Iranian Agriculture News Agency

تقوی:

تبلور امنیت غذایی در بستر امنیت روانی

مدیرکل دفتر امور گلخانه، گل و گیاه زینتی و قارچ خوراکی گفت: وزارت جهاد کشاورزی دو وظیفه عمده تامین امنیت غذایی و ارتقای صادرات محصولات کشاورزی را برعهده دارد اما امنیت غذایی در واقع متبلور نخواهد شد مگر در بستر امنیت روانی و یکی از راه های ایجاد امنیت روانی، کشت ‌گل وگیاه زینتی است.

تبلور امنیت غذایی در بستر امنیت روانی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، غلامرضا تقوی در بازدید از گلخانه‌های استان فارس با اشاره به اینکه صادرات هر ۱۰۰ تا 120 شاخه گل معادل یک بشکه نفت است، تصریح کرد: علاوه بر ارزآوری، هر هکتار گلخانه حداقل ده نفر اشتغال زایی را به دنبال دارد.

به گفته وی؛ تا پایان سال ۱۴۰۴ و به عبارتی برنامه اقتصاد مقاومتی، افزودن ۴۸ هزار هکتار گلخانه در دستور کار قرار دارد که این موضوع به منظور افزایش بهره‌وری، کاهش هزینه های تولید و اقتصادی کردن واحدهای تولیدی اتفاق خواهد افتاد.

او؛ هدف از سفر به استان فارس و بازدید از گلخانه ها را نظارت و کنترل پروژه ها در زمینه رفع مشکلات و نواقص دانست و افزود: در این بازدیدها سیاست‌ها و اولویت‌های کلان کشوری با یک ادبیات ساده و به صورت مستقیم و چهره به چهره به جامعه هدف منتقل می‌شود.

تقوی ابراز کرد: ایجاد گلخانه جلب سرمایه‌های سرگردانی است که به سمت بازارها و سرمایه‌گذاری‌های نامعقول گسیل پیدا کردند بنابراین توسعه گلخانه از رفتن سرمایه‌های سرگردان به سمت طلا دلار و سفته‌بازی جلوگیری و به دولت و نظام کمک می‌کند.

وی در بازدید از گلخانه‌های شهرستان‌های پاسارگاد و مرودشت با بیان اینکه ۵۸۷ هکتار گلخانه در استان فارس وجود دارد که بخش قابل توجهی در این دو شهرستان قرار دارد، اظهار کرد: گلخانه داران باید از نظر علمی به روز شوند از این رو بخشی از اطلاعات علمی از نزدیک به این بهره برداران منتقل شد و همچنین با شنیدن مشکلات این عزیزان اصلاحاتی مورد نیاز و حمایت های درخواستی آنان در برنامه قرار گرفت.

حمایت دولت از ایجاد و توسعه گلخانه

مدیرکل دفتر امور گلخانه، گل و گیاه زینتی و قارچ خوراکی تصریح کرد: با رویکرد ایجاد اشتغال، توسعه صادرات و ارزآوری برنامه‌های حمایتی شامل تامین منابع مالی در قالب تسهیلات، تسهیل در روند صدور مجوزها و آموزش نیروی ماهر اعم از کارشناسان، نیروی کار و کاربران گلخانه اجرا می‌شود.

وی؛ به شیوع ویروس کووید 19 و ایجاد اختلال در بازار گل، گریزی زد و افزود: در ماه‌های اخیر گلخانه‌ها در رسته چهاردهم مشاغل و کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا قرار گرفتند، بنابراین در آینده به این گروه بیشتر می‌توان کمک کرد.

تقوی ابراز کرد: به دنبال محدودیت‌های اعمال شده به علت شیوع ویروس کرونا در آذرماه گذشته بازارهای عرضه گل و گیاه، گل‌فروشی‌ها و بازارهای بزرگ جزو رسته گروه یک قرار نداشتند، از این رو بسیاری از مراکز تولیدی که محصولاتی به این واحدها عرضه می‌‌کردند، تعطیل شدند.

او با اشاره به خواسته تولیدکنندگان گیاهان زینتی مبنی بر قرار گرفتن در رسته اول، می گوید: خوشبختانه توانسته ایم از ستاد ملی کرونا مصوبه بگیریم و چرخ تولید و عرضه در حوزه گل و گیاه همچنان بچرخد و امیدواریم فرصت های محدود کننده صادرات هم به زودی بر داشته شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید