Iranian Agriculture News Agency

سازمان نظام مهندسی، یک سازمان مردم نهاد بر پایه دانش کشاورزی

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: سازمان نظام مهندسی کشاورزی به عنوان یک سازمان مردم نهاد بر پایه دانش کشاورزی می باشد و با بهره گیری از این توان می توانیم گام موثری را در امر تولید برداریم.

سازمان نظام مهندسی، یک سازمان مردم نهاد بر پایه دانش کشاورزی

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی،  علیرضا منادی که در بیست و نهمین جلسه شورای سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان آذربایجان شرقی سخن می گفت، اظهار داشت: تجربه کشور‌های پیشرفته و همچنین سایر کشورها،  نشان می‌دهد آنها تلاش می‌کنند که در ابتدا وابستگی غذایی به سایر کشور‌ها نداشته باشند و به همین منظور آنها تولید غذا در داخل را در اولویت قرار داده‌اند.

وی در پاسخ به خواسته های سازمان، اجرایی شدن تبصره ۱ ماده ۱۶ قانون هوای پاک را الزامی عنوان کرد و ضمن تماس تلفنی با  کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور خواستار نشست مشترک در ارتباط با بررسی این موضوع با حضور وزیر صمت شد و اعلام کرد محیط زیست بعنوان متولی این امر باید پیگیر اجرای این مهم باشد.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو اعلام آمادگی نمود که با پیگیری لازم در مجلس و با برگزاری جلسات مشترک با مسئولین ذیربط نسبت به رفع موانع و مشکلات پیش رو و اجرایی نمودن قوانین تلاش خواهد کرد.

 منادی در پایان خواستار ارائه نکته نظرات کارشناسی در قالب طرح به نمایندگان شد و تصریح کرد: پیشنهادات ارائه شده در کمیسیون های مربوطه طرح می شود تا در صورت تایید تحت عنوان قانون جدید اصلاح قوانین موجود به تصویب رسیده و ابلاغ گردد.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان آذربایجان شرقی نیز در این جلسه در خصوص عدم اجرای ماده ۲۳ قانون افزایش بهره وری کشاورزی و منابع طبیعی در ارتباط با حذف ۲۰ واحد دروس غیرتخصصی و اجرای عملیات کشاورزی شش ماهه گفت: با توجه به اینکه سیاست سازمان مرکزی تغییر مهندسی ادبیات محور به عملیات محور است ، بسترهای لازم نیز در سازمان جهت همکاری در اجرای این مهم فراهم شده است.

 شهرام شفیعی در ارتباط با راهکار اجرایی این ماده قانونی گفت: در سطح کشور حدود ۴۵۰ مرکز مهارت آموزی و توان افزایی و در استان آذربایجان شرقی ۲۲ مرکز با مشارکت خود تولیدکنندگان در ظرف مدت ۹ ماه تاسیس شده است.

وی افزود: این مراکز با اینکه هیچ هزینه ای برای دولت ندارد در صورت همکاری وزارت علوم و تحقیقات و دانشگاه آزاد اسلامی می شود از این پتانسیل در راستای آموزش دانشجویان کشاورزی همانند دانشجویان رشته های پزشکی استفاده نمود و برابر قانون بایستی اعطای مدرک بشرط گذراندن دوره آموزشی انجام گیرد.

 شفیعی در بخش دیگر در خصوص اجرای ماده ۳ آیین نامه اجرایی قانون افزایش بهره وری گفت: حدود ۴۰ سال است یارانه در قالب خدمات از جمله انرژی و نهاده های کشاورزی کود و سم و... داده می شود که متاسفانه نهاده دانش در این خصوص مورد غفلت قرار گرفته است.

وی افزود: سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی توانسته در این خصوص با آموزش مسئولین فنی و صدور پروانه اشتغال بستر را برای حضور در واحدهای تولیدی فراهم نماید با این حال انتظار می رود با اجرایی شدن این ماده قانونی گام بسیار خوبی در راستای افزایش بهره وری بخش کشاورزی برداشته شود.

 شفیعی همچنین خواستار اجرایی شدن تبصره ۱ ماده (۱۶) قانون هوای پاک شد و افزود: با اجرایی شدن این تبصره با هدف کنترل و بهبود بهداشت، ایمنی و محیط زیست واحدهای تولیدی، صنعتی، خدماتی و کشاورزی، تمامی واحدها ملزم به بکارگیری کارشناسان محیط زیست خواهند بود.

وی در خصوص اجرای طرح کارورزی نیز گفت: با توجه به اینکه اجرای این طرح می توانست زمینه افزایش توان عملی دانش آموختگان بخش کشاورزی را فراهم نماید و زمینه ساز ورود توانمندی این کارشناسان به عرصه های تولید شود متاسفانه واحدهای تولیدی در بخش کشاورزی استان بعنوان واحد پذیرنده استقبال نکردند و همچنان این طرح ناقص اجرا شد.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید