Iranian Agriculture News Agency

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خلخال:

شکار کبک موجب افزایش آفات مزارع گندم می‌شود

مدیر جهاد کشاورزی خلخال گفت: کبک عامل مهم از بین رفتن آفت سن گندم بوده ولی شکار غیرمجاز این حیوان موجب افزایش آن در مزارع گندم و جو این شهرستان شده است.

شکار کبک موجب افزایش آفات مزارع گندم می‌شود

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اردبیل‏، محمد شاد خاطر با اعلام این خبر افزود: کبک عامل مهم از بین رفتن آفت سن گندم بوده ولی شکار غیرمجاز این حیوان موجب افزایش آن در مزارع گندم و جو این شهرستان شده است .

وی اظهارکرد: با افزایش شکار بیرویه کبک هر سال خسارت این آفت در مزارع افزایش یافته و برگزاری کلاسهای آموزشی _ ترویجی برای آگاهسازی مردم کافی نیست .وی بر لزوم تعامل و همکاری بیشتر ادارات ذیربط از جمله اداره حفاظت محیط زیست، منابع طبیعی، نیروی انتظامی و سایر دستگاههای ذیربط با مدیریت جهاد کشاورزی منطقه و تبیین اهمیت وجود کبک برای مبارزه با این آفت در مزارع گندم تاکید کرد.

وی گفت: گام بعدی در کنترل این آفت استفاده از سموم شیمیایی است که باید کانونهای اولیه سن مادری شناسایی و سپس اقدام به سمپاشی علیه این آفت کرد تا هم از استفاده بیش از حد سموم و خسارت به محیط زیست جلوگیری شود و هم کارآیی و اثربخشی استفاده از سموم افزایش یابد.

مدیر جهاد کشاورزی خلخال تشریح کرد: سن گندم یکی از آفات مهم مزارع گندم و جو در کشور بوده و آفت مهاجر است که در فصل پاییز و زمستان مزارع را ترک کرده و برای زمستان گذرانی به مناطق کوهستانی و ارتفاعات پناه میبرد و در اواخر زمستان و اوایل بهار مجددا به مزارع برگشته و شروع به تخمریزی می کند .او افزود: سنها در مراحل لاروی تا رسیدن به مرحله سن کامل از قسمتهای مختلف گیاه تغذیه میکنند و اگر جمعیت آنها زیاد باشد گیاه زراعی را بطور کامل از بین برده و عملکرد و تولید در سطح را کاهش می‌دهند.

او اظهارکرد: وجود هر عدد آفت سن مادری در هر مترمربع از مزرعه یک هکتاری می‌تواند بین ۰۸ تا ۵۲۱ کیلوگرم خسارت وارد کرده و موجب کاهش عملکرد محصول زراعی کشاورزان منطقه شود.

وی با تاکید بر اینکه مبارزه با این آفت امری حیاتی برای کشاورزان منطقه است، گفت: یکی از روشهای کنترل این آفت کنترل بیولوژیکی است که بدون استفاده از سموم شیمیایی ضمن حفظ سلامتی خاک و جامعه انسانی میتوان براحتی آفت سن را در مزارع کنترل کرد.

شاد خاطر افزود: محصول گندمی که حتی ۲ تا ۳ درصد افت سنزدگی داشته باشد ارزش نانوایی نخواهد داشت و آرد و نان حاصله از آن نیز کیفیت پایینی دارد و لازم است که کارشناسان جهاد کشاورزی و کشاورزان تلاش کنند تا در سال زراعی جدید این اتفاق نیافتد.

به گفته کارشناسان ، از مهمترین کنترلکنندگان بیولوژیک جمعیت آفت سن میتوان کبکرا نام برد ، هر کبک قادر است روزانه ۲۸ تا ۱۵۸ عدد و بطور متوسط طی مدت حضور در کوهستان حداقل ۵۲ تا ۵۱ هزار عدد سن گندم را شکار و از آلودگی تقریبی یک تا ۲ هکتار مزارع گندم به این آفت را جلوگیری کند.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید