Iranian Agriculture News Agency

کوچ کم سابقه زنبورداران مهاجر به استان بوشهر

کارشناس زنبورداری سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: از شهریور ماه سالجاری تاکنون بیش از 1800زنبوردار مهاجر از اقصی نقاط کشور به استان بوشهر کوچ کرده‌اند.

کوچ کم سابقه زنبورداران مهاجر به استان بوشهر

به گزارش خبرنگار ایانا در استان بوشهر، فرید صادقی زاده اظهار کرد: زنبورداران مهاجر هرساله در دومرحله وارد استان می شوند. مرحله اول کوچ با هدف تولید و برداشت عسل کنار می باشد. از اواسط شهریور هر سال صورت می گیرد و مرحله دوم کوچ که معمولا بعداز اولین بارندگی در استان آغاز می گردد، با هدف زمستان گذرانی ، تولید مثل ، تکثیر جمعیت زنبور عسل و تولید بچه کندو است که تا آخرذسال ادامه پیدا می‌کند.

صادقی زاده بیان نمود: پیش بینی می شود که تا آخر امسال تعداد زنبورداران مهاجر از 2000 نفر نیز تجاوز کند.

وی اظهار کرد: زنبورداران مهاجر بعداز تکثیر و ازدیاد جمعیت زنبورعسل، در بهار سال بعد به دو گروه تقسیم می شوند. گروه اول که از اوایل بهار همراه با بچه کندوهای تولیدشده به استان مبدا بر می گردند و گروه دوم آنهایی هستند که تا اواخر بهار در استان می مانند و اقدام به تولید عسل بهاره نموده و بعد از برداشت آن کوچ می‌کنند.

صادقی زاده گفت: طبق دستورالعمل های موجود، تمام زنبورداران مهاجر، قبل از کوچ به استان، موظف به دریافت نامه کوچ و گواهی سلامت زنبورستان از مدیریت جهاد کشاورزی و اداره دامپزشکی شهرستان مبدا می باشند. همچنین زنبورداران بعد از ورود به استان نیز بایستی مجوز اسکان دریافت کنند تا تداخلی در حریم سایر زنبورستانهای بومی و مهاجر صورت نگیرد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید