Iranian Agriculture News Agency

درک شمای کلی پهنه در پیشبرد اهداف و ایجاد زمینه فعالیت‌های کشاورزی موثر است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: درک شمای کلی پهنه در پیشبرد اهداف و ایجاد زمینه فعالیت های کشاورزی موثر است .

 درک شمای کلی پهنه در پیشبرد اهداف و ایجاد زمینه فعالیت‌های کشاورزی موثر است

 به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، اکبر فتحی جلسه کارگروه نظام نوین ترویج در ارتباط با اصلاح امور و تغییرات در پهنه گفت: با لحاظ کردن تغییرات و به روز رسانی پهنه ، کارایی دو چندان شده و حضور موثرتر خواهد شد و باید بررسی گزارش ها به دقت انجام شده و برای افزایش کارایی، راهکارها اعلام شود.

 وی افزود: کارشناسان پهنه باید خود را در شخصیت مسئول کشاورزی پهنه مورد نظر قرار داده و جای خوشحالی است که غبارروبی مزار شهید در برنامه کارشناس پهنه بوده و این نشان از درک صحیح و والای کارشناس پهنه است.

 وی با اشاره به ایجاد ارتباط با کشاورزان پهنه و ترویج کشاورزی گفت: باید کارشناسان پهنه بهره برداران پهنه را شناسایی کرده و با ایجاد ارتباط مناسب موارد کشاورزی را ترویج دهد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان  با تاکید بر ایجاد پتانسیل های کشاورزی در پهنه گفت: کارشناسان پهنه باید در گزارشهای خود از فعالیت ها و برنامه های ترویجی خود در حوزه هایی که ایجاد نشده بگنجانند و اینگونه نباشد که چون در پهنه ای فعالیت های مربوط به شیلات انجام نمی شود، هیچ برنامه ی ترویجی هم انجام نشود.

وی با بیان اینکه باید کارشناسان پهنه زمینه فعالیتهایی که می تواند مثمرثمر باشد را با کمکهای مدیران حوزه، در راستای توسعه پهنه  ایجاد کنند و مساعدت های لازم  را از مسئولان استانی طلب کنند تاکید کرد: این مهم زمانی اتفاق می افتد که کارشناس پهنه نسبت به پهنه خود نظارت و اطلاعات کافی داشته باشد و شمای کلی پهنه را درک کرده باشد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان به عملکرد کارشناسان اشاره کرد و گفت: باید برنامه ریزی کارشناس به گونه ای باشد که متوسط عملکرد در پهنه از متوسط عملکرد در استان و کشور بالاتر باشد، بنابراین در این راستا و برای تحقق این هدف لازم است برنامه ریزی برای مبارزه با آفات به موقع انجام شود، تغذیه خاک صحیح صورت بگیرد و موارد فنی دیگر که باید لحاظ شوند.

وی تاکید کرد: درصورتی که شمای کلی از پهنه وجود نداشته باشد، صرفاً برنامه های الگویی که برای هر پهنه ای سازگار نخواهد بود اجرا خواهد شد.

 فتحی به آمار ارائه شده توسط کارشناسان پهنه اشاره کرد و گفت: این آمار باید دقیق باشد چرا که هدف گذاری ها برای اجرای برنامه های کلان از روی همین آمارها و اطلاعات پهنه های شهری و روستایی صورت می گیرد و ترسیم نقشه پهنه می تواند در احصاء آمار موثر باشد و در تهیه گزارش برای برنامه ریزی کمک خواهد کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با تاکید به ارتباط کارشناسان پهنه با جوانان و دانش آموزان مقاطع راهنمایی و دبیرستان گفت: کارشناسان پهنه با آموزش و تشویق این قشر باید زمینه را برای فعالیت های کشاورزی ایجاد کنند و جوانان باید به همکاری در بخش کشاورزی با خانواده خود روی آورده و به امر زراعت، باغبانی و نوغانداری روی آورند.

وی در خصوص تغییر اراضی در پهنه کارشناسان گفت: نیاز نیست کارشناسان پهنه مستقیماً درگیر مسایل تغییر کاربری اراضی شوند و با ابراز نگرانی و تهیه آمار و اعلام آن به حوزه مرتبط می توانند وظیفه خود را انجام دهند.

 فتحی با توصیه به کارشناسان پهنه گفت: هر کارشناس حداقل چندین سال بر روی یک پهنه فعالیت می کند و به نحوی این پهنه یادگار تلاش ها و خدمات کارشناس پهنه خواهد بود ، بنابرای با تلاش خود و برنامه ریزی های مناسب اثری با ارزش و ماندگار از خود به یادگار بگذارید و تا آیندگان نیز در راستای اقدامات انجام شده پیش روند و راه را ادامه دهند.

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید