Iranian Agriculture News Agency

سپری:

۶۰ درصد از پروژه پایاب سد سورال آماده بهره برداری است

رییس سازمان جهادکشاورزی استان کردستان خبر داد: ۶۰ درصد از پروژه پایاب سد سورال شهرستان دهگلان آماده بهره برداری است و منتظر ره سازی آب از سوی شرکت آب منطقه ای استان هستیم.

۶۰ درصد از پروژه پایاب سد سورال  آماده بهره برداری است

 

به گزارش خبرنگار ایانا استان کردستان، امروز سه شنبه ۹ دی ماه ۹۹  رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کردستان، رئیس سازمان جهادکشاورزی استان، فرماندار شهرستان دهگلان، مدیر عامل شرکت آب منطقه ای کردستان، امام جمعه شهرستان دهگلان و جمعی از مسئولین استانی و شهرستانی از سد سورال شهرستان دهگلان بازدید کردند.

محمد فرید سپری در حاشیه این بازدید اظهار کرد؛  سد سورال با ظرفیت ۱۱میلیون متر مکعب و دارای سه نیاز، کشاورزی حدود ۸۵ درصد ، محیط زیست ۱۰ درصد و  شیلات ۵ درصد آماده بهره برداری است .  

وی افزود: تعهدات سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان،  اجرای فازهای ۳و ۴ این سد می باشد که فاز سه و چهار شامل  تحت پوشش قرار دادن اراضی پایاب سد سورال به سیستم های نوین آبیاری  است که در مطالعات اولیه ۱۲۰۰ هکتار از اراضی پایاب این سد برای اجرای آبیاری تحت فشار بارانی کلاسیک ثابت شناسایی شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان، گفت:در مرحله اجرایی ۱۱۰۰هکتار به مرحله اجرایی در آمد ه ایت که اراضی کشاورزی روستا های سیس، سورال، سرابدوکل و هندی بلاغ را در برمی گیرد.

وی تصریح کرد: اجرای این طرح  حدود ۸۰ درصد اراضی کشاورزی روستاهای سیس و سورال را در بر میگیرد  ۲۰ درصد دیگر هم در اراضی روستاهای سرابدوکل و هندی بلاغ اجرا سده است.

سپری یادآور شد؛  در مطالعات اراضی پایاب سد سورال هدف اصلی یکپارچگی اراضی زراعی بوده و اولویت بر اساس شرایط مناسب اراضی برای دستیابی به  این هدف بوده است.

وی اذعان کرد: سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان در مرحله اول از محل کمک های فنی و  اعتباری آبیاری نوین که در سطح ملی می باشد ۱۵۰ هکتار را  تحت پوشش قرار داد و به ازای هر  یک هکتار، ۱۱ تا ۱۲ میلیون تومان اعتبارات بلاعوض برای اجرای این سامانه ها هزینه کرده است.

وی اضافه کرد: سهم آورده شخصی بهره برداران نیز به ازای هر یک هکتار یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بوده است.

سپری خاطر نشان کرد: در مرحله اول یک میلیاردو ۶۵۰ میلیون تومان از محل اعتبارات دولتی و ۲۲۵ میلیون تومان آورده شخصی بهره برداران  جمعا یک میلیاردو ۸۷۵ میلیون تومان برای اجرای سیستم های نوین آبیاری هزینه شده است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان افزود: در مرحله دوم حدود ۴۵۰ هکتار تحت پوشش قرار گرفت که محل تامین اعتبار همان کمک های فنی اعتباری سال ۱۳۹۵ بود که در سال ۱۳۹۷ ا ز  همان اعتبار بلوکه شده  ۴۵۰ هکتار تحت پوشش سیستم آبیاری تحت فشار قرار گرفت .

وی ادامه داد: در این مرحله به ازای هر هکتار  ۱۲ میلیون تومان از محل اعتبارات دولتی و به ازای هر هکتار حدود ۳میلیون تومان بعنوان آورده شخصی از بهره بردار تخصیص داده شد.

محمد فرید سپری اذعان کرد: در مرحله دوما جمعا با اعتبار دولتی و آورده شخصی برای اجرای سیستمهای آبیاری در  این ۴۵۰ هکتار حدود ۶ میلیارد و ۷۵۰ میلیون توما هزینه شد.

وی خاطر نشان کرد؛ پس تا پایان شش ماهه اول سال ۱۳۹۸ حدود ۶۰۰ هکتار از اراضی پایاب سد سورال تحت پوشش سیستم آبیاری تحت فشار قرار  گرفت.

وی با بیان اینکه؛ در مرحله سوم از محل اعتبارات آبیاری نوین سال ۱۳۹۸ برای تحت پوشش قرار دادن ۱۵۰ هکتار برنامه ریزی شد اظهار کرد؛  از این مساحت حدود ۷۰ هکتار به پیمانکار واگذار شده است که در حال حاظر  ۷۰ درصد  عملیات اجرایی آن انجام شده  که به محض فراهم شدن شرایط آب و هوایی انجام تعهدات بهره بردارن یعنی پرداخت آورده شخصی به منظور تکمیل پروژه تامین می شود.

وی ادامه داد:   ۸۰ هکتار باقی مانده هم  آماده برگزاری مناقصه و واگذاری به پیمانکار می باشد که در اعتبارات سال ۱۳۹۸ به ازای هر هکتار ۱۳میلیون تومان و آورده شخصی بهره بردار ۳ میلیون در نظر گرفته می شود.

سپری با اشاره  به دلایل کندی اجرای پروژه در پایاب سد سوال گفت: عدم پرداخت آورده شخصی  بهره برداران در زمان مناسب، تشکیل گروه ها و هماهنگی برای جمع آوری مدارک مالکیتی بهره برداران و از همه مهمتر عدم راهسازی آب توسط شرکت آب منطقه ای کردستان  در حدود ۶۰ درصد از اراضی پروژه که آماده بهره برداری است از مهمترین موانع پیش رو بوده است.

وی یادآورشد: عدم تشکیل تعاونی  از دیگر موانع و مشکلات موجود بوده که با رایزنی هایی که با اداره ثبت و اسناد استان صورت گرفته در آینده نزدیک شرکت تعاونی آب بران سد سوال هم ثبت و به شکل قانونی فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید