Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس خبر داد:

توسعه کاشت کامیلنا در استان فارس

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس از کاشت کامیلنای پاییزه در سطح 80 هکتار به صورت دیم در سال زراعی جاری در این استان خبر داد.

توسعه کاشت کامیلنا در استان فارس

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، حسین پژمان رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با اشاره به سازگاری کاملینا در مناطق مختلف این استان، اظهار کرد: متوسط عملکرد این گیاه در شرایط دیم در فارس 1.25تن در هکتار و بیشترین عملکرد در سال گذشته در شهرستان رستم 2.85 تن در هکتار بوده است.

به گفته وی؛ کاملینا برای اولین بار به صورت تحقیقی در سطح یک هکتار در سال 1395 در شهرستان خرامه و در سنوات بعد در شهرستان های لار، سروستان، رستم، سپیدان، مرودشت و ارسنجان در سطح 50 هکتار کاشته شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با بیان اینکه کاملینا در شرایط دیم در فصل پاییز کاشته می شود و بیشترین عملکرد مربوط به این فصل است، تصریح کرد: به صورت آبی نیز در فصل بهار نیز امکان کاشت دارد.

پژمان خاطرنشان کرد: کاشت کاملینا با انواع کارندها و ریز دانه کارها انجام می شود و برداشت این محصول با کمباین غلات و با هد مخصوص کلزا و تنظیمات لازم امکان پذیر است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با اشاره به اینکه کاملینا گیاهی مقاوم به کم آبی و شوری است، ابراز کرد: این گیاه به سرمای زمستانه و انواع آفات و بیماری ها مقاومت دارد.

وی گفت: قیمت جهانی هر کیلو گرم دانه کاملینا 10دلار و روغن آن بسته به کیفیت و برند بین هر لیتر 20 تا 30 دلار است.

لازم به ذکر است، کاملینا با نام علمی Comelina sativa از تیره شب بو (چلیپا بیان) یا براسیکاسه است؛ گیاهی علفی ودارای ساقه راست، ارتفاع آن 30 تا 120 سانتی متر و اندازه بذر کاملینا یک چهارم تا یک دوم کونولا بوده و رنگ بذر کاملینا زرد کمرنگ یا نارنجی قهوه‌ای مایل به زرد و دوره رشد کاملینا 85 تا 100روز است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید