Iranian Agriculture News Agency

مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی خبر داد:

تولید نشای آویشن شیرازی برای اولین بار در کشور

مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی از تولید نشای آویشن شیرازی برای اولین بار در کشور خبر داد و گفت: نشای این گیاه به همت محققین در مجتمع کشت و صنعت گیاهان دارویی اسپاید رایمون در استان فارس تولید شد.

تولید نشای آویشن شیرازی برای اولین بار در کشور

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، حسین زینلی در سفر به استان فارس با اشاره به این که آویشن شیرازی مورد استقبال شدید مردم کشور ما، ساکنین حاشیه خلیج فارس و تاجران است، ابراز کرد: این گیاه ارزش افزوده بسیار خوب و زنجیره ارزش کامل دارد، بنابراین از کشاورزان و صاحبان صنایع علاقه‌مند توسعه این گیاه با اعطای تسهیلات و یارانه حمایت می‌شود.

وی ادامه داد: آویشن شیرازی که انحصاری کشور ما است، در طول سالیان متمادی در عرصه‌های مختلف منابع طبیعی رشد و نمو کرده، برداشت شده و صادر می‌شد و برداشت بی‌رویه این محصول ممکن بود که صدمه جبران‌ناپذیری به منابع ژنیتیکی کشور وارد کند.

سطح زیر کشت گیاهان دارویی در کشور حدود ۲۴۰ هزار هکتار

به گفته وی؛ سطح زیر کشت گیاهان دارویی در کشور حدود ۲۴۰ هزار هکتار است که ۱۲۲ هزار هکتار آن به گیاه زعفران و حدود ۲۸ هزار هکتار به گل‌محمدی اختصاص دارد.

زینلی با بیان این که استان فارس بالاترین سطح زیر کشت دیم گل محمدی و در زمینه کشت انواع گیاهان دارویی نیز رتبه اول دارد، تصریح کرد: با توجه به اقلیم چهار فصل این استان انواع گونه‌های گیاهان دارویی در فارس رشد و نمو می‌کند.

زینلی با اشاره به این که بزرگترین دشت گل محمدی در استان فارس قرار دارد، گفت: دشت گل محمدی لایزنگان داراب ویژگی‌های منحصر به فردی دارد، از این رو ثبت جهانی این دشت در دستور کار قرار دارد و امید است با ایجاد انبارهای بورس، شاهد شکوفایی و ارتقای کیفیت گل‌محمدی در کل استان باشیم.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید