Iranian Agriculture News Agency

معاون وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد:

ضرورت رفع موانع و تسهیل صادرات سیب

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی بر ضرورت رفع موانع صادراتی و تسهیل و تسریع در روند صادرات سیب در سال جاری تاکید کرد.

ضرورت رفع موانع و تسهیل صادرات سیب

به گزارش خبرنگار ایانا، محمدمهدی برومندی معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی در جلسه تسهیل و تسریع در روند صادرات سیب در سال جاری که با حضور جمعی از صادرکنندگان سیب برگزار شد، گفت: بر اساس آمار سازمان فائو در سال 2018 حدود 87 میلیون تن تولید جهانی سیب بوده است.

برومندی با اشاره به تولید این محصول در کشورمان، افزود: ایران از نظر سطح زیر کشت سیب رتبه سوم و از نظر تولید رتبه پنجم جهان را به خود اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه کشورهای عمده صادرکننده سیب در سال 2017 به ترتیب چین، لهستان، ایتالیا، آمریکا، شیلی هستند، ادامه داد: ایران در زمینه صادرات سیب درختی در جایگاه ششم قرار دارد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به افزایش 40 هزار هکتاری سطح زیر کشت این محصول در 10 سال اخیر، یادآور شد: میزان صادرات سیب در سال گذشته 740 هزار تن بوده است.

به گفته برومندی، میزان تولید سیب در کشور از 3 میلیون تن به بیش از 4 میلیون تن رسیده و باید به صادرات آن توجه ویژه داشته باشیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان این که تولید سیب در سال جاری از سال گذشته بیشتر است، تصریح کرد: با جدیت به دنبال تسهیل و تسریع در صادرات این محصول هستیم و فوریت این مساله علاوه بر وزارت جهاد کشاورزی باید برای سایر بخش های دولت نیز تبیین شود.

وی با اشاره به این که عدم صادرات به موقع سیب موجب از بین رفتن بازارهای خارجی این محصول باغبانی خواهد شد، گفت: باید مشکلات این حوزه از جمله پیمان‌سپاری ارزی، افزایش هزینه حمل‌ونقل و در نتیجه بالا رفتن هزینه صادرات و رکود در این بخش مورد توجه قرار گیرد.  

برومندی ادامه داد: مشکلات متعدد گمرکی و مرزی، ایجاد زیرساخت‌های لازم برای صادرات و کمبود تسهیلات سرمایه در گردش صادرکنندگان نیز باید جدی گرفته شود.

برومندی با  اشاره به اینکه یکی از مهمترین مشکلات صادرات ایران، بسته بندی نامناسب و عدم برندسازی محصولات است، گفت: وضع استانداردهای مناسب برای حفظ بازارهای هدف صادراتی بسیار اهمیت دارد.

وی با ابراز امیدواری درباره صادرات محصول سیب، گفت: انشالله با کمک سایر بخش های دولت، بازرگانان و صادرکنندگان این محصول بتوانیم موانع صادراتی را از پیش رو برداریم و شاهد جهشی در صادرات این محصول باشیم.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید