Iranian Agriculture News Agency

حاجی‌وند در گفتگو با ایانا خبر داد:

ارائه 15 رقم جدید به عرصه باغبانی کشور

رییس موسسه تحقیقات علوم باغبانی از ارائه 15 رقم جدید به عرصه باغبانی کشور خبر داد و گفت: بیش از 30 درصد از کل ارقام معرفی شده در پنجمین جشنواره معرفی ارقام گیاهی به عرصه باغبانی تعلق داشته است.

ارائه 15 رقم جدید به عرصه باغبانی کشور

شکراله حاجی وند، رئیس موسسه تحقیقات علوم باغبانی در گفتگو با خبرنگار ایانا با اشاره به ارائه 15 رقم جدید به عرصه باغبانی کشور، گفت: موسسه تحقیقات علوم باغبانی بیش از سی درصد از کل ارقام معرفی شده در این جشنواره را به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به معرفی رقم «عناب جدید ماژان» و «رقم عناب جدید سیوجان»، گفت: با توجه به درشتی این رقم و جذابیت آن در بازار، قیمت هر کیلوی آن در بازار تقریبا 2 برابر رقم تجاری (شاهد) است و به لحاظ اقتصادی انتظار می رود حداقل باعث افزایش دو برابری درآمد باغداران شود.

حاجی وند از دیگر ویژگی های این 2 رقم عناب را قدرت رشد قوی وفرم رویشی گسترده، بازارپسندی مطلوب به صورت تازه و خشک عنوان کرد و افزود: میوه درشت با نسبت گوشت به هسته بالا، درصد بذر جنین دار بالا، میزان قند و مواد جامد محلول، متوسط رس با عملکرد بالا و متحمل به شوری و خشکی از دیگر ویژگی های این رقام است.

رییس موسسه تحقیقات علوم باغبانی با اشاره به معرفی انگور «رقم امین» و «رقم مینودر»، تصریح کرد: این رقم‌ها مناسب تازه خوری است، تقریبا زودرس بوده و میوه درشت و رنگی دارد،  مقاوم به سرما و مناسب برای کشت در مناطق انگورخیز کشور است.

به گفته حاجی وند؛ پایه جدید «انگور ناظمیه» و پایه جدید «انگور اسپوتا» نیز معرفی شده که ویژگی بارز آنها مقاومت به بیماری سرطان طوقه و القای رشد رویشی زیاد در پیوندک است.

وی با اشاره به معرفی ارقام جدید «فریزیای شاخه بریده» (سپیده- زرین – شعله)، گفت: خروج ارز از کشور و وابستگی به واردات اندام تکثیری از چالش های تولید این محصولات بوده است.

رئیس موسسه تحقیقات علوم باغبانی ادامه داد: در راستای حل این مساله، سه رقم جدید (اصلاح شده به روش دورگ گیری) با خصوصیات کمی و کیفی بالا در سال 98 معرفی شده؛ ماندگاری، ارتفاع بوته و تعداد گلچه بالا از شاخصه های مهم این ارقام است.

به گفته حاجی وند، رقم گیلاس جدید «توس» و رقم گیلاس جدید «شاندیز» از دیگر ارقام معرفی شده که زودرس با ارزش اقتصادی بالا هستند.

وی یادآور شد: با توجه به این که ارقام زودرس به دلیل فصل رشد کوتاه معمولا از لحاظ اندازه، میوه کوچک­تری دارند، وزن بالای میوه و درصد قند بالا از مزایای رقم شاندیز منجر به افزایش ارزش اقتصادی و بازارپسندی بیشتر آن خواهد شد.

رئیس موسسه تحقیقات علوم باغبانی با اشاره به معرفی رقم زردآلو جدید «جلیل» و رقم زردآلو جدید «شانلی»، گفت: این ارقام مناسب برای تازه خوری هستند، همچنین از نظر نوع مصرف دو منظوره است و مناسب برای تازه خوری و خشکبار  هستند؛  از نظر حساسیت به آفات و بیماری‌های رایج موجود در درختان زردآلو نظیر لکه غربالی، شانکر باکتریای، ورتیسلیوم، شارکا، کرم آلو، سرشاخه خوار هلو، شته و شپشک مورد خاصی در این ارقام دیده نشده است.

به گفته وی، رقم زردآلو جدید «پارسی» رقم مناسب برای تازه خوری و فرآوری است که خوش طعم و بازارپسند است   مغز شیرین، عملکرد و باردهی بالا، اندازه درشت و طعم عالی، سفتی بافت مطلوب از دیگر ویژگی های این رقم است.

81607ff7-3da0-4a73-b5c3-dd7efd287042

 

گفتنی است؛ پنجمین جشنواره معرفی ارقام گیاهی 9 دی‌ماه سال جاری در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی برگزار شد.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید