Iranian Agriculture News Agency

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی مازندران:

20 درصد دام های مازندران هویت دار شدند

معاون بهبود و تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی مازندران از پلاک‌کوبی حدود ۲۰ درصد دام‌های استان خبر داد و از دامداران خواست در اجرای این طرح تعجیل کنند.

20 درصد دام های مازندران هویت دار شدند

به گزارش خبرنگار ایانا در مازندران، علیرضا عطایی نژاد تعداد دام سبک استان را حدود ۲.۵ میلیون راس و دام های سنگین را هم ۷۰۰ هزار راس برآورد کرد و افزود: طرح پلاک کوبی دام های سبک و سنگین استان از آذرماه سال گذشته به صورت رسمی آغاز شد و اجرای کامل آن برای تسهیل در فعالیت های دامداران لازم و ضروری است.

پلاک‌کوبی دام طرحی است که سالیان سال روی زمین مانده بود ولی از اواسط سال ۱۳۹۷ با شروع نوسانات اقتصادی و افزایش قاچاق دام، دولت مصمم به اجرای این طرح شد و وزارت جهاد کشاورزی، مرکز اصلاح نژاد و بهبود تولیدات دامی کشور، سازمان دامپزشکی و اتحادیه دامداران را موظف به اجرای این طرح کرد.

علاوه بر جلوگیری از قاچاق دام، ردیابی، اثبات مالکیت، بهبود مدیریت گله، کنترل سلامت دام و غذای انسان، امنیت سرمایه گذاری، بیمه دام و محصولات دامی، رعایت حقوق حیوانات و مطالعات علمی و تحقیقاتی و توسعه عملیات اصلاح نژاد از مهم ترین اهداف پلاک کوبی دام اعلام شده است.

معاون جهاد کشاورزی مازندران با بیان این که تاکنون حدود ۱۰۰ هزار راس دام اصیل شیری و ۲۰۳ هزار دام دورگ که در دامداری های صنعتی وجود دارند، پلاک کوبی شدند، گفت: در این مدت پلاک کوبی حدود ۱۹۰ هزار راس دام سبک گوسفند و بز نیز انجام شده است.

وی یکی از دلایل کندی اجرای طرح پلاک کوبی دام ها در مازندران را وجود تعداد زیاد دام های غیرصنعتی دانست و توضیح داد: طبق آمار ۳۰۰ هزار راس گاو بومی در استان وجود دارد که دامداران باید نسبت به پلاک کوبی آنها اقدام کنند.

عطایی نژاد زمان باقی مانده برای انجام پلاک کوبی دام ها را تا پایان سال جاری ذکر کرد و گفت: طبق قوانین و مقررات تردد دام‌های سبک و سنگین بدون پلاک ملی ۱۶ رقمی که شناسنامه آنها محسوب می‌شود ممنوع است.

وی از دامداران عشایر مازندران خواست در این فصل که دام در خارج از ییلاقات استان نگهداری می شوند نسبت به پلاک کوبی سریع دام هایشان بویژه گوسفندان و بز که به صورت سنتی نگهداری می شوند اقدام کنند.

این مسوول توضیح داد: با ثبت دقیق اطلاعات دام زنده خدمات دهی بهتر و سریع تر به عشایر و دامداران انجام می شود و از طرفی بر جلوگیری از خرید و فروش دام های سرقت شده و کشتار آنها موثر است.

وی افزود: همچنین طبق مصوبه تخصیص نهاده‌های دامی یارانه‌دار به واحدهای صنعتی دام سنگین و سبک منوط به انجام عملیات پلاک‌گذاری دام‌هاست و به همین دلیل هم دامداران باید پس از پلاک کوبی حتما شماره پلاک دام را در سامانه سازمان دامپزشکی ثبت کنند.

معاون جهاد کشاورزی مازندران با بیان این که  هر راس دام در این طرح یک شناسه و یا کد ملی ۱۶ رقمی اختصاصی دریافت می کند، ادامه داد:  پلاک ۱۶ رقمی دام ها در سامانه دامپزشکی به ثبت می رسد و در آن  نژاد دام، نام دامدار و مکان نگهداری دام (دامداری) نیز درج می شود.

وی گفت: بر اساس ماده ۱۸ قانون نظام دامپزشکی کشور، وزارت جهاد کشاورزی موظف به صدور شناسنامه یا همان پلاک ۱۶ رقمی برای شناسایی دام هاست و نیروی انتظامی نیز موظف شد دام های فاقد پلاک ۱۶ رقمی را که معمولا بر روی گوششان نصب می شود، توقیف کند و این دستورالعمل نیز در مرحله عملیاتی قرار گرفته است.

عطایی نژاد هزینه پلاک کوبی هر دام را ۴۵ هزار ریال اعلام کرد و گفت: اتحادیه دامداران مازندران و شرکت تعاونی دامداری استان به عنوان ۲ تشکل غیردولتی و پیمانکار انجام پلاک کوبی دام هستند که از سوی دامپزشکی و جهاد کشاورزی تحت نظارت قرار دارند.

وی افزود: همچنین طبق مقررات کشتارگاه های مازندران نیز از کشتار دام های فاقد پلاک خودداری خواهند کرد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید