Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان دامپزشکی کشور در بازدید از تالاب میقان اراک:

بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در تالاب میقان اراک به شکل کاملاً مطلوبی مهار شد

رییس سازمان دامپزشکی کشور گفت: بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان صرفاً در 5 استان و در 10 کانون ( 4 کانون حیات وحش، 3 کانون طیور بومی و 3 کانون صنعتی) مشاهده گردید که سریعاً نسبت به مختومه سازی این کانون ها اقدام شد.

بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در تالاب میقان اراک به شکل کاملاً مطلوبی مهار شد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان مرکزی، علی‌صفر ماکنعلی روز چهارشنبه در حاشیه بازدید از تالاب میقان اراک گفت: امسال شاهد سنگین ترین موج بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در دنیا هستیم که در این موج در برخی از  کشورهای اتحادیه اروپا، روسیه، قزاقستان، ژاپن، عربستان و عراق و تمام کشورهای در مسیر پرواز پرندگان آزاد، اکنون درگیر موج  این بیماری هستند.

ماکنعلی خاطرنشان کرد: بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان صرفاً در 5 استان و در  10 کانون ( 4 کانون حیات وحش، 3کانون طیور بومی و 3 کانون صنعتی) مشاهده گردید که سریعاً نسبت به مختومه سازی این کانون ها اقدام گردید بطوریکه هم اکنون بیماری مهار و کنترل شده است و در حال حاضر مزارع پرورش طیور کشور با بیشترین ظرفیت به تولید اشتغال داشته و مشکلی از نظر تولید گوشت مرغ و تخم مرغ در کشور وجود ندارد.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور اضافه کرد: در زمان بروز بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در تالاب میقان در سال ۹۵، این بیماری سه ماه به طول انجامید اما در سال جاری در استان مرکزی با مدیریت ستاد بحران استانداری و همکاری دامپزشکی و  محیط زیست، کنترل بیماری در تالاب میقان اراک بی نظیر عمل شده که جای تقدیر دارد و همه مراحل گزارش به موقع، تشخیص سریع و مهار بیماری (استفاده از تجهیزات و دستگاه های به روز جهت جمع آوری تلفات در کوتاهترین زمان از قبیل تراکسور، هاور کرافت، بالگرد) به شکل مطلوبی انجام شده است.

وی تصریح کرد: عملیات کنترل بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در تالاب میقان اراک را می توان به عنوان الگویی در مقابله با بیماری انفلوانزای فوق حاد پرندگان در سایر نقاط دنیا استفاده کرد.

ماکنعلی افزود: ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان اکنون در این منطقه وجود داشته و بر اساس عملیات رصد، پایش و مهار این ویروس از تالاب بیرون نرفته‌است و تا هفته سوم بهمن ماه وجود دارد و باید مراقبت ها به صورت ویژه دنبال شود.

وی با یادآوری پایان تلفات پرندگان مهاجر در تالاب میقان اراک گفت: بر اساس آخرین آمار اداره کل محیط زیست و ستاد بحران استان مرکزی از بیست و هشتم آبان ماه  تاکنون یک هزار و ۲۶۰ قطعه پرنده مهاجر که در این تالاب زمستان گذری می‌کردند تلف شده‌ و تمام تلفات به نحو مطلوب جمع آوری و دفن بهداشتی شده‌اند.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور در ادامه به ظرفیت های صنعت طیور کشور اشاره نمود و افزود: جمهوری اسلامی ایران هم اکنون یکی از ۱۰  کشور برتر دنیا در تولید تخم مرغ است و  هفت استان آذربایجان شرقی، البرز، قزوین، قم، مرکزی، تهران و اصفهان، متراکم‌ترین نقاط تولید مرغ تخم‌گذار کره زمین محسوب می‌شوند بر این اساس برنامه ریزی های مختلفی برای مقابله با این بیماری از جمله ایجاد کمربندی ایمنی در این هفت استان در نظر گرفته شد و در سال ۹۶ در این استان ها محقق شد.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور از مرغداران و دست اندرکاران پرورش طیور خواست به اطلاعیه ها و دستورالعمل‌های بهداشتی این سازمان توجه کرده و هرگونه کاهش تولید، مصرف دان و تلفات را به نزدکترین  اداره دامپزشکی در شهرستان‌ها اطلاع رسانی کنند.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور قبل از بازدید از تالاب میقان با استاندار مرکزی دیدار کرد.

راه اندازی سایت پشتیبان ملی مقابله با بیماری‌های نوپدید در تالاب میقان اراک هدفگذاری شد

رئیس سازمان دامپزشکی کشور در دیدار با استاندار گفت: سایت پشتیبان ملی مقابله با بیماری های نوپدید در تالاب میقان اراک هدفگذاری گردیده است که پیش بینی می شود بهره برداری از این سایت پشتیبان ملی در تابستان سال آینده آغاز شود.

ماکنعلی افزود: این سایت با هدف تشخیص زود هنگام بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان و جلوگیری از شیوع احتمالی آن با انعقاد تفاهم نامه همکاری بین مدیریت بحران کشور، استانداری مرکزی، سازمان دامپزشکی کشور، سازمان محیط زیست کشور راه اندازی می شود.

 در این دیدار استاندار مرکزی گفت: بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در تالاب میقان اراک به خوبی و در سایه یک هماهنگی و همکاری مطلوب درون استانی مدیریت شد.

سید علی آقازاده افزود: اواسط آبان ماه این بیماری در منطقه تالاب میقان اراک مشاهده شد و براثر آن یک هزار و ۲۶۰ قطعه پرنده مهاجر تلف شد.

وی بیان کرد: همه تلاش‌ها در استان مرکزی به کار گرفته شد تا بحران جدیدی در کنار شرایط کرونایی و شرایط سخت اقتصادی ایجاد  نشود و این بیماری در طیور صنعتی و سنتی شیوع پیدا نکند.

استاندار مرکزی ادامه داد: محیط زیست، دامپزشکی، ستاد مدیریت بحران و تشکل‌های مردم نهاد و فعال زیست‌محیطی با جدیت تمام وارد شدند و هم اکنون شرایط در دست کنترل است و خوشبختانه تاکنون موردی از این بیماری در هیچ نقطه دیگر از استان مشاهده نشده است.

لازم به ذکر است، در این دیدار مومنی معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان دامپزشکی کشور، دکتر محسن شانقی مدیرکل، سید رضا میرهاشمی معاون توسعه مدیریت و منابع اداره کل دامپزشکی استان مرکزی، مهندس غیاثی مدیرکل مدیریت بحران استانداری مرکزی و مهندس شاملو مدیرکل حوزه استاندار مرکزی نیز حضور داشتند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید