Iranian Agriculture News Agency

هر گونه تغییر در کاربری اراضی کشاورزی باعث از بین رفتن امنیت غذایی جامعه می شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: تغییر کاربری اراضی زراعی و باغی به دامداری، گلخانه و واحدهای صنعتی کشاورزی که در جهت افزایش رونق اقتصادی و کشاورزی صورت بگیرد، پس از تایید کمیسیون تغییر کاربری کشاورزی بلامانع است.

هر گونه تغییر در کاربری اراضی کشاورزی باعث از بین رفتن امنیت غذایی جامعه می شود

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، اکبر فتحی در میزگرد بررسی راه های اجرای قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ ها در استان آذربایجان شرقی که با حضور بابک محبوب علیلو دادستان انقلاب و عمومی مرکز استان آذربایجان شرقی در شبکه سهند برگزار شده بود گفت: تامین امنیت غذایی بر عهده وزارت جهاد کشاورزی بوده که باید غذای کامل و سالم در اختیار مردم قرار دهد و هر روز بر جمعیت کشور افزوده می شود و به تبع آن نیازهای غذایی نیز در حال افزایش است، بنابراین ضروری است که ظرفیت اراضی کشاورزی حفظ و برای تامین امنیت غذایی افزایش پیدا کند.

وی در مورد اراضی خارج از شهرها گفت: این زمین ها جز اراضی کشاورزی بوده و به صورت مراتع یا زیر کشت هستند که می تواند زراعی یا باغبانی باشد.

وی افزود: طبق ماده 10 قانون تغییر اراضی کشاورزی علاوه بر احداث ساختمان و دیوار کشی، اگر در این اراضی تغییراتی ایجاد شود که باعث از بین رفتن خاک، محصول و شرایط تولید محصول کشاورزی شود، به عنوان تغییر اراضی محسوب می شود.

وی به تغییر کاربری زراعی به باغی اشاره کرد و گفت: این تغییر جز تغییر اراضی کشاورزی محسوب نمی شود چرا که فقط روش تولید و نوع محصول تغییر کرده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در ارتباط با کاربری اراضی دامداری ها، گلخانه ها و صنایع فرآوری محصولات کشاورزی گفت: این موارد شامل تبصره 4 قانون بوده و در جهت بهینه کردن و افزایش راندمان تولید محصولات کشاورزی بوده و با اختیار رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان، پس از تشکیل پرونده و بررسی مجوز صادر می شود.

وی تاکید کرد: در برخی موارد برای تغییر کاربری، طبق ماده یک تبصره یک، کمیسیونی تشکیل می شود که اعضای آن کارشناسان ادارات و سازمانهای مختلف و مرتبط به اراضی کشاورزی و صنعتی هستند که به ریاست جهاد کشاورزی برگزار می شود و بعد از بررسی های فنی و کارشناسی شده امکان تغییر یا عدم تغییر کاربری ابلاغ می شود.

وی با ورود به جزئیات و شرایط تغییر کاربری گفت: کشاورزان و متقاضیان تغییر کاربری باید بدانند که در مرحله اول برای تغییر کاربری زمین مورد نظر باید سند داشته باشند، لذا کشاورزانی که سند زمین کشاورزی ندارند نسبت به اخذ سند مالکیت اقدامات لازم را باید انجام دهند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان تاکید کرد: کمیسیون تغییر اراضی کشاورزی هیچ خصومتی با مردم نداشته و اگر تشخیص داده شود که این تغییر کاربری در جهت رونق اقتصادی و کشاورزی استان است، مجوز مورد نیاز را صادر خواهد کرد.

وی افزود: در اراضی زراعی امکان هیچ گونه حصارکشی و ساخت خانه باغ وجود ندارد چرا که وجود حصار باعث ایجاد موانع و راه های دسترسی به زمین های زراعی دیگر کشاورزان می شود، اما در اراضی باغی با تشخیص کمیسیون و تعیین محدوده مشخص امکان ایجاد خانه کارگری و خانه باغ و نه ویلا باغ امکان پذیر است.

فتحی به کاهش اراضی کشاورزی با توجه به توسعه شهرها اشاره کرد و گفت: افزایش جمعیت و به تبع آن بزرگ شدن شهرها و روستاها، احداث اتوبانها، خطوط ریل راه آهن ، انتقال آب و برق و لوله گذاری در فاصله شهر ها باعث از بین رفتن اراضی کشاورزی شده که این موارد ناگزیر باید انجام شود اما تغییر ذائقه در نوع زندگی و جامعه نباید به از بین رفتن کارخانه تولید مواد غذایی منجر شود و باعث از بین رفتن امنیت غذایی جامعه شود.

وی افزود: طبق مصوبه دولت، وزارت مسکن و شهرسازی موظف است برای حفظ اراضی کشاورزی، اقدام به احداث شهرکهایی ویلایی در محدوده شهرها و جاهایی که خاک حاصلخیز نداشته باشد، بکند و مردم برای احداث باغ هایی ویلایی می توانند از این اراضی استفاده کنند که در صورت عدم اجرایی شدن این مصوبه همچنان شاهد احداث باغ های ویلایی به صورت پراکنده در اراضی کشاوری خواهیم بود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان از جامعه کشاورزی و مردم خواست تا در حفظ خاک و زمین های کشاورزی نقش داشته باشند و در صورت مشاهده هر گونه تخلف در ارتباط با تغییر کاربری با شماره تلفن گویای 131 مرکز بررسی تخلفات تغییر امور اراضی استان در ارتباط باشند.

وی افزود: هدف جهاد کشاورزی تامین نیازهای غذایی جامعه و تامین امنیت آن است که به این منظور مردم باید همکاری داشته باشند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید