Iranian Agriculture News Agency

در راستای برنامه ملی کنترل آنفلوانزای فوق حاد پرندگان انجام گرفت:

رصد و پایش پرندگان مهاجر آبزی پرور در تالاب شادگان

مدیر کل دامپزشکی خوزستان از رصد و پایش پرندگان مهاجر آبزی پرور در تالاب شادگان خبر داد.

رصد و پایش پرندگان مهاجر آبزی پرور در تالاب شادگان

به گزارش خبرنگار ایانا در خوزستان،  در این بازدید علمی اجرایی که توسط مدیر کل دامپزشکی استان، معاونت سلامت و دکتر میاحی استاد تمام بخش طیور دانشکده دامپزشکی دانشگاه شهید چمران و برخی کارشناسان اداره دامپزشکی شادگان صورت پذیرفت تمام سطح تالاب مورد رصد و پایش قرار گرفت.

مدیر کل دامپزشکی خوزستان گفت: تالاب شادگان  با وسعتی بیش از ۵۳۰ هزار هکتاراز بزرگترین  تالاب های بین الملی کشور است که در درون خود گونه‌های مختلف جانوری را جای داده است.

مصطفی کنار کوهی افزود: گونه‌های مختلف پرندگان زمستان گذر  و مهاجر، پرندگان بومی و همچنین وجود بیش از 14 گونه از ابزیان در تالاب شادگان اشاره کرد.

وی در ادامه تصریح کرد: از جمله وظایف مهم دامپزشکی در این ارتباط می‌توان به پایش بیماریهای مختلف در سطح تالاب شادگان اشاره کرد که در زمینه پرندگان همواره با شروع مهاجرت و در حالت های عادی با همکاری اداره کل محیط زیست  و اساتید دانشگاه شهید چمران پایش از گونه های مختلف پرندگان انجام می‌پذیرد.

کنار کوهی گفت: هدف از سفر اجرایی و علمی بررسی وضعیت تالاب از جهت سلامت پرندگان مهاجر و بومی منطقه است.

این مقام مسئول در ادمه افزود: از دیگر کارهای مهم دامپزشکی استان در تالاب ایمن سازی دام های بومی در منطقه است که بصورت طبیعی در منطقه نگهداری می شوند و مورد دیگر پایش ابزیان موجود در تالاب بوده که با برنامه‌ریزی منظم و با ابلاغ های سازمان دامپزشکی به صورت مداوم در حال اجراست.

مدیر کل دامپزشکی خوزستان اظهار کرد: آنفلوانزای فوق حاد پرندگان یکی از بیماریهایی است که از دغدغه های سازمان دامپزشکی کشور می باشد و با توجه به رفرنس های موجود یکی از علل اصلی انتقال بیماری پرندگان مهاجر هستند که به منطقه مهاجرت می کنند که در همین راستا هوشیاری و هم چنین تیز بینی همکاران ما در ادره کل دامپزشکی استان و شهرستانهای تابعه می تواند کمک بسیار زیادی در شناسایی بموقع و کنترل احتمالی کانون های بیماری کند و این امر مانع پیشرفت احتمالی بیماری در سطوح مختلف استان و بعضا کشور می‌شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید