Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان تصریح کرد:

زمان محدود برای باغ شهر ها و برخورد با تخطی گران

جواد تاراسی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با تاکید بر اینکه بخشنامه صادر شده در مورد باغ‌شهرها زمان محدودی را دربر می‌گیرد،تصریح کرد: بعد از این هر کس بخواهد از قانون تخطی کند با او برخورد می‌شود.

زمان محدود برای باغ شهر ها و برخورد با تخطی گران

به گزارش خبرنگار ایانا در استان زنجان، جواد تاراسی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با تاکید بر اینکه بخشنامه صادر شده در مورد باغ‌ شهرها زمان محدودی را دربر می‌گیرد،تصریح کرد: بعد از این هر کس بخواهد از قانون تخطی کند با او برخورد می‌شود.

تاراسی افزود: تعریف درستی از باغ‌ شهر در کشورمان وجود ندارد، بلکه آنچه که در کشورمان به نام باغ‌ شهر مصطلح شده است، خانه باغ است.

وی ادامه داد: همین اصطلاح غلط و یا همان خانه‌باغ‌ها خود مشکلات فراوانی را در کشورمان به وجود آورده است و شاید بتوان گفت که یکی از سه مشکل عمده استان زنجان همین وضعیت به وجود آمده در مورد باغ‌شهرها و ساخت و سازهایی است که در آنها صورت گرفته است که نه تنها بسیاری از مردم را درگیر خود کرده است، بلکه دستگاه‌های متولی مانند اداره کل دادگستری، دادستانی، نیروی انتظامی، جهاد کشاورزی و ... را نیز به خود مشغول کرده است.

این مقام مسئول ادامه داد: در حال حاضر حدود ۵۰ باغ ‌شهر در زنجان وجود دارد که همه آنها بنا بر اعلام دستگاه‌های ناظر و متولی غیرمجازند و نباید ساخته می‌شدند، در حالی که بسیاری از کسانی که همین به اصطلاح باغ‌ شهرها را دارند ویلاها و ساخت و سازهایی در همین قطعات انجام داده‌اند که بنابر اعلام متولیان نباید این اتفاق می‌افتاده است.

جواد تاراسی افزود: این مجوز بر اساس مصوبه شورای حفظ حقوق بیت المال استان زنجان در سفر رئیس محترم قوه قضاییه صادر شده است.

وی یادآور شد: بر این اساس مالکان بناهای غیرمجاز در باغ‌ها در صورت داشتن شرایط ابلاغی و یا کاهش بنای موجود به میزان درج شده در مصوبه می‌توانند با مراجعه به دفاتر منتخب سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی با تشکیل پرونده از مجوز تثبیت بنای غیرمجاز بهره مند شوند.

تاراسی اظهار داشت: بر اساس این مصوبه مالکان باغ‌ها با مساحت یک ‌هزار تا ۲ هزار و ۵۰۰ مترمربع، حداکثر تا ۲۵ مترمربع بنا، باغ‌ها با مساحت ۲ هزار و ۵۰۰ مترمربع تا ۴ هزار متر مربع حداکثر تا ۴۰ متر مربع بنا و باغ‌های با مساحت بیش از ۴ هزار متر مربع حداکثر تا ۶۰ مترمربع بنا می‌توانند آنها را تثبیت کنند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان زنجان تصریح کرد: در صورتیکه مساحت بنای موجود در چنین باغ‌هایی بیش از حدود ذکر شده باشد، مالکان باغ ها باید ابتدا نسبت به کاهش مساحت بنا تا سقف تعیین شده اعلامی اقدام و سپس برای تشکیل پرونده مراجعه کنند.

گفتنی است پس از این خبر؛ صاحبان باغ ‌شهرها این مصوبه را حمایت از خاطیان و کسانی که با تخطی از قانون به صورت غیر قانونی و در گذشته اقدام به ساخت و ساز کرده‌اند، برشمردند و چند تن از مدیران مجموعه‌های باغی زنجان با حضور در دفتر خبرگزاری فارس گلایه‌های خود را در مورد برخورد با مالکان باغ‌شهرها و تخریب سازه‌های داخل باغ‌شهرها و همچنین این مصوبه بازگو کردند.

مدیر مجموعه باغی گل نرگس زنجان که بخش بزرگی از صاحبان و مالکان واحدهای آنرا فرهنگیان تشکیل می‌دهند، با اشاره به مشکلات و مسائل موجود در زمینه باغ شهرهای زنجان اظهار داشت: طبق نامه‌های ارسالی و پیگیرهای انجام شده رئیس قوه قضائیه دستور رسیدگی آن را به دادگستری استان زنجان ابلاغ کرد که دادگستری استان مصوبه‌ای مبنی بر رسیدگی بر مشکلات باغ شهرها با توجه به دستور آقای رئیسی در سفر به استان زنجان صادر کرد که دستورالعملی صادر شده است که نه تنها مشکلی را برطرف نمی‌کند بلکه بر مشکلات و مسائل موجود می‌افزاید.

رمضانی ادامه داد: در این دستورالعمل آمده است برای بناهای ایجاد شده با متراژ ۲۵ متر در یک هزار متر مربع اراضی تا آخر شهریور سال ۹۸ مجوز صادر شود.

به جای تخریب جریمه بگیرید

وی این مصوبه را مغایر با قانون تغییر کاربری اراضی و باغ‌ها اعلام کرد و افزود: طبق این مصوبه برای کسی که تخطی کرده و بنا ساخته است، مجوز صادر می‌شود و برای کسی که منتظر مجوز قانونی برای ساخت و ساز بوده است مجوز داده نمی‌شود و در صورتی مجوز برای ساخت صادر می‌شود که افراد متراژ باغ خود را به ۴ هزار متر برساند تا مجوز ساخت ۶۰ متر بنا را دریافت کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با اشاره به اینکه اولویت کار در دستگاه اجرایی مانند جهاد کشاورزی تولید و امنیت غذایی است، لذا تغییر کاربری غیر مجاز اراضی کشاورزی را مغایر با وظایف وزارت متبوع دانست .

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید