Iranian Agriculture News Agency

ناظر مجلس در شورای عالی آب:

بی‌توجهی به ارزش اقتصادی آب در کشور

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در نشست مشترک شورای بخش کشاورزی و شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی چهارمحال و بختیاری گفت: ارزش اقتصادی آب را درک نکردیم و مصرف بی‌رویه در مصرف داریم که باید در بخش تکنولوژی آب به بهترین دست‌آوردها برسیم.

بی‌توجهی به ارزش اقتصادی آب در کشور

به گزارش خبرنگار ایانا در استان چهارمحال و بختیاری، پرویز اوسطی مسئول کمیته تولیدات گیاهی کمیسیون کشاورزی و عضو شورای عالی آب با اشاره به اینکه بسیاری از کارها به افراد غیر اهل واگذار شده، بیان کرد: بروکراسی یکی از مهمترین گرفتاری‌های این حوزه محسوب می‌شود و متأسفانه تنظیم توسعه با نگاه‌های صرف اقتصادی بوده و باتوجه به ظرفیت و توان استان‌ها رخ نداده است که در الگوی توسعه نگاه‌ها باید تغییر پیدا کند.

وی افزود :بالای ۵۰ درصد اشتغال در خدمات است که بخش عمده این خدمات کاذب است و درصد کمی از اشتغال در بخش کشاورزی است که سهم بالایی از اشتغالزایی کشور را دربر دارد.

اوسطی با اشاره به اینکه ظرفیت و استعداد در بخش کشاورزی مهم است که بخاطر تحریم‌ها نتوانستیم به آن بپردازیم اما باید مورد توجه قرار گیرد، تصریح کرد: کشاورزی علمی و صنعتی مورد نیاز جامعه است تا بتوانیم به حداکثر تولیدات، جمع‌آوری و فرآوری و حلقه‌های مفقوده برسیم تا درآمدی در حد ظرفیت کشور ایجاد شود.

وی گفت: باغات دیم می‌تواند به عنوان پایلوت بررسی شوند زیرا که باتوجه به میانگین ۵۰۰ میلیمتری بارندگی در این استان جواب می‌دهد همچنین طرح‌های گلخانه، آبزی‌پروری و گیاهان دارویی از جمله طرح‌های مفید این استان هستند.

ناظر مجلس در شورای عالی آب با بیان اینکه قطعاً آب اقیانوس‌ها هم بدون برنامه‌ریزی و صرفه‌جویی در مصرف نابود می‌شود، بیان کرد: ایران رتبه اول منابع تجدیدپذیر را در دنیا دارد و وابستگی تولید در کشور ما به آب است یعنی اگر آب نداشته باشیم امنیت غذایی نیز به مشکل برمی‌خورد.

وی اظهار کرد: متأسفانه ارزش اقتصادی آب را درک نکردیم و مصرف بی‌رویه در مصرف داریم که باید در بخش تکنولوژی آب به بهترین دست‌آوردها برسیم.

اوسطی در پایان گفت: ۴۰ هزار میلیارد تومان و ۱۳ میلیارد متر مکعب آب بخاطر ضایعات محصولات کشاورزی از دست می‌رود که بسیاری از مشکلات این حوزه بخاطر عدم مدیریت است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید