Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان

توجه بیشتر به ظرفیت بخش کشاورزی در اشتغالزایی

تا دوسال آینده میزان بذر تولید شده در استان به ۴۵ هزارتن خواهد رسید

سپری گفت : کشاورزی پتانسیل خوبی برای ایجاد اشتغال در استان کردستان دارد و این بخش بیش از پیش نیازمند توجه است.

توجه بیشتر به ظرفیت بخش کشاورزی در اشتغالزایی

به گزارش خبرنگار ایانا در  استان کردستان، محمد فرید سپری در جلسه شورای کشاورزی شهرستان بیجار که با حضور فرماندار شهرستان، نماینده  مردم شهرستان در مجلس شورای اسلامی، مدیر امور شعب بانک کشاورزی استان ، مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان، معاونین سازمان جهاد کشاورزی و نمایندگان تشکلهای بخش کشاورزی شهرستان بیجار برگزارشد اظهار کرد: با توجه به حاصلخیز بودن خاک و منابع آب فراوان  و بهرمندی این استان از   پتانسیل های ویژه در بخش کشاورزی می طلبد بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه  تحریمهای ظالمانه اثرات منفی زیادی بر روی روند تولیدات کشاورزی گذاشته است، افزود:  بیشترین رشد  افتصادی کشور هم در این مدت در  بخش کشاورزی بوده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان گفت:  آب یکی از منابعی است  که باعث توسعه و رشد اقتصادی استان شده طبق مطالعات  انجام شده 447 هزار هکتار اراضی دیم استان مستعد آبی شدن است.

وی تأکید کرد : با توجه به  یازده و هشت دهم درصد از اراضی آبی در استان در نظر داریم این روند را تا بیست درصد دیگر نیز، افزایش دهیم.

وی خاطرشان کرد:  طرح پنجاه هزار هکتاری توسعه باغات که  در دست اجرا است  7 الی 8 هزار هکتار این میزان در شهرستان بیجار انجام می شود.

وی ادامه داد: به دلیل  نیاز سالانه صد هزار تن گوشت قرمز در کشور،  در استان طرح افزایش تولید گوشت قرمز  با میزان تولید، 13 هزار تن شروع شده  است.

وی در ادامه با اشاره به  روند خوب  تولید کاه، در تعدادی از شهرستانهای استان از جمله  شهرستانهای دهگلان، قروه و بیجار گفت: منابع بسیار خوبی برای ایجاد گاوداری های صنعتی و نیمه صنعتی در استان و شهرستان بیجار وجود دارد.

سپری با اشاره به گرم شدن زمین و پدیدهای جوی در سطح استان تاکید کرد: ما باید برنامه ریزی های لازم در زمینه نوع مصرف آب را در جهت پایداری تولیدات بخش کشاورزی را در اولویت کار خود قرار دهیم تا بتواتیم یک کشاورزی پایدار داشته باشیم. زیرا روندی که ما در زمینه رشد کشاورزی داریم  میتواند تا درصد بالایی از افزایش فقر ومشکلات اقتصادی  جلوگیری کند.

وی عنوان کرد : سهمیه کود اوره استان  از 602هزار تن، تا 702  هزار تن افزایش داده ایم و درخواست سی هزار تن دیگر را  هم عنوان کرده ایم .

وی ادامه داد: طبق طرح برنامه پنج ساله که از سه سال قبل برای تولید بذر استارت آن را زده ایم و تا دو سال  آینده در 9 رقم متفاوت، حدود ۴۵ هزار تن بذر گواهی شده در استان تولید خواهیم کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان اظهار کرد  :  با توجه به کمبود تولید تراکتور ، با رایزنیهای لازم در صدد هستیم تا به میزان نیاز ادوات کشاورزی ماشین آلات و تراکتور، برای کشاورزان فراهم کنیم.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید