Iranian Agriculture News Agency

در پنجمین جشنواره ملی معرفی ارقام گیاهی:

۴۹ رقم جدید زراعی و باغی رونمایی شد

۴۹ رقم جدید زراعی و باغی، امروز در پنجمین جشنواره معرفی ارقام گیاهی، رونمایی شد.

۴۹ رقم جدید زراعی و باغی رونمایی شد

به گزارش خبرنگار ایانا، کامبیز بازرگان معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در پنجمین جشنواره معرفی ارقام جدید گیاهی که با در سالن فجر این سازمان برگزار شد، اظهار کرد: ژنتیک و سهم آن در تولیدات کشاورزی از قرن‌ها قبل مورد توجه قرار گرفته است و انقلاب سبز در دهه ۶۰ در کشاورزی جهان اتفاق افتاده  است‌.

وی افزود: توسعه ارقام اصلاح شده و ارتقا منابع ژنتیکی در امنیت غذایی و تحول کشاورزی نقش به سزایی دارد.

بازرگان با اشاره به سابقه تولید ارقام گیاهی در کشور خاطرنشان کرد: در طول حدود ۹۰ سال گذشته بیش از ۷۰۰ رقم گیاهی داخلی در کشور معرفی شده است.

وی افزود: در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی ۸ مؤسسه و پژوهشگاه به طور تخصصی با موضوع اصلاح و معرفی ارقام جدید گیاهی ارتباط دارند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: ما چهار محور را در حوزه تولید ارقام گیاهی باید مدنظر قرار دهیم که اولین محور در این زمینه، کمیت است یعنی تعداد ارقام جدیدی که معرفی می‌شود و در مرحله بعد کیفیت این ارقام مهم خواهد بود.

وی افزود: محور سوم، توجه به طبقات بذری، تکثیر و توزیع به روش سیستماتیک بوده و محور چهارمی که باید مورد توجه قرار گیرد، بحث نفوذ است.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با اشاره به توجه این سازمان به بحث کمیت ارقام معرفی شده، عنوان کرد: در دو دولت اخیر جهش خوبی در این زمینه اتفاق افتاده است، در سال ۹۲ ما ۱۱ رقم گیاهی جدید معرفی کرده بودیم اما امروز ۴۹ رقم گیاهی جدید معرفی می‌شود که با رشدی بیش از ۴۰۰ درصد در این زمینه مواجه هستیم.

وی با تأکید بر این که معرفی ارقام جدید منجر به افزایش تولید و در نتیجه کاهش واردات می‌شود، بیان کرد: در میان ارقام معرفی شده، یک رقم جو وجود دارد که ۴۰۰ تا ۵۰۰ کیلوگرم نسبت به شاهد خود افزایش عملکرد داشته و این به معنای ۵۰۰ تا ۶۰۰ کیلوگرم افزایش تولید جو در مزارع است.

صندوق ملی بذر، نیازمند حمایت دولت

در ادامه این جشنواره، سیروان اردلان دبیر انجمن تولیدکنندگان بذر گندم و جو کشور اظهار کرد: بذر، پایه و اساس کشاورزی در دنیای مدرن و مکانیزه امروز است و باید با دید صنعت به آن نگاه کرد.

وی افزود: انجمن تولیدکنندگان بذر و سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در حال انعقاد تفاهم نامه و تشکیل یک کمیته مشترک هستند تا بتوانند در زمینه R&D بذر فعالیت گسترده تری داشته باشند.

اردلان با اشاره به تاسیس صندوق ملی بذر گفت: اگر این صندوق از نظر تامین منابع پربارتر شود می‌تواند مشکلات بخش را برطرف کند‌.

در پایان این جشنواره، از ۴۹ رقم جدید بذر گیاهی رونمایی شد و از محققین تولیدکننده این ارقام تجلیل به عمل آمد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید