Iranian Agriculture News Agency

معرفی ۶ رقم جدید محصولات دیم در کشور

۶ رقم جدید محصولات دیم توسط موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور برای کشت در زمین‌های دیم معرفی شد.

 معرفی ۶ رقم جدید محصولات دیم در کشور

رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور در مراغه در گفتگو با خبرنگاران گفت: با معرفی این ارقام تعداد ارقام معرفی شده این موسسه به ۷۵ رقم افزایش یافته است.

صابر گلکاری افزود: ۲ رقم گندم نان بهاره با نام‌های کبیر و پایا، ۳ رقم جو به نام‌های فراز، ماهنشان، آردا و نخستین رقم از گیاه علوفه‌ای خلر به نام آراز برای کاشت در اراضی دیم امسال معرفی شده است.

وی گفت: پروتئین بالای ۱۲.۵درصد، تحمل خشکی، مقاومت مطلوب در بیماری‌های مهم گندم، وزن هزار دانه بالا و کیفیت نانوایی مطلوب از ویژگی‌های مهم دو رقم گندم کبیر و پایا است.

رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور افزود: ارقام جو بهاره فراز و ماهنشان دانه درشت، دارای محتوی پروتئین دانه بیشتر، مقاوم به ریزش دانه و مقاوم به بیماری‌های سفیدک پودری و اسکالد جو هستند.

وی اضافه کرد: این دو رقم جو از ظرفیت بالای تولید در شرایط آبیاری تکمیلی برخوردار هستند و رقم جو زمستانه آردا به طور متوسط ۱۷  درصد عملکرد بیشتری در مقایسه با رقم تجاری آبیدر دارد.

رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور ادامه داد: این رقم زودرس است و از تحمل سرمای خوب و پایداری عملکرد در شرایط دیم برخوردار است.

وی گفت: رقم آراز نخستین گیاه علوفه‌ای خلر، مناسب برای کشت پاییزه در مناطق گرم و نیمه گرمسیر کشور است.

وی زودرس بودن، عملکرد بالای ۳تُن علوفه خشک در هکتار و پروتئین بالای ۱۶ درصد را از ویژگی‌های خلر آراز برشمرد و خاطرنشان کرد: توسعه کشت این رقم در گسترش تنوع محصولات دیم بویژه علوفه دیم موثر خواهد بود.

رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور افزود: این ارقام در مقایسه با ارقام تجاری موجود در کشور۲۰ تا ۳۰ درصد برتری عملکرد، سازگاری بیشتر به شرایط اقلیمی و مقاومت مطلوب به تنش‌های زنده و غیرزنده محیطی برخوردار هستند.

 گلکاری اضافه کرد: محققان این موسسه برای معرفی هر یک از این ارقام  ۱۰ تا ۱۴ سال کار تحقیقاتی و پژوهشی مستمر در بخش‌های مختلف این موسسه انجام داده اند.

گفتنی است ز ابتدای امسال ۹ رقم جدید توسط موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور برای کشت در اراضی دیم معرفی شده که تا کنون ۲ رقم آن رونمایی نشده است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید