Iranian Agriculture News Agency

ولی‌پور در نشست ویژه برگزاری چهاردهمین نمایشگاه افغانستان مطرح کرد:

برگزاری نمایشگاه، فرصتی طلایی برای تجارت با افغانستان

نماینده ویژه وزیر جهاد کشاورزی در پیگیری امور کشور افغانستان گفت: باید از فرصت نمایشگاه استفاده کنیم تا بتوانیم در بازارهای افغانستان برای تجارت سهیم شویم.

برگزاری نمایشگاه، فرصتی طلایی برای تجارت با افغانستان

به گزارش خبرنگار ایانا، هاشم ولی پور نماینده ویژه وزیر جهاد کشاورزی در پیگیری امور کشور افغانستان در جلسه ویژه برگزاری چهاردهمین نمایشگاه افغانستان اظهار کرد: در یک هفته گذشته تصمیم برای این شد که بخش کشاورزی در چهاردهمین نمایشگاه اختصاصی ایران در کشور افغانستان حضور پررنگ داشته باشد.

وی افزود: وزیر جهاد کشاورزی در این نمایشگاه حضور پیدا خواهد کرد و نکته مهم این است که پنلی با حضور سرمایه‌گذاران افغانستانی برگزار خواهد شد که زمینه مناسبی برای ایجاد ارتباط با تجار افغانستانی و عقد قراردادهای تجاری با طرف افغانستانی فراهم خواهد شد.

ولی پور در رابطه با تفاهم‌نامه با افغانستان خاطرنشان کرد: تفاهم‌نامه‌ای هم بین وزرای دو کشور منعقد خواهد شد که بر اساس آن موانعی که بین دو کشور وجود دارد، برطرف می‌شود؛ بنابراین خواهشمندیم موانعی را که تجار بر سر راه خود می‌دانند به اطلاع وزارت جهاد کشاورزی برسانند.

وی افزود: افغانستان کشوری است که بسیار برای سرمایه‌گذاری مستعد بوده و در حال حاضر ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری از نظر ثروت و انگیزه در این کشور بسیار بالا است و ترک ها وارد بازار افغانستان شده و بسیاری از روابط ما را تحت تاثیر قرار داده‌اند.

نماینده ویژه وزیر در پیگیری امور کشور افغانستان ادامه داد: باید از فرصت نمایشگاه استفاده کنیم تا بتوانیم در بازارهای افغانستان برای تجارت سهیم شویم.

وی افزود: جایگاه دام و طیور و ظرفیت آن در کشور بسیار بالا است و می‌توانیم در این نمایشگاه به خوبی خود را نشان بدهیم و باید بتوانیم از ظرفیت‌های صادرات و واردات نهاده از مبادی افغانستان استفاده کنیم.

ولی پور گفت: اگر کارخانجات خوراک دام بتوانند از ظرفیت منطقه ویژه اقتصادی برای تبدیل نهاده‌ها به خوراک و صادرات از طریق افغانستان اقدام کنند، می‌توانیم ظرفیت تجاری خوبی برای کشور ایجاد کنیم.

وی با اشاره به اینکه یکی از سالن‌های نمایشگاه به امور دام تعلق دارد، اذعان کرد: تمام تجهیزات مورد نیاز در آن دیده شده است.

نماینده ویژه وزیر در پیگیری امور کشور افغانستان با اشاره به این که درصد از هزینه غرفه در زمان برگزاری نمایشگاه دریافت نمی‌شود، تصریح کرد: ۵۰ درصد دیگر هم با تسهیلات قرض‌الحسنه با بازپرداخت ۲ ساله و سود ۴ درصد داده می‌شود و شرکت‌های دانش بنیان به صورت رایگان در نمایشگاه حضور دارند.

صادرات از طریق افغانستان به WTO

در ادامه این نشست، علیرضا صدرزاده مدیرعامل شرکت مدیریت پروژه‌های نمایشگاهی و مجری نمایشگاه‌‌های جمهوری اسلامی ایران در افغانستان گفت: ما با کشور افغانستان اشتراکات بسیاری داریم که ممکن است با سایر کشورها نداشته باشیم، ۹۸ درصد از اقتصاد افغانستان در اختیار بخش خصوصی است و دولت در آن دخیل نیست.

وی افزود: افغانستان عضو WTO است و به راحتی می‌توانیم کالاهای خود را از افغانستان به WTOارسال کنیم، همچنین واردات ماشین آلات مکانیزاسیون، دام، طیور و آبزیان از تعرفه صادرات به افغانستان معاف هستند و ۸۰ درصد از درآمد این کشور از طریق کشاورزی تامین می شود.

صدر زاده با اشاره به اینکه تاکنون حضور توانمندی در حوزه‌های کشاورزی افغانستان نداشته‌ایم، خاطرنشان کرد: تمام روابط ما به صورت مقطعی بوده و تجارت با حضور طرف افغانستانی در داخل خاک ایران انجام شده است.

وی افزود: در حال حاضر 3 میلیارد دلار از کالاهای افغانستان از مرزهای ایران به صورت رسمی عبور می‌کند و زمان خوبی برای سرمایه‌گذاری در این کشور است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید