Iranian Agriculture News Agency

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی:

کشاورزان خراسان شمالی از یخ‌آب زمستانه برای کنترل آفات غافل نشوند

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی با بیان اینکه سرما برای بخش کشاورزی مناسب است گفت: کشاورزان از ایجاد یخ‌آب زمستانه برای کنترل آفات و بیماری‌ها غافل نشوند.

کشاورزان خراسان شمالی از یخ‌آب زمستانه برای کنترل آفات غافل نشوند

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان شمالی، محمدعلی شریکیان افزود: گیاهان باید دوره سرما را برای زایش دوباره بگذرانند که خوشبختانه سرما، بارش برف و باران امسال بسیار مفید است.

وی از کشاورزان خواست تا در این ایام اقدام پیشگیرانه را انجام دهند و افزود: گیاهان در خواب به سر می برند و در این سرما خسارت نمی بینند مگر اینکه سرمای زیر ۲۵ درجه سانتیگراد داشته باشیم و همچنین اختلاف دمای شب و روز با هم زیاد باشد.

وی به تمامی باغ داران توصیه کرد تا در این روزها یخ آب زمستانه را داشته باشند و افزود: بهره برداران دقت کنند تا در یخ آب تنه درخت با آب تماس نداشته باشد بلکه این یخ آب باید در اطراف تنه درخت ایجاد شود تا با این روش تمامی حشرات، لاروها و بیماری ها از بین بروند.

شریکیان با بیان اینکه در سال زراعی جاری با توجه به این سرما و اقدامات پیشگیرانه بهره برداران جمعیت آفات کاهش خواهد یافت افزود: باغ داران این روزها را غنیمت بدانند.

وی از کشاورزان خواست تا چال کود ها را نیز پر کنند و اظهار داشت: با توجه به سرما و بارش برف ریشه های درختان در این چال کودها احتمال سرمازدگی وجود دارد که کشاورزان باید بعد از ریختن کود چال ها را نیز پر کنند.

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: پاییز سال زراعی جاری بسیار ملایم و معطل بود خوشبختانه گیاهان به سرعت وارد مرحله سرما نشدند بلکه تدریجی و بسیار مناسب بود، درخت ها با آرامش هم اینک در خواب هستند و زمستان گذرانی می کنند چرا که این سرما به صورت یکباره نبود است.

شریکیان با بیان اینکه سرما نیاز گیاهان است اظهار داشت: برخی از انواع درخت ها از جمله پسته برای گل دهی بهاره نیاز به سرمای زمستانه دارد که اگر زمسان معتدل باشد گل دهی مناسبی نیز نخواهد داشت.

وی افزود: گل محمدی نیز برای گل دهی مناسب نیاز به سرمای مناسبی دارد همچنین در سایر گیاهان از جمله گندم نیز باید درجه حرارت زیر پنج درجه را  تجربه کنند تا محصول پربارتری داشته باشد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید