Iranian Agriculture News Agency

"اکبری"در نشست بررسی مشکلات و چالش‌های بخش کشاورزی میاندوآب خبر داد:

تحقق ۱۱هزار میلیارد ریال اعتبار کشاورزی برای ستاد احیای دریاچه ارومیه

معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی گفت: تاکنون ۱۱ هزار میلیارد ریال، معادل ۲۳ درصد از اعتبارات بخش کشاورزی ستاد احیای دریاچه ارومیه محقق شده است.

تحقق ۱۱هزار میلیارد ریال اعتبار کشاورزی برای ستاد احیای دریاچه ارومیه

به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان غربی، علی‌مراد اکبری معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی، در نشست بررسی مشکلات و چالش‌های بخش کشاورزی میاندوآب اظهار کرد: در این بخش تاکنون ۲۳ درصد اعتبار محقق و تخصیص یافته و با توجه به تخصیص کم اعتبارات شایسته نیست، فشار مضاعفی برای صرفه‌جویی آب به بخش کشاورزی وارد شود.

وی اضافه کرد: بر اساس مصوبات ستاد احیای دریاچه ارومیه باید سالانه 8 درصد از منابع آب بخش کشاورزی استان صرفه‌جویی و برای احیای دریاچه ارومیه صرف شود.

معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه بر اساس اعلام مسئولان آذربایجان غربی، تولید در بخش کشاورزی ۱۴ درصد افزایش یافته، اظهار داشت: تحقق صرفه جویی 8 درصدی سالانه در بخش کشاورزی نیازمند تخصیص کامل اعتبار است که باید در این خصوص اهتمام ویژه‌ای از سوی ستاد احیای دریاچه ارومیه وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: برای تحقق این هدف با الزام اجرای طرح‌هایی در بخش آب و خاک، ترویج، باغبانی، جنگل، مرتع و تهیه نقشه کاداستر زمین‌های کشاورزی در آذربایجان‌غربی، از آغاز اجرای طرح‌های احیای دریاچه ارومیه آغاز شده و برای آنها 50 هزار میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده است.

اکبری از تخصیص ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای اجرای سیستم‌های نوین آبیاری به شهرستان میاندوآب خبر داد و افزود: مسئولان در کارسپاری‌ها، شرکت‌ها و پیمانکاران خود، شهرستان را در اولویت قرار دهند.

معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: باید یک طرح جامع عملیاتی در بخش آب و خاک شهرستان میاندوآب اجرا شود تا مشکل تامین آب بخش کشاورزی این شهرستان حل شده و دریاچه ارومیه به احیای پایدار برسد.

وی اضافه کرد: به خاطر تعلق خاطری که به ارومیه دارم، با تمام وجود به احیای این نگین آبی معتقد هستم ولی نباید برای نجات یک بخش، بخش دیگری را قربانی کنیم.

 ۴۵ روستای میاندوآب در آستانه مهاجرت قرار دارند

نماینده مردم میاندوآب و رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی هم در این نشست با گلایه از بی توجهی برخی به مسایل و مشکلات معیشتی و کشاورزی شهرستان گفت: اگر نیازهای اولیه یک کشاورز در یک روستا تامین نشود، چاره‌ای جز مهاجرت ندارد و امروز بیشتر روستاییان این شهرستان از سر ناچاری مجبور به مهاجرت هستند.

مهدی عیسی‌زاده با بیان اینکه منابع آبی این شهرستان به اسم احیای دریاچه ارومیه و سایر فعالیت‌ها به استان‌ها و شهرستان‌های دیگری هدایت می‌شود، افزود: این در حالی است که مردم میاندوآب برای توسعه نیاز به همین منابع آبی دارند.

وی با بیان اینکه منابع آبی میاندوآب صرف آبادانی سایر مناطق می‌شود، اضافه کرد: حق آبه بخش کشاورزی، شرب و حتی احشام در این شهرستان با توجه به ظرفیت و منابع آبی خوب در شهرستان باید رایگان باشد؛ در حالی که منابع آبی شهرستان به مناطق دیگری هدایت می‌شود و مردم هزینه زیادی برای تامین حق آبه پرداخت می‌کنند که این روا نیست.

عیسی زاده با بیان این که در حال حاضر ۴۵ روستای این شهرستان در بخش باروق و چهاربخش این شهرستان در حال مهاجرت هستند، عنوان کرد: در حال حاضر برخی از روستاهای این شهرستان با وجود همجواری با پتروشیمی میاندوآب با مشکلات زیادی مواجه هستند.

 تجهیز ۹ هزار و ۵۰ هکتار از اراضی میاندوآب به سیستم‌های نوین آبیاری

مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب با اشاره به پتانسیل‌های کشاورزی شهرستان میاندوآب، گفت: میاندوآب یکی از قطب‌های مهم کشاورزی و دامپروری آذربایجان غربی است که در تولید نهال، شیر، علوفه و زراعت چوب رتبه نخست استانی، در تولید محصولات زراعی و دامی رتبه دوم و در تولید محصولات باغی رتبه سوم استانی را به خود اختصاص داده است.

علی دیانتی با اشاره به فعالیت‌های شاخص جهاد کشاورزی در بخش آب و خاک، افزود: بیش از ۹ هزار و ۵۰ هکتار از اراضی شهرستان میاندوآب به سیستم‌های نوین آبیاری مجهز شده و ۱۱۹ کیلومتر پروژه انتقال آب با لوله اجرا شده است.

وی افزود: بیش از ۳۱ کیلومتر طرح پوشش بتنی انهار سنتی، ۱۰ کیلومتر لایروبی انهار سنتی، ۱۲۹ کیلومتر لوله‌گذاری خط اصلی پروژه واحد عمرانی یک، هفت هزار ۶۰۰ هکتار احداث شبکه آبیاری و زهکشی، نزدیک به ۳۱ هزار هکتار تجهیز و نوسازی اراضی، ۱۰ کیلومتر جاده بین مزارع، ۱۵ رشته احیا و لایروبی قنوات و ۱۰۰ هزار هکتار تهیه نقشه کاداستر اراضی کشاورزی در این شهرستان اجرا شده است.

دیانتی اضافه کرد: دشت حاصلخیز میاندوآب با مساحت ۹۰ هزار هکتار اراضی قابل کشت شامل ۲۹ هزار هکتار اراضی دیم و بیش از ۶۰ هزار هکتار زمین زراعی آبی با تنوع کشت انواع محصولات زراعی و باغی (۵۰ نوع) است که سالانه بیش از یک میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در این شهرستان تولید می‌شود.

وی افزود: اجرای برنامه‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه و کاهش ۴۰ درصدی حق آبه بخش کشاورزی شهرستان، محدودیت‌های زیادی را برای کشاورزان بوجود آورده و تولید محصولات کشاورزی را تحت‌الشعاع قرار داده است.

دیانتی گفت: به استناد سند ملی آب، جهت تولید محصولات کشاورزی به ازاء هر هکتار زمین کشاورزی باید ۱۱ هزار متر مربع آب اختصاص یابد در حالی که با محدودیت‌های ستاد احیاء دریاچه در حال حاضر برای هر هکتار از اراضی کشاورزی میاندوآب بطور متوسط سه هزار متر مربع آب می‌رسد و روستاهای پایین با مشکل شدید تامین آب برای تولید مواجه هستند.

برنامه‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه بازنگری شود

فرماندار میاندوآب هم در این نشست گفت: این شهرستان دارای پتانسیل‌های بالایی در بخش کشاورزی است اما با توجه به عدم اجرای کامل تعهدات ستاد احیای دریاچه ارومیه در قبال کاهش ۴۰ درصدی حق آبه بخش کشاورزی، کشاورزان ساکن روستاهای اطراف دریاچه ارومیه در تامین آب و معیشت خود با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستند و لازم است برنامه‌های ستاد احیا بازنگری شود.

حسام شیرازه‌محبت اظهار کرد: در سال‌های اخیر به دلیل خشکسالی، کاهش نزولات جوی و تغییرات اقلیمی از یک سو و اجرای محدودیت‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه از سوی دیگر، حفاری‌های غیر مجاز در شهرستان افزایش یافته است که افت شدید سطح آب‌های زیر زمینی و به تبع آن شور شدن منابع آب‌های زیر زمینی را در پی خواهد داشت.

وی افزود: حفر چاه‌های غیر مجاز سبب ایجاد تنش بین کشاورزان و مسئولان ذیربط در امحاء این چاه‌ها به دلیل عدم تامین آب معادل چاه امحاء شده، خواهد شد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید