Agency

ایانا گزارش می‌دهد:

کشت گیاهان دارویی؛ یک ضرورت ملی در توسعه بخش کشاورزی

کشت گیاهان دارویی و تولید فراورده‌های آن می‌تواند به عنوان یک ضرورت ملی و در چارچوب یک برنامه مشخص و جامع، خودکفایی دارویی، اشتغال و توسعه بخش کشاورزی را به دنبال داشته و به عنوان عامل مهمی در ارزآوری برای کشور اثرگذار است.

کشت گیاهان دارویی؛ یک ضرورت ملی در توسعه بخش کشاورزی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان چهارمحال و بختیاری، گیاهان دارویی از ارزش خاصی در علوم زیستی، پزشکی و دامپزشکی به لحاظ پیشگیری و درمان بیماری برخوردار هستند، در سال‌های اخیر استفاده از گیاهان دارویی به دلیل اثبات اثرات مفید آن، ارزان بودن، نداشتن اثرات جانبی و همچنین سازگار بودن با محیط زیست روزبه روز در حال افزایش است.

گیاهان دارویی به عنوان ذخایر و گنجینه‌های ژنتیکی، می‌توانند به عنوان بزرگ‌ترین ثروت ملی برای هر کشور، یکی از تولیدات مهم در بخش کشاورزی محسوب شوند.

ظرفیت‌های متنوع و فراوان چهارمحال و بختیاری در بخش تولید و پرورش گیاهان دارویی بر کسی پوشیده نیست و می‌توان با ایجاد مزرعه‌های تولید گیاهان دارویی و حمایت از کارشناسان امر، با اهلی کردن این گیاهان، زمینه‌های انقراض آنها را هم از بین برد.

چهارمحال و بختیاری به ویژه مناطق غربی و جنوبی آن، از بکرترین رویشگاه‌های گیاهان دارویی بوده و علاوه بر آن دارای برخی گونه‌های انحصاری از گیاهان طبیعی دارویی از جمله هواچوبه، زرین گیاه، کرفس کوهی، مورد، مخلصه، چوک، سوداب، مرزنجوش، شاه تره و ریواس است.

اعظم شیخ سامانی کارشناس مسئول گیاهان دارویی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری در گفتگو با خبرنگار ایانا در شهرکرد اظهار کرد: چهارمحال و بختیاری دارای 1600 هکتار سطح زیر کشت گیاهان دارویی است که از این میزان 600 هکتار آن کاشت گل‌محمدی  و هزار هکتار دیگر آن مابقی گیاهان دارویی کشت می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در اکثر نقاط این استان گیاهان دارویی‌ کشت می‌شود، تصریح کرد:  در شهرکرد، بروجن و فارسان بیشتر گل محمدی کشت می‌شود ،چراکه این گیاه به خاطر مقاومت به خشکی آب کمتری را استفاده می‌کند و ما بیشتر به متقاضیان، کشت گل محمدی را پیشنهاد می‌دهیم.

شیخ سامانی کشت موسیر در استان را یکی دیگر از طرح‌های توصیه‌ای به متقاضیان عنوان کرده و گفت: جهاد کشاورزی سال گذشته به متقاضیان طرح‌های کشاورزی تسهیلات با سود 7درصد و در سال جاری با سود 12.5 درصد داده است.

وی با اذعان بر اینکه سطح زیر کشت موسیر در این استان به 150 هکتار رسیده است گفت: در شهرستان کوهرنگ به خاطر شرایط منطقه کشت موسیر ترویج دارد اما دغدغه ما این است که این گیاه در همه نقاط استان کشت شود.

شیخ سامانی با تاکید بر اینکه در شهرستان کوهرنگ به خاطر بارندگی‌هایی که آنجا می‌شود، کشت گیاه موسیر را می‌توان توسعه داد گفت:  ما کشت گیاه موسیر را  در شهرستان کوهرنگ به صورت دیم توصیه می‌کنیم.

وی با اذعان بر این که زمان کشت گیاه موسیر در مهر و آبان انجام می‌شود، افزود: کشت موسیر در شهرستان‌های مرکزی، بروجن، سفید دشت، شهرکرد، بن و سامان نیز داریم اما آبیاری آن حتما باید به صورت تکمیلی باشد.

شیخ سامانی یکی دیگر از گیاهان دارویی در این استان را زعفران دانست و خاطرنشان کرد: با این که استان خراسان مدعی است که کشت زعفران تنها مختص خراسان است اما خوشبختانه در این استان نیز کشت شده و تا کنون نیز موفق عمل کرده است.

وی با اشاره به این که تاکنون 230 هکتار از مزارع این استان به کشت زعفران اختصاص داده شده است، گفت: ما زعفران را در تمام نقاط استان کشت کرده‌ایم و کشت این گیاه از مرداد شروع و تا 10 مهر ادامه دارد.

شیخ سامانی ادامه داد: زعفران گیاهی است که کم آب بوده و اب زیادی نیاز ندارد ولی بازهم بستگی به بارندگی دارد و اگر بارندگی در فصل پاییز و زمستان انجام شود، با دو مرتبه ابیاری کفایت می کند اما اگر بارندگی انجام نشود چهار مرتبه ابیاری نیاز دارد.

وی یادآور شد: گیاهان دارویی زیادی در این استان کشت می‌شود که لازم است تمامی آن‌ها توسعه یافته و جهاد کشاورزی نیز تسهیلات و همچنین دوره‌های آموزشی را در اختیار متقاضیان قرار  دهد که بهتر بتوانند به کشت گیاهان دارویی بپردازند و آن را توسعه دهند.

لازم به ذکر است، درآمد حاصل از گیاهان دارویی براساس نحوه کاربرد آنها برای اسانس‌گیری، خام فروشی و میزان مصرف آب متفاوت است و توسعه کشت گیاهان دارویی به ‌دلیل ارزش اقتصادی بالا می‌تواند در کنار حفظ رویشگاه ‌های طبیعی، به اشتغال پایدار و بهبود وضعیت معیشتی مردم کمک کند.

 



.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید