Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی خبر داد:

ایجاد شهرک‌های کشاورزی برای استفاده از ظرفیتهای کشاورزی شهرستان مراغه

شهرستان مراغه یکی از قطب‌های کشاورزی استان آذربایجان شرقی است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: فرآیند انجام امور در جهت ایجاد فضای کسب و کار کشاورزی باید تسهیل یابد.

ایجاد شهرک‌های کشاورزی برای استفاده از ظرفیتهای کشاورزی شهرستان مراغه

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، اکبر فتحی در دیدار علیزاده نماینده شهرستان های مراغه و عجب شیر در ارتباط با مشکلاتی که سرمایه گذاران در زمینه کشاورزی مواجه هستند گفت: ساختار فرآیندها برای شروع طرح ها و پروژه های کشاورزی توسط سرمایه گذاران، طویل و بروکراسی پیچیده و پراکنده ای داشته که نیاز به بازبینی دارد.

 وی با بیان اینکه وجود سامانه پنجره واحد برای شروع کار و دریافت پروانه کسب و کار کافیست ادامه داد: باید فضای کسب کار برای سرمایه گذار داخلی و خارجی بهبود یافته و فرآیند صدور مجوزها تسهیل پیدا کند تا سریعاً سرمایه گذار به مرحله بهره برداری و تولید برسد و این برای کل جامعه مناسب خواهد بود.

فتحی به توسعه و تولیدات محصولات کشاورزی در شهرستان مراغه اشاره کرد و گفت: مراغه یکی از قطبهای کشاورزی استان بوده و در تولید محصول سیب رتبه اول استان را داراست و حدود 15 درصد تخم مرغ استان در شهرستان مراغه تولید می شود.

وی تاکید کرد: مراغه ظرفیت های توسعه و تولید محصولات کشاورزی زیادی دارد و باید بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در ارتباط با صندوق توسعه بخش کشاورزی استان گفت: آذربایجان شرقی جزو معدود استان هایی هست که صندوق توسعه شهرستانی ندارد و دلیل آن نبود یک ساختار تشکیلاتی مناسب است که برای این کار باید ساختار تشکیلاتی و مدیریتی استانی ایجاد شود و شهرستان ها تحت نظارت و مدیریت استان فعالیت کنند.

وی افزود: البته در بعضی استان ها، صندوق های شهرستانی توانسته اند اعتباری از منابع استان جذب کنند.

وی در ارتباط با املاک مازاد در شهرستان مراغه گفت: این زمین ها از محل ماده 12 قانون تشکیل وزارت جهاد کشاورزی و در کمیسیون ماده 5 تصمیم گیری و فروخته خواهد شد و ماده 12 قانون تشکیل وزارت جهاد کشاورزی صرفاً در راستای تشکیل صندوق های حمایت از توسعه بخش کشاورزی است که 49 درصد آن توسط بخش دولتی و 51 درصد توسط سهامداران صندوق که شامل تعاونی ها و اتحادیه ها می باشد، تامین می شود که در نهایت این 49 درصد نیز به کام سهامداران خواهد بود.

 فتحی با اشاره به توسعه گلخانه ها در شهرستان مراغه گفت: حدود 7 هکتار اراضی برای توسعه گلخانه ها اختصاص یافته که با توجه به ظرفیت های این شهرستان مقدار ناچیزی است.

وی با تاکید بر مناسب بودن بستر توسعه گلخانه ها گفت: با جذب سرمایه گذار و تشکیل شهرک گلخانه ای می توان فعالیت در این بستر را گسترش داد و شرکت شهرک های کشاورزی استان بعد از تعیین محل شهرک ، اقدامات لازم برای تامین زیرساخت را انجام می دهد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در ارتباط با صندوق های خرد زنان روستایی در شهرستان مراغه وعده داد و گفت: با تشکیل این صندوق و فراهم کردن سازوکار اجرایی آن، منابع مالی دولتی تامین خواهد شد و برای توسعه آن حمایت های لازم توسط صندوق توسعه کشاورزی انجام می شود.

 فتحی به تشکیل شهرک های صنایع تبدیلی در شهرستان مراغه اشاره کرد و گفت: تشکیل شهرک به این خاطر است که از تغییر غیرقانونی کاربری اراضی کشاورزی  جلوگیری شود و هزینه های زیرساخت کاهش یابد ، بنابراین نمی توان در یک شهرستان دو یا سه شهرک صنایع تبدیلی ایجاد کرد و در صورت نیاز باید منطقه ای با وسعت بیشتر مدنظر قرار بگیرد.

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید